sobota, 13 grudnia 2025
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
Radio Zachód
  • WIADOMOŚCI
    • LUBUSKIE
    • GOŚĆ RADIA ZACHÓD
    • KRAJ I ŚWIAT
    • KULTURA
    • NA DROGACH
  • SPORT
    Oskar Kopera wicemistrzem Polski Radio Zachód - Lubuskie

    Oskar Kopera wicemistrzem Polski

    Mamy drugiego finalistę SKS w grudniu Radio Zachód - Lubuskie

    Mamy drugiego finalistę SKS w grudniu

    fot. Jakub Lesiński

    Astra podejmie spadkowicza z PlusLigi

    fot. Jakub Lesiński

    Zielonogórski Start świętuje okrągły jubileusz

    Świetny rekord gorzowianki, medal był o włos! Radio Zachód - Lubuskie

    Świetny rekord gorzowianki, medal był o włos!

    Zielonogórskie tenisistki stołowe przegrały we Wrocławiu Radio Zachód - Lubuskie

    Zielonogórskie tenisistki stołowe przegrały we Wrocławiu

    Akademiczki faworytkami meczu z MKS-em Jelenia Góra Radio Zachód - Lubuskie

    Akademiczki faworytkami meczu z MKS-em Jelenia Góra

    Podtrzymać świetną serię: Stal podejmie Grunwald Radio Zachód - Lubuskie

    Podtrzymać świetną serię: Stal podejmie Grunwald

    Oskar Kopera w finale, Zuzanna Zych z brązem Radio Zachód - Lubuskie

    Oskar Kopera w finale, Zuzanna Zych z brązem

  • MUZYKA
  • REPORTAŻ
    • REDAKCJA REPORTAŻU
    • STUDIO REPORTERÓW KUKUŁCZA 1
  • TV
  • MOTO
  • PODCASTY
  • RADIO
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • REKLAMA
LOGO, Radio Zielona GóraLOGO, Radio Gorzów

SŁUCHAJ

Radio Zachód
  • WIADOMOŚCI
    • LUBUSKIE
    • GOŚĆ RADIA ZACHÓD
    • KRAJ I ŚWIAT
    • KULTURA
    • NA DROGACH
  • SPORT
    Oskar Kopera wicemistrzem Polski Radio Zachód - Lubuskie

    Oskar Kopera wicemistrzem Polski

    Mamy drugiego finalistę SKS w grudniu Radio Zachód - Lubuskie

    Mamy drugiego finalistę SKS w grudniu

    fot. Jakub Lesiński

    Astra podejmie spadkowicza z PlusLigi

    fot. Jakub Lesiński

    Zielonogórski Start świętuje okrągły jubileusz

    Świetny rekord gorzowianki, medal był o włos! Radio Zachód - Lubuskie

    Świetny rekord gorzowianki, medal był o włos!

    Zielonogórskie tenisistki stołowe przegrały we Wrocławiu Radio Zachód - Lubuskie

    Zielonogórskie tenisistki stołowe przegrały we Wrocławiu

    Akademiczki faworytkami meczu z MKS-em Jelenia Góra Radio Zachód - Lubuskie

    Akademiczki faworytkami meczu z MKS-em Jelenia Góra

    Podtrzymać świetną serię: Stal podejmie Grunwald Radio Zachód - Lubuskie

    Podtrzymać świetną serię: Stal podejmie Grunwald

    Oskar Kopera w finale, Zuzanna Zych z brązem Radio Zachód - Lubuskie

    Oskar Kopera w finale, Zuzanna Zych z brązem

  • MUZYKA
  • REPORTAŻ
    • REDAKCJA REPORTAŻU
    • STUDIO REPORTERÓW KUKUŁCZA 1
  • TV
  • MOTO
  • PODCASTY
  • RADIO
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • REKLAMA
Radio Zachód
Strona główna KRAJ I ŚWIAT

NIK: rząd nieefektywnie wydał ponad 148 mln zł na kampanie społeczne w latach 2016-2023

PAP PAP
2024-10-22 14:18
Fot. x.com/nikgovpl

Fot. x.com/nikgovpl

Udostępnij na FacebookuUdostępnij na TwitterzeUdostępnij na telegramieUdostępnij przez WhatsappaEmail

Nienależycie, nieracjonalnie i nieefektywnie rząd wydał ponad 148 mln zł na kampanie społeczne prowadzone od 2016 r. do połowy 2023 r. – ustaliła Najwyższa Izba Kontroli. W wyniku kontroli NIK przygotowała zawiadomienia do prokuratury ws. trzech byłych urzędników KPRM i Ministerstwa Finansów.

