Spis treści
40 pianistów, w tym czterech Polaków – decyzją jury pod przewodnictwem Garricka Ohlssona – zakwalifikowało się do II etapu XIX Konkursu Chopinowskiego. W kolejnych dniach usłyszymy w warszawskiej Filharmonii Narodowej m.in. Piotra Alexewicza, Adama Kałduńskiego, Piotra Pawlaka i Yehudę Prokopowicza.
Przewodniczący jury Garrick Ohlsson zaznaczył, że decyzja była trudna, ale wskazał, że już sam występ podczas I etapu jest dla młodych pianistów dużym sukcesem i wyróżnieniem. Dyrektor konkursu i Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, dr Artur Szklener odczytał nazwiska zakwalifikowanych do II etapu pianistów.
W tym gronie znalazło się czterech Polaków – Piotr Alexewicz, Adam Kałduński, Piotr Pawlak i Yehuda Prokopowicz. Do drugiego etapu XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w 2021 r. awansowało dziewięciu pianistów z Polski, a w drugim etapie XVII Konkursu Chopinowskiego w 2015 r. było ośmiu polskich artystów.
Dalsza część tekstu pod polecanym artykułem
Czytaj także:
Dwaj bracia o wspólnej pasji reprezentują Polskę na Konkursie Chopinowskim. „Życzmy sobie jak najlepiej”
Pianista Andrzej Wierciński po swoim występie w I etapie Konkursu Chopinowskiego powiedział, że inspiracją dla jego gry są inni ludzie oraz ich historie. Występujący także w porannej piątkowej (3...
Czytaj więcejDetailsW tym roku w II etapie wystąpią także: Jonas Aumiller (Niemcy), Yanyan Bao (Chiny), Kai-Min Chang (Chińskie Tajpej), Kevin Chen (Kanada), Xuehong Chen (Chiny), Zixi Chen (Chiny), Yubo Deng (Chiny), Yang (Jack) Gao (Chiny), Eric Guo (Kanada), Xiaoyu Hu (Chiny), Zihan Jin (Chiny), David Khrikuli (Gruzja), Shiori Kuwahara (Japonia), Hyo Lee (Korea Południowa), Hyuk Lee (Korea Południowa), a także Kwanwook Lee (Korea Południowa), Xiaoxuan Li (Chiny), Zhexiang Li (Chiny), Tianyou Li (Chiny), Eric Lu (Stany Zjednoczone), Philipp Lynov (niezależny pianista neutralny), Tianyao Lyu (Chiny), Ruben Micieli (Włochy), Nathalia Milstein (Francja), Yumeka Nakagawa (Japonia), Vincent Ong (Malezja), Hao Rao (Chiny) oraz Anthony Ratinov (Stany Zjednoczone), Miyu Shindo (Japonia), Gabriele Strata (Włochy), Tomoharu Ushida (Japonia), Zitong Wang (Chiny), Yifan Wu (Chiny), Miki Yamagata (Japonia), William Yang (Stany Zjednoczone) i Jacky Zhang (Wielka Brytania).
Przesłuchania II etapu rozpoczną się w czwartek o godz. 10 i potrwają do 12 października. Uczestnicy wykonają 40-50-minutowe recitale, w programie których znaleźć się muszą wybrane preludia, jeden z następujących polonezów: Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22; Polonez fis-moll op. 44; Polonez As-dur op. 53 albo oba polonezy z op. 26, a także inny dowolny utwór lub utwory Fryderyka Chopina.
XIX edycja Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina trwa od 2 do 23 października. Jego organizatorem jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.
Polska Agencja Prasowa jest partnerem medialnym XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.
Dalsza część tekstu pod polecanym artykułem
Czytaj także:
Konkurs Chopinowski. Mateusz Dubiel: udział w konkursie to zwieńczenie muzycznych pragnień
Mateusz Dubiel powiedział po swoim występie w I etapie Konkursu Chopinowskiego, że udział w konkursie jest zwieńczeniem jego muzycznych pragnień. Niedziela (5 października) jest kolejnym dniem przesłuchań I...
Czytaj więcejDetails1. Aleksandra Świgut: I etap Konkursu Chopinowskiego pokazał bardzo wysoki i wyrównany poziom
Pianistka Aleksandra Świgut powiedziała w Studiu PAP, że I etap Konkursu Chopinowskiego pokazał, jak bardzo wysoki i wyrównany jest poziom. Jak dodała, wszyscy pianiści są świetnie przygotowani i reprezentują najwyższy poziom pianistyki.
Dalsza część tekstu pod filmem
W rozmowie z PAP Aleksandra Świgut podkreśliła, że po I etapie Konkursu Chopinowskiego widać, że poziom pianistów jest bardzo wysoki.
Nie było żadnych nieudanych występów, wszyscy są świetnie przygotowani i reprezentują najwyższy poziom pianistyki. Słuchając ich, mam wrażenie, że jesteśmy świadkami bardzo ważnego wydarzenia kulturalnego na całym świecie, a Warszawa jest najważniejszym centrum kultury
– powiedziała.
Zaznaczyła, że jako pianistka jest dumna z uczestników konkursu.
