Prezes zarządu Polregio S.A. Krzysztof Pietrzykowski zarządził audyt w lubuskim zakładzie spółki. Jak napisał w przesłanym PAP oświadczeniu, sytuacja – jeśli chodzi o realizację połączeń kolejowych w tym regonie – jest zła.
Marszałek woj. lubuskiego Marcin Jabłoński publicznie przepraszał Lubuszan za problemy z połączeniami kolejowymi – nagminnymi opóźnieniami lub odwoływaniem pociągów regionalnych Polregio, dodając, że spółka od lat tłumaczy to awariami taboru.
– Marszałek Marcin Jabłoński ma pełną rację, mówiąc, że dotychczasowa współpraca z Polregio pozostawiała wiele do życzenia. Audyt trwa, prześwietlamy całą ścieżkę decyzyjną, całość procesu związanego z utrzymaniem taboru, jego naprawami i dysponowaniem nim
– napisał Pietrzykowski.
Dodał, że celem audytu jest zidentyfikowanie błędów i ich naprawa.
– Nie wykluczam jednak żadnych decyzji w tym zakresie, jeśli audyt wykaże ku temu podstawy. Poczekajmy na zakończenie czynności kontrolnych
– zaznaczył.
Według Pietrzykowskiego, obecna sytuacja jest efektem decyzji władz spółki podejmowanych w latach 2016-23 i – jak dodał – tych zaniedbań nie da się naprawić w kilka miesięcy. Poinformował, że we wspomnianym okresie liczba taboru spółki zmniejszyła się o prawie 20 proc., średni wiek pojazdów w spółce to 40 lat.
Prezes ocenił, że bez pozyskania finansowania na zakup nowoczesnego taboru, o co spółka intensywnie zabiega, Polregio nie odniesie sukcesu.
– Na poprawę sytuacji potrzebujemy czasu. Poprzednie władze spółki usiłowały wdrożyć aż trzy plany naprawcze w lubuskim zakładzie, jednak jak widać nie przyniosło to oczekiwanych efektów
– napisał Pietrzykowski.
Dodał, że równolegle do audytu toczą się prace nad możliwymi rozwiązaniami doraźnymi i długofalowymi; m.in. w tym celu Polregio podpisała list intencyjny ze spółką PKP CARGOTABOR. Dotyczy on utrzymania i diagnostyki lubuskiego taboru kolejowego, jego zespołów i podzespołów, co ma odbywać się Czerwieńsku.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego korzysta z usług Polregio – wcześniej pod nazwą PKP Przewozy Regionalne, a następnie Przewozy Regionalne – od początku istnienia spółki, czyli od 2001 r. Obecna umowa PSC z przewoźnikiem została zawarta w 2020 r. i obowiązuje do grudnia 2030 r. Jej łączna wartość to blisko 1,1 mld zł.
Województwo lubuskie jest właścicielem większości pociągów wykorzystywanych przez Polregio do obsługi połączeń regionalnych. Dotychczas samorząd przekazał spółce 24 tego typu pojazdy. Do obsługi połączeń w lubuskim przeznaczonych jest też 19 pojazdów będących własnością Polregio.
Obecnie do obsługi linii regionalnych wykorzystywanych jest 27 pociągów spalinowych oraz 16 pociągów elektrycznych.
Oświadczenie prezesa Polregio S.A. przekazał w sobotę PAP rzecznik spółki Jakub Leduchowski.