Wyniki kontroli dotyczącej wykorzystywania przez administrację publiczną kampanii społecznych jako narzędzia komunikowania NIK przedstawiła na wtorkowej konferencji prasowej. 

Wiceprezes Izby Michał Jędrzejczyk poinformował, że kontrola objęła okres od 2016 r. do połowy 2023 r. NIK zbadała te urzędy centralne, które na realizację kampanii promocyjnych, informacyjnych i edukacyjnych przeznaczyły największe kwoty, a więc: kancelarię premiera, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Jednostki te przeprowadziły w badanym okresie 123 kampanie społeczne, na które wydały ponad 480 mln zł. 

Izba skontrolowała 20 kampanii, na które kontrolowane urzędy wydały w sumie blisko 165 mln zł. NIK negatywnie oceniła aż 18 kampanii i ustaliła, że nieefektywnie wydano 148 mln zł, zaś ponad 19 mln zł wydano z naruszeniem prawa. 

Według Izby, mimo zaangażowania olbrzymich środków publicznych, za kluczowy wskaźnik skuteczności zleconych działań medialnych przyjęto ich zauważalność, a nie osiągnięcie pożądanych zmian zachowań czy postaw społecznych. 

– W niektórych przypadkach nie przeprowadzono analiz uzasadniających konieczność zorganizowania kampanii lub ich kontynuacji, nieefektywnie dobierano kanały informacyjne, za pomocą których były realizowane, a niejasno zdefiniowane cele i brak mierników nie pozwalały na ocenę uzyskanych dzięki nim korzyści społecznych

– oceniła Izba. 

NIK wskazała, że w ramach kontrolowanych kampanii społecznych, urzędy wydały 135,5 mln zł na działania medialne z zastosowaniem kanałów komunikacyjnych (telewizji, radia, prasy, internetu, mediów społecznościowych, outdoor (reklamy zewnętrznej), serwisów VOD czy aplikacji mobilnych). 

Większość tych środków – ok. 63 proc. – przeznaczono na kampanie prowadzone za pośrednictwem tradycyjnych środków masowego przekazu, czyli radia lub telewizji.

– Z jednej strony zapewniały one szeroki zasięg i łatwość dotarcia do odbiorców w krótkim czasie, jednak z drugiej, ze względu na ceny emisji kampanijnych spotów, generowały najwyższe koszty

– zauważa NIK. 

W sumie na prowadzenie kampanii społecznych w stacjach telewizyjnych kontrolowane urzędy przeznaczyły 54,3 mln zł, z czego niemal 80 proc. na zakup czasu antenowego w Telewizji Polsat – 21,5 mln zł oraz w Telewizji Polskiej S.A. – 21,2 mln zł. Na kampanie radiowe wydano 30,8 mln zł, z czego niemal 40 proc. w Grupie RMF – ok. 12 mln zł, w Time S.A. (Eska) – 5,9 mln zł oraz w Polskim Radiu S.A. – 5,3 mln zł. 

Za najbardziej jaskrawy przykład niecelowości i niegospodarności NIK uznała przeprowadzoną w 2023 r. kampanię „Zwroty które cieszą”, na którą KPRM i Ministerstwo Finansów niezależnie od siebie wydały w sumie ponad 7,2 mln zł. Z przyjętej strategii wynikało wprost, że celem działań medialnych ma być utrzymanie w społeczeństwie poczucia zadowolenia z otrzymanego zwrotu podatku, choć eksperci podkreślali, że zwrot ten był jedynie skutkiem naprawy błędów wynikających z wprowadzenia tzw. Polskiego Ładu. W dodatku kwestie zawiłości nowego systemu podatkowego wpływającego na roczne rozliczenie były przedmiotem kampanii „Niskie Podatki”, na którą rząd wydał ponad 3 mln zł. 

W związku z kampanią „Zwroty, które cieszą” NIK przygotowała zawiadomienia do prokuratury w sprawie niedopełniania obowiązków i działania na szkodę interesu publicznego przez trzech ówczesnych urzędników kancelarii premiera i Ministerstwa Finansów. 

P.o. rzecznika prasowego NIK Marcin Mariański poinformował, że Izba przygotowuje kolejne zawiadomienia do prokuratury ws. innych kampanii. 

Dyrektorka delegatury NIK w Poznaniu Karolina Wirszyc-Sitkowska podkreśliła, że Izba nie neguje wykorzystywania przez administrację rządową instrumentów, jakimi są kampanie informacyjno-edukacyjne. Jednak – jak zastrzegła – finansowanie takich kampanii ze środków publicznych wiąże się z koniecznością dokonywania wydatków z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów.