Biorąc pod uwagę wszystkie – także stresogenne – czynniki bycia na scenie, jestem pod wrażeniem, że tak pięknie zaprezentowali się także polscy pianiści, choć czuję niedosyt, że do kolejnego etapu zostało zakwalifikowanych tylko czterech. Każdego z nich słuchałam bardzo uważnie i za każdego trzymałam kciuki. Zwłaszcza że w większości to są moi młodsi koledzy
– powiedziała.
Przypomniała, że jedyną kobietą w gronie 13 reprezentantów Polski była Zuzanna Sejbuk.
Myślę, że kobietom w konkursie jest trudniej. To przesłuchania bardzo wymagające sił psychicznych. Oczywiście nie deprecjonuję kobiet, bo dla wszystkich uczestników jest to trudne wyzwanie
– zaznaczyła.
Dalsza część tekstu od polecanym artykułem
Czytaj także:
Zaginiony utwór Chopina odkryty po blisko 200 latach!
Nieznany walc Fryderyka Chopina został najprawdopodobniej znaleziony w jednym z muzeów w Nowym Jorku – poinformował dziennik „New York Times”. Na stronie dziennika można posłuchać wykonania nieznanego dotąd utworu....
Czytaj więcejDetails2. „W Azji muzyka Chopina i polska kultura robią niebywałą furorę”
Zapytana o liczną reprezentację azjatyckich pianistów w II etapie zwróciła uwagę na popularność polskiej kultury oraz muzyki Fryderyka Chopina w Azji.
Nie zdajemy sobie sprawy, ale w Azji muzyka Chopina i polska kultura robią niebywałą furorę
– wyjaśniła, dodając, że jej zdaniem właśnie z tego zachwytu wynika tak duże zainteresowanie Konkursem Chopinowskim.
Miłość do muzyki Chopina w Azji wiąże się także z tym, że poziom konkursu w każdej kolejnej edycji jest coraz wyższy. Azjatyccy pianiści reprezentują wysoki poziom techniczny, w ich grze nie ma miejsca na pomyłkę. Jeśli chodzi o warsztat, to ci pianiści są niemalże doskonale przygotowani
– powiedziała.
Wskazała także, że w Europie nie takiej dyscypliny technicznej i warsztatowej.
Naszym ideałem jest indywidualizm i znalezienie osobowości, natomiast w azjatyckiej pianistyce ważne jest przygotowanie techniczne – to dlatego, słuchając pianistów z Azji, mam wrażenie, że zawsze obcuję z pianistą pewnym siebie w tej materii. Dochodzi także ich odporność na stres
– wyjaśniła pianistka.
Dalsza część tekstu od polecanym artykułem
Czytaj także:
85 pianistów i pianistek z 20 krajów weźmie udział w XIX Konkursie Chopinowskim
85 pianistów z 20 krajów weźmie udział w XIX Konkursie Chopinowskim, wśród nich jest 13 Polaków. Najliczniej reprezentowane w konkursie będą Chiny - 29 pianistów; Polska i Japonia mają...
Czytaj więcejDetailsAleksandra Świgut to pianistka, solistka i kameralistka, doktor sztuk muzycznych, pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Zdobywczyni II nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych w Warszawie.
Półfinalistka Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie i uczestniczka XVIII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie. Zdobywała II nagrody w międzynarodowych konkursach pianistycznych dla młodych muzyków w Ettlingen, Enschede, Nowym Orleanie. Brała udział w ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach muzycznych, m.in. Chopin i Jego Europa, Festiwalu Pianistycznym w Nohant, Wielkanocnym Festiwalu Beethovenowskim. Festiwalu Chopin a Paris, Międzynarodowym Festiwalu w Dusznikach-Zdroju, Międzynarodowym Festiwalu Midis-Minimes w Brukseli.
Jako solistka koncertowała wieloma z orkiestrami: Helsingborg Symphony Orchestra, Orkiestra? XVIII wieku, AUKSO, Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestra? Opery i Filharmonii Podlaskiej, Netherland Symphony Orchestra, Liepaja Symphony Orchestra.
Koncertuje również jako kameralistka. W 2014 r. wraz z wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem nagrała płytę z utworami Roberta Schumanna wydaną przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2022 r. ukazała się jej płyta solowa „In Between” z muzyką Fryderyka Chopina. Występuje także z siostrą skrzypaczką Agnieszką Świgut.
3. II etap przesłuchań
Przesłuchania II etapu rozpoczną się w czwartek o godz. 10 i potrwają do 12 października.
XIX edycja Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina trwa od 2 do 23 października. Jego organizatorem jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.
Polska Agencja Prasowa jest partnerem medialnym XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Materiały dotyczące wydarzenia ukazują się w Serwisie PAP, na stronie PAP.pl, w Studiu PAP oraz w naszych serwisach obcojęzycznych. Wśród materiałów znajdą się m.in. bieżące relacje z Konkursu Chopinowskiego, komentarze, wywiady z dotychczasowymi laureatami i ekspertami, sylwetki uczestników oraz jurorów, a także ciekawostki historyczne i statystyczne. Naszymi ekspertami są pianiści Aleksandra Świgut i Paweł Kowalski oraz muzykolog i dziennikarz muzyczny Marcin Majchrowski.
