sobota, 13 grudnia 2025
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
Radio Zachód
  • WIADOMOŚCI
    • LUBUSKIE
    • GOŚĆ RADIA ZACHÓD
    • KRAJ I ŚWIAT
    • KULTURA
    • NA DROGACH
  • SPORT
    Cuprum Stilon kontra mistrz Polski, czyli który Henno będzie górą? Radio Zachód - Lubuskie

    Cuprum Stilon kontra mistrz Polski, czyli który Henno będzie górą?

    Oskar Kopera wicemistrzem Polski Radio Zachód - Lubuskie

    Oskar Kopera wicemistrzem Polski

    Mamy drugiego finalistę SKS w grudniu Radio Zachód - Lubuskie

    Mamy drugiego finalistę SKS w grudniu

    fot. Jakub Lesiński

    Astra podejmie spadkowicza z PlusLigi

    fot. Jakub Lesiński

    Zielonogórski Start świętuje okrągły jubileusz

    Świetny rekord gorzowianki, medal był o włos! Radio Zachód - Lubuskie

    Świetny rekord gorzowianki, medal był o włos!

    Zielonogórskie tenisistki stołowe przegrały we Wrocławiu Radio Zachód - Lubuskie

    Zielonogórskie tenisistki stołowe przegrały we Wrocławiu

    Akademiczki faworytkami meczu z MKS-em Jelenia Góra Radio Zachód - Lubuskie

    Akademiczki faworytkami meczu z MKS-em Jelenia Góra

    Podtrzymać świetną serię: Stal podejmie Grunwald Radio Zachód - Lubuskie

    Podtrzymać świetną serię: Stal podejmie Grunwald

  • MUZYKA
  • REPORTAŻ
    • REDAKCJA REPORTAŻU
    • STUDIO REPORTERÓW KUKUŁCZA 1
  • TV
  • MOTO
  • PODCASTY
  • RADIO
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • REKLAMA
LOGO, Radio Zielona GóraLOGO, Radio Gorzów

SŁUCHAJ

Radio Zachód
  • WIADOMOŚCI
    • LUBUSKIE
    • GOŚĆ RADIA ZACHÓD
    • KRAJ I ŚWIAT
    • KULTURA
    • NA DROGACH
  • SPORT
    Cuprum Stilon kontra mistrz Polski, czyli który Henno będzie górą? Radio Zachód - Lubuskie

    Cuprum Stilon kontra mistrz Polski, czyli który Henno będzie górą?

    Oskar Kopera wicemistrzem Polski Radio Zachód - Lubuskie

    Oskar Kopera wicemistrzem Polski

    Mamy drugiego finalistę SKS w grudniu Radio Zachód - Lubuskie

    Mamy drugiego finalistę SKS w grudniu

    fot. Jakub Lesiński

    Astra podejmie spadkowicza z PlusLigi

    fot. Jakub Lesiński

    Zielonogórski Start świętuje okrągły jubileusz

    Świetny rekord gorzowianki, medal był o włos! Radio Zachód - Lubuskie

    Świetny rekord gorzowianki, medal był o włos!

    Zielonogórskie tenisistki stołowe przegrały we Wrocławiu Radio Zachód - Lubuskie

    Zielonogórskie tenisistki stołowe przegrały we Wrocławiu

    Akademiczki faworytkami meczu z MKS-em Jelenia Góra Radio Zachód - Lubuskie

    Akademiczki faworytkami meczu z MKS-em Jelenia Góra

    Podtrzymać świetną serię: Stal podejmie Grunwald Radio Zachód - Lubuskie

    Podtrzymać świetną serię: Stal podejmie Grunwald

  • MUZYKA
  • REPORTAŻ
    • REDAKCJA REPORTAŻU
    • STUDIO REPORTERÓW KUKUŁCZA 1
  • TV
  • MOTO
  • PODCASTY
  • RADIO
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • REKLAMA
Radio Zachód
Strona główna KRAJ I ŚWIAT

Lekarz: Polacy są lekomanami i suplementomanami, potrzebujemy lex szarlatan

PAP PAP
2025-07-20 11:35
Fot. Freepik

Fot. Freepik

Udostępnij na FacebookuUdostępnij na TwitterzeUdostępnij na telegramieUdostępnij przez WhatsappaEmail

Działalność celebrytów promujących suplementy rzekomo leczące choroby nie różni się od działań szamanów czy szarlatanów – powiedział PAP dr Jerzy Kosikowski z Naczelnej Izby Lekarskiej. Resort zdrowia szacuje, że pseudomedyczną działalność prowadzi od kilku do kilkunastu tysięcy osób lub podmiotów.