Tagi: ministerstwo finansówkontrolarządkprmniknajwyższa izba kontrolikancelaria premiera rady ministrów

Czytaj również

Robert Bąkiewicz (PAP/Lech Muszyński)
KRAJ I ŚWIAT

NIW wzywa Bąkiewicza do zwrotu prawie 400 tys. zł

11 grudnia 2025

Dyrektor Narodowego Instytutu Wolności wezwał Roberta Bąkiewicza i jego stowarzyszenie „Rota Marszu Niepodległości” do zwrotu ponad 383 tysięcy złotych -...

Posiedzenie rządu. Fot. PAP/Paweł Supernak
KRAJ I ŚWIAT

Rząd przyjął projekt ustawy o rynku kryptoaktywów [AKTUALIZACJA]

9 grudnia 2025

Rada Ministrów przyjęła we wtorek (9 grudnia) projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Projekt ustawy został złożony w takim samym brzmieniu...

Fot. Kancelaria Premiera/FB
KRAJ I ŚWIAT

Prawie dwa lata temu Donald Tusk został premierem. Jak oceniają jego pracę Polacy?

9 grudnia 2025

Dotychczasową pracę premiera Donalda Tuska pozytywnie oceniło 33,1 proc. ankietowanych w sondażu UCE Research dla Onetu. Negatywne oceny wyraziło 42,6 proc.,...

Katarzyna Pęczyńska-Nałęcz (PAP/Piotr Matusewicz)
KRAJ I ŚWIAT

Kiedy kolejne pieniądze z KPO dla Polski?

2 grudnia 2025

Rząd spodziewa się, że w przyszłym roku do Polski trafi 100 miliardów złotych z Krajowego Planu Odbudowy. Po wczorajszym przelewie...

Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Freepik
KRAJ I ŚWIAT

Terapia szokowa. Oszczędności receptą na finansową dziurę ochronie zdrowia?

1 grudnia 2025

Blisko 10,4 mld zł w 2026 r. oszczędności w NFZ miałyby przynieść zmiany przedstawione przez resort zdrowia Ministerstwu Finansów. Zakładają one m.in...

Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Freepik
KRAJ I ŚWIAT

Przejęcie sieci sklepów Carrefour. Resort rolnictwa ma plan

28 listopada 2025

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi rekomenduje przejęcie przez Krajową Grupę Spożywczą (KGS) sieci sklepów Carrefour i kontynuację prac nad konsolidacją...

najnowsze z Lubuskiego

Uroczysta przysięga ochotników w Żaganiu [ZDJĘCIA]

Oskar Kopera wicemistrzem Polski

Mamy drugiego finalistę SKS w grudniu

Polsko-niemiecka Wigilia w Gubinie

Ćwierć wieku współpracy Babimostu i Neuruppin

Godziny darmowego parkowania

Trzynastego grudnia, roku pamiętnego…

Astra podejmie spadkowicza z PlusLigi

Zielonogórski Start świętuje okrągły jubileusz

Świetny rekord gorzowianki, medal był o włos!

popularne

  • fot. Muzeum Twierdzy Kostrzyn

    Co kryją piwnice zamku w Kostrzynie?

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Zielonogórski Las Odrzański – nowy, największy rezerwat w Lubuskiem

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Po wypadku zablokowana DK12 w Bobrzanach

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Astra podejmie spadkowicza z PlusLigi

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Wymiarki zapraszają na podsumowanie projektu

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
FACEBOOK
TWITTER
YOUTUBE
INSTAGRAM
RSS
LOGO, Radio Zachód, Informacje, Lubuskie, 103 i 106 FM

Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze "Radio Zachód S.A." w likwidacji w Zielonej Górze
Radio Zachód S.A.

ul. Kukułcza 1
65-472 Zielona Góra

  • BIP
  • Reklama
  • Formularz kontaktowy
  • Cookies i polityka prywatności
  • Archiwum
Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze Radio Zachód S.A. 2022.
G-news logo
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • WIADOMOŚCI
    • LUBUSKIE
    • KRAJ I ŚWIAT
    • GOŚĆ RADIA ZACHÓD
    • KULTURA
    • NA DROGACH
  • SPORT
  • MUZYKA
  • REPORTAŻ
    • REDAKCJA REPORTAŻU
    • STUDIO REPORTERÓW KUKUŁCZA 1
  • TV
  • PODCASTY
  • REKLAMA
  • RADIO
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • ZIELONA GÓRA
  • GORZÓW

Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze Radio Zachód S.A. 2022.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na ich używanie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj