Izba Administracji Skarbowej w Zielonej Górze przypomina, że większość spraw w „skarbówce” można załatwić online. Ze względu na falę wezbraniową wczoraj Urząd Skarbowy w Żaganiu został zamknięty. Klienci mogą skorzystać z pomocy placówki w Żarach.
– Jest także możliwość porozmawiania z konsultantem lub dostarczenia dokumentów online
– dodaje Ewa Markowicz, rzeczniczka Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze. Takie rozwiązania sprawdzają się m.in w sytuacjach kryzysowych, gdy osobiste dotarcie do urzędnika jest utrudnione.
– To kolejna instytucja, która upraszcza procedury w związku z powodzią. – Urzędy skarbowe będą obsługiwać powodzian w pierwszej kolejności
– dodaje Markowicz
Dalsza część tekstu pod polecanym artykułem
Wysłuchaj całej rozmowy:
Ewa Markowicz, rzeczniczka Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze
Gościem Sławomira Kordyjalika jest Ewa Markowicz, rzeczniczka Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze https://youtu.be/5aNfTfNwwfA
Czytaj więcejPakiet pomocy dla powodzian
Krajowa administracja Skarbowa na swojej stronie >>lubuskie.kas.gov.pl<< poinformowała o pomocy, z jakiej mogą skorzystać osoby poszkodowane w powodzi.
- Na realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem i usuwaniem skutków klęsk żywiołowych na ten moment zabezpieczyliśmy środki w wysokości 2 mld zł.
- Trzy województwa: dolnośląskie, opolskie i śląskie otrzymały już środki na wypłatę zasiłków celowych.
- Poszkodowani w powodzi, posiadający kredyt mieszkaniowy, będą mogli skorzystać z bezzwrotnej pomocy z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców przez okres 12 miesięcy.
- Przedsiębiorcy, których dotknęła powódź, będą mogli odroczyć terminy płatności najważniejszych podatków, tj. VAT, PIT i CIT.
- Wprowadziliśmy 0% stawkę VAT dla darowizn towarów i usług przekazywanych na rzecz poszkodowanych wskutek powodzi.
- Działa specjalna infolinia KAS.
Środki w budżecie państwa
Na realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem i usuwaniem skutków klęsk żywiołowych zabezpieczyliśmy w budżecie na ten moment środki w wysokości 2 mld zł. Środki będą zwiększane zgodnie ze zgłaszanym zapotrzebowaniem.
Trzy województwa – dolnośląskie, opolskie i śląskie – otrzymały już środki na wypłatę zasiłków celowych dla rodzin lub osób poszkodowanych w wyniku powodzi. Od dzisiaj środki te są już dostępne i uruchamiane zgodnie ze zgłaszanym zapotrzebowaniem.
Dodatkowo zwiększyliśmy budżet wojewody dolnośląskiego z przeznaczeniem na prowadzenie akcji przeciwpowodziowych i usuwanie skutków powodzi.
Jesteśmy przygotowani do dalszej natychmiastowej realizacji wniosków i wydawania decyzji zwiększających budżety wojewodów.
Wsparcie kredytobiorców
Poszkodowani w powodzi, posiadający kredyt mieszkaniowy, jeżeli utracili, choćby czasowo, możliwość korzystania z domu lub lokalu mieszkalnego, będą mogli skorzystać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK).
FWK będzie spłacał raty przez 12 miesięcy. Pomoc będzie bezzwrotna i niezależna od wysokości raty.
VAT, PIT i CIT
Dostępna będzie możliwość wydłużania przedsiębiorcom, których dotknęła powódź, terminów płatności najważniejszych podatków, tj. VAT, PIT i CIT. W przypadku VAT odroczenie zapłaty podatku będzie obowiązywać do 25 stycznia 2025 r. W zakresie PIT i CIT odroczenie dotyczyć będzie zaliczek na podatek i podatków należnych za sierpień–grudzień 2024 r. Przedsiębiorcy rozliczą podatek dopiero w zeznaniu rocznym. Odroczenie dotyczyć będzie również podatku odprowadzanego do urzędu skarbowego za pracowników poszkodowanych firm. W trybie przewidzianym w Ordynacji podatkowej będzie można wystąpić o zastosowanie dalej idących rozwiązań, włącznie z umorzeniem zobowiązań podatkowych.
VAT 0% na darowizny
Wprowadziliśmy 0% stawkę VAT dla darowizn towarów i usług przekazywanych na rzecz poszkodowanych wskutek powodzi.
Stawka 0% VAT jest stosowana od 12 września dla darowizn wszelkiego rodzaju towarów, np. żywności, koców, śpiworów, ubrań, ale też nieodpłatnych usług, takich jak zakwaterowanie czy wynajem agregatów prądotwórczych, które mogą się okazać niezbędne do złagodzenia skutków kataklizmu.
Z tej preferencji mogą skorzystać przedsiębiorcy przekazujący darowizny dla ofiar powodzi za pośrednictwem organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Szczegóły w komunikacie: Ministerstwo Finansów wprowadza 0% stawkę VAT dla darowizn towarów i usług przekazywanych na rzecz poszkodowanych wskutek powodzi we wrześniu 2024 r.
Wsparcie przedsiębiorców
Została uruchomiona specjalna infolinia, naktórą mogą zadzwonić podatnicy poszkodowani w wyniku powodzi. Infolinia jest czynna w godz. 8:00-18:00 pod numerem telefonu 22 460 59 30.
Organy podatkowe będą rozpatrywały wnioski powodzian w pierwszej kolejności, a zaświadczenia dla poszkodowanych podatników (o dochodach, przychodach, niezaleganiu), będą załatwiane „od ręki”, zarówno złożone bezpośrednio w urzędach skarbowej czy w sposób elektroniczny.
W urzędach skarbowych, w których nie ma możliwości obsługi bezpośredniej podatnicy są obsługiwani kanałami zdalnymi.
Poszkodowani podatnicy mogą składać wnioski w dowolnym najbliższym urzędzie skarbowym. Dla ułatwienia i przyspieszenia pomocy poszkodowanym tworzone są nowe – tymczasowe punkty obsługi podatników.
Polecamy
Wpłynęły pierwsze wnioski od wojewodów o pomoc dla powodzian
Otrzymaliśmy od wojewodów pierwsze wnioski o bezzwrotną pomoc dla poszkodowanych w powodzi - powiedział w czwartek (19 września) minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że w Funduszu Wsparcia Kredytobiorców...
Czytaj więcej