4. Konkurs Chopinowski. Adam Rozlach o werdykcie: wielu będzie czuło się pokrzywdzonych
Wielu będzie się czuło pokrzywdzonych. Jeśli spośród 84 pianistów po I etapie przesłuchań pozostaje połowa, to wiadomo, że wielu artystów będzie zawiedzionych. A wszyscy grali dobrze lub bardzo dobrze” – mówi o werdykcie jury XIX Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina Adam Rozlach, komentator muzyczny.
To jest konkurs. Werdykt jury zawsze kogoś zaskakuje. Z trzynastu Polaków, do drugiego etapu dostało się? tylko czterech: Piotr Alexewicz, Adam Kałduński, Piotr Pawlak i Yehuda Prokopowicz. I tu szokuje wręcz nieobecność wybitnego talentu 21-letniego Mateusza Dubiela, który, o paradoksie, kilka miesięcy temu wygrał Ogólnopolski Konkurs Chopinowski, a tu wyeliminowano go po I etapie
– zauważa Adam Rozlach, komentator muzyczny Polskiego Radia 1 i TVP Kultura.
Według Rozlacha, wszyscy, poza naprawdę tylko kilkoma przypadkami, grali bardzo dobrze. Już w pierwszym etapie był widoczny bardzo wysoki poziom konkursu.
A kiedy wszyscy prezentują się znakomicie, do głosu jednak musi dojść arytmetyka. Nie tylko bowiem subiektywne oceny się liczą, ale średnia punktów; kto sytuuje się poniżej tej średniej – nie przechodzi. I w sumie wydaje mi się to sprawiedliwe”.
Cieszę się – podkreśla – że pośród tej czterdziestki, która przeszła do drugiego etapu są pianiści bardzo młodzi – można powiedzieć – nastolatkowie, są też bardziej dojrzali i ci najstarsi, których nazwałbym klasykami”.
Najmłodszą pianistką uczestniczącą w konkursie jest – przypomina Rozlach – szesnastolatka Tianyao Lyu, Chinka, która uczy się u Katarzyny Popowej-Zydroń w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Bardzo świeżo grająca, ciekawie spoglądająca na muzykę. Brytyjczyk Jacky Zhang ma siedemnaście lat, siedemnastolatkiem jest też Yifan Wu z Chin. Osiemnaście lat mają bracia Hyo Lee i Hyuk Lee z Korei Południowej – obaj są znakomici. I jako artyści, i jako ludzie. Mówią płynnie po polsku i jak wspominają, języka polskiego uczyli się z listów Chopina. To jest ta konkursowa młodzież
– zauważa.
Ale jest też „średnia i starsza generacja”, choć naturalnie, zgodnie z regulaminem konkursu nikt nie przekracza trzydziestki. „A wśród nich znalazł się – wymienia komentator – Vincent Ong z Malezji, interpretujący Chopina w bardzo romantycznym stylu; jest wspaniale, dojrzale grająca Japonka Shiori Kuwahara; także Tomoharu Ushida z Japonii, Jonas Aumiller z Niemiec. Pośród tych najjaśniejszych punktów nie mogę nie wymienić Erika Guo z Kanady, który jest fantastycznym pianistą, niezwykle oryginalnym”.
Do drugiego etapu – i bardzo dobrze, że się tak stało, zaznacza Rozlach – przeszli też klasycy „powracający” na konkurs: Japonka Miyu Shindo – półfinalistka XVIII Konkursu Chopinowskiego w Warszawie; Eric Lu – laureat IV nagrody w XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie; Hao Rao z Chin, który był finalistą XVIII Konkursu Pianistycznego, obecnie porywa publiczność swoimi interpretacjami Chopina.
W drugim etapie znalazł się Kanadyjczyk Kevin Chen, mimo młodego wieku światowej miary pianista i kompozytor. Chopina gra „inaczej”, interpretuje po swojemu głęboko i pięknie.
Poziom na konkursie – podkreśla Adam Rozlach – jest bardzo wysoki, pianiści są znakomicie przygotowani. Było chyba tylko dwóch pianistów, do których można było mieć drobne pretensje. Świadczy to o tym, że eliminacje, a były ich dwie trudne tury, mają głęboki sens, bo na konkursie pojawiają się ci najlepsi.
„Warto wspomnieć o skali naszego konkursu, nieporównywalnej z innymi tego typu wydarzeniami – zauważa Rozlach. „W słynnym paryskim konkursie Marguerite Long i Jacques’a Thibaud do kolejnych etapów przechodzą niewielkie grupy uczestników. Nie ma tam takiego rozmachu jaki jest u nas, przecież akces do XIX Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina zgłosiło ponad sześciuset pianistów!”.









![Konkurs Chopinowski. Znamy nazwiska zakwalifikowanych do II etapu, wśród nich czterech Polaków [AKTUALIZACJA] 9 Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Pixabay](https://zachod.pl/wp-content/uploads/2025/10/7d5198da1098d3e4c2484c414024fe4a_xl-750x500.jpg)












