„Bednarska” – I społeczne liceum ogólnokształcące im. Maharadży Jam Saheba Digvijay Sinhji w Warszawie zostało najwyżej ocenione w najnowszym Rankingu Szkół Przyjaznych Osobom LGBTQ+. To 4. ogólnopolska edycja, ale wyniki po raz pierwszy zaprezentowano w gmachu Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Fundacja GrowSPACE po raz pierwszy ogłosiła wyniki Rankingu Szkół Przyjaznych Osobom LGBTQ+ w gmachu Ministerstwa Edukacji Narodowej, a nie – jak dotychczas – przed budynkiem.
Wiceminister edukacji Paulina Piechna – Więckiewicz podkreśliła, że to moment szczególny.
– Do tej pory, zanim nasze kierownictwo na czele z ministrą (Barbarą) Nowacką zagościło w progach ministerstwa, nie było miejsca dla wszystkich młodych osób w szkole. Nie było tego miejsca w wymiarze symbolicznym, ale nie było też tego miejsca w Ministerstwie Edukacji Narodowej
– powiedziała.
– Nie bójmy się tego powiedzieć: queerowa młodzież, osoby, dzieci LGBT nie były mile widziane tutaj. Obiecaliśmy to zmienić i dotrzymujemy słowa o budowaniu bezpiecznej, otwartej, przyjaznej szkoły – szkoły zaufania
– podkreśliła Piechna-Więckiewicz.
Dodała, że „równi w różnorodności” to jedno z haseł, które przyświeca obecnemu Ministerstwu Edukacji Narodowej.
– Bardzo cieszę się, że ta akcja ma wreszcie patronat należny, patronat Ministerstwa Edukacji Narodowej
– powiedziała.
Współkoordynator rankingu, Mateusz Trzaska z Fundacji GrowSPACE podkreślił, że hasło tegorocznej edycji rankingu to: „Szkoła Zaufania”, ponieważ „elementarne zaufanie, elementarna część rzeczywistości w szkole, musi w końcu tam zagościć na stałe”. Wyraził wdzięczność, że zaufanie pojawiło się „w końcu ze strony MEN” i nadzieję, że jest ono początkiem zmiany na dobre, „by osoby uczniowskie mogły się czuć jak u siebie”.
Opinie 20 tys. osób
Ranking szkół przyjaznych osobom LGBTQ+ stworzono na podstawie opinii 20 tys. osób z 16 województw. Oceniono w nim ponad dwa tysiące szkół. W pierwszej dziesiątce znalazły się placówki, które już wcześniej były wyróżnianie, ale i debiutanci.
Najwyżej oceniona została „Bednarska” I społeczne liceum ogólnokształcące im. Maharadży Jam Saheba Digvijay Sinhji w Warszawie. Miejsce na podium zajęły także: XXX Liceum Ogólnokształcące im. Jana Śniadeckiego w Warszawie, III Liceum Ogólnokształcące z oddziałami dwujęzycznymi w Zabrzu (po raz pierwszy na liście).
W pierwszej dziesiątce znalazły się również: Saska Szkoła Realna – Liceum Ogólnokształcące w Warszawie, Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące Cogito w Żywcu (po raz pierwszy na liście), 2. Społeczne Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Międzynarodowymi im. Pawła Jasienicy Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Warszawie, IV Liceum Ogólnokształcące im. Emilii Sczanieckiej w Łodzi, I Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Olsztynie, Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Pięknych w Opolu i Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 1 „SOS” w Warszawie (po raz pierwszy na liście).
Ranking szkół przyjaznych osobom LGBTQ+
Trzaska podkreślił, że ranking stał się narzędziem do walki z dyskryminacją i mierzenia tego, jak wygląda sytuacja osób LGBTQ+ w polskich szkołach. Zwrócił uwagę, że wśród 25 najwyżej ocenionych ponad połowa zlokalizowana jest poza największymi ośrodkami, m.in. także w Człuchowie, Chojnice, Kędzierzynie Koźlu, Rumii.
– Jesteśmy dumni, że równość, że zaufanie jest szerzone od Warszawy aż po Boguchwałę
– podkreślił.
Aleksandra Stube z Fundacji GrowSPACE przekazała, że ranking to również badanie społeczne, dzięki któremu monitorowany jest dobrostan młodzieży w całej Polsce. Poinformowała, że z tegorocznej edycji wynika, iż 41 proc. badanych wie o osobie, która doświadczyła przemocy psychicznej ze względu na przynależność do społeczności LGBTQ+, a 49 proc. powiedziało, że wie o osobie, która doświadczyła takiej przemocy z innych względów.
Podkreśliła, że szkoła zaufania to taka, która nie tylko reaguje w obliczu przemocy, ale również jej zapobiega, np. poprzez programy profilaktyczne. Zaznaczyła, że przede wszystkim nauczyciele, pedagodzy i psychologowie szkolni są odpowiedzialni za opiekę nad osobami uczniowskimi.
– 31 proc. badanych wskazało, że nie mają w swojej szkole osoby, do której mogą się zgłosić w trudnej sytuacji” – dodała. „Powinniśmy koncentrować się na młodzieży w wymiarze jednostkowym (…). Jest nam potrzebna praca u podstaw, ale też wsparcie instytucjonalne
– zaznaczyła Stube.
Szkoły z najlepszymi wynikami w rankingu otrzymają tarcze z rysunkiem tęczy i napisem „Szkoła Zaufania”. Podpisała je wiceminister Piecha-Więckiewicz.