Rząd przyjął autopoprawkę do ustawy wiatrakowej, by co najmniej 10 proc. energii produkowanej z farmy wiatrowej było przekazywane na rzecz społeczności lokalnej w formule prosumenta wirtualnego – poinformowała we wtorek minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
Dodała, że „to wyraźna korzyść dla lokalnych społeczności i szansa na tańszą energię elektryczną”.
„Rząd przyjął autopoprawkę ws. ustawy wiatrakowej – inwestor el. wiatrowej będzie udostępniał co najmniej 10 proc. mocy zainstalowanej na rzecz mieszkańców gminy w formule prosumenta wirtualnego” – napisała na Twitterze we wtorek minister Anna Moskwa.
W poniedziałek podczas konferencji prasowej Anna Moskwa powiedziała, że resort przygotował poprawkę, zgodnie z którą 5 proc. energii produkowanej przez lądową farmę wiatrową ma być przekazywane na rzecz społeczności lokalnej.
Ustawa wiatrakowa, inaczej zwana 10H, jest jednym z 37 kamieni milowych, które Polska ma zrealizować, aby spełnić wymogi wynikające z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, by uruchomić środki z Krajowego Planu Odbudowy.
Dalsza część tekstu pod grafiką.
Potencjał energetyki wiatrowej w Europie
Najlepsze warunki wiatrowe w Polsce występują w środkowych, najbardziej na północ wysuniętych częściach wybrzeża od Koszalina po Hel, w rejonie wyspy Wolin, na Suwalszczyźnie, w środkowej Wielkopolsce, na Mazowszu, w Beskidzie Śląskim i Żywieckim oraz w Bieszczadach i na Pogórzu Dynowskim.
Większość terenów Polski ze względu na warunki wietrzności nie nadaje się do budowy dużych farm wiatrowych, ale badania wykazują, że istnieje potencjał dla małej energetyki wiatrowej korzystającej z lokalnych warunków wietrzności.
MFiPR wskazało PAP w poniedziałek, że spośród 37 kamieni milowych objętych pierwszym wnioskiem o płatność w ramach KPO, do tej pory niezrealizowany pozostaje kamień milowy dotyczący tzw. ustawy wiatrakowej”.
Przepisy projektowanej nowelizacji zakładają, że lokalne społeczności będą mogły zdecydować o zasadach lokalizowania nowych inwestycji dotyczących lądowych elektrowni wiatrowych. Dotyczyć to będzie także dalszego rozwoju budownictwa mieszkalnego w sąsiedztwie tych elektrowni. Jednocześnie przepisy gwarantują mieszkańcom gmin, które zdecydują się uwolnić lokalizację okolicznych terenów pod zabudowę nowej infrastruktury wiatrowej, maksymalizację bezpieczeństwa eksploatacji tej infrastruktury. Ponadto, inwestorzy są zobowiązani do wykorzystania najnowszych technologii, co minimalizuje oddziaływanie elektrowni na środowisko.
Utrzymana ma zostać także podstawowa zasada lokalizowania nowej elektrowni wiatrowej, zgodnie z którą taki obiekt może powstać wyłącznie na podstawie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP). Obowiązek sporządzenia MPZP lub jego zmiany na potrzeby inwestycji będzie jednak dotyczyć obszaru prognozowanego oddziaływania elektrowni wiatrowej, a nie jak dotąd obszaru wyznaczonego zgodnie z zasadą 10H (tj. dla obszaru w promieniu wyznaczonym przez odległość równą dziesięciokrotności całkowitej wysokości projektowanej elektrowni wiatrowej do zabudowy mieszkaniowej).
Definicję prosumenta wirtualnego określa ustawa o odnawialnych źródłach energii. To nowy typ prosumenta, który wytwarza energię poza miejscem, w którym zużywa energię. Prosumentem wirtualnym energii odnawialnej mogą być firmy i konsumenci.