Jedyna różnica między celebrytami a szrlatanami jest taka, że ci pierwsi robią to bardziej profesjonalnie i są rozpoznawalni. Ta kula śniegowa toczy się od dawna, bo suplementy są sprzedawane przez celebrytki od lat, a teraz się po prostu okazało, że to jest naprawdę ogromny biznes, bo Polacy są lekomanami i suplementomanami. A w suplemencie może być cokolwiek, nikt tego nie bada, to jest tak naprawdę jedzenie sprzedawane przez internet

– wyjaśnił.

Pseudomedyczna działalność celebrytów

W poniedziałek, 14 lipca, trenerka Ewa Chodakowska poinformowała o zakończeniu współpracy z firmą Diagnostyka. Decyzja ta zapadła po fali krytyki, jaka spadła na promowane przez influencerkę pakiety badań, mające rzekomo pomagać w diagnozowaniu endometriozy. Negatywne komentarze pojawiły się zarówno ze strony lekarzy, fundacji, jak i internautów. 

Wcześniej, w maju br., uwagę opinii publicznej przyciągnęła Dorota Rabczewska. W opublikowanym w sieci nagraniu piosenkarka twierdziła, że dzięki suplementacji i odpowiedniej diecie udało jej się „zaleczyć” chorobę Hashimoto. 11 czerwca Wirtualna Polska poinformowała, że prokuratura prowadzi dochodzenie w sprawie reklamy suplementów promowanych przez Rabczewską. Zawiadomienie w tej sprawie złożył Główny Inspektor Farmaceutyczny. 

Obie gwiazdy to tylko przykłady z długiej listy znanych osób, które wykorzystują swoje zasięgi do promowania suplementów, leków czy badań – mimo braku odpowiedniego wykształcenia, które pozwalałoby im rzetelnie ocenić skuteczność reklamowanych produktów.

Ekspert: światełkiem w tunelu jest tzw. lex szarlatan 

Kosikowski, zapytany przez PAP o możliwe konsekwencje takich przypadków, podkreślił, że przy obecnie obowiązujących przepisach działania instytucji mają charakter doraźny – „od pożaru do pożaru”. 

Jeśli chodzi o przyszłość takich spraw, to tak naprawdę światełkiem w tunelu jest tzw. lex szarlatan, czyli projekt nowelizacji ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. To jest jedyna rzecz, która może spowodować, że część osób się zastanowi, czy chce takie cyrki uprawiać, bo inaczej się tego nazwać nie da

– zaznaczył. 

W czerwcu do konsultacji publicznych trafił projekt nowelizacji ustawy o prawach pacjenta, przygotowany przez Ministerstwo Zdrowia i Rzecznika Praw Pacjenta. Ma on uregulować kwestie praktyk pseudomedycznych i przeciwdziałać dezinformacji medycznej. 

Resort zdrowia podał w czerwcu, że szacuje, iż pseudomedyczną działalność może prowadzić od kilku do kilkunastu tysięcy osób lub podmiotów.

Dlaczego wierzymy w porady influencerów? Psycholog wyjaśnia 

O tym, dlaczego ludzie tak łatwo wierzą w porady przekazywane przez influencerów, opowiedziała PAP Justyna Pronobis-Szczylik, psycholog kliniczna, psychoterapeutka psychodynamiczna. Wyjaśniła, że w przypadku pacjentów, którym towarzyszy lęk związany z chorobą, mogą się uruchomić mechanizmy obronne prowadzące do unikania bolesnych myśli i emocji. W efekcie stają się oni bardziej podatni na proste, ale niekoniecznie skuteczne rozwiązania proponowane przez influencerów.

Unikanie rzeczywistości blokuje rozwój i pogłębia cierpienie pacjenta – podkreśliła. Chorym często towarzyszy lęk, który osłabia naszą czujność i zdolność do podejmowania świadomych wyborów. Wysoki poziom lęku sprawia, że tracimy poczucie odpowiedzialności za swoje zdrowie

– dodała ekspertka.

Promocja suplementów a prawo. Jak influencerzy unikają odpowiedzialności?

Jak wyjaśnił Oskar Luty, partner-założyciel Kancelarii Fairfield, specjalizujący się w doradztwie prawnym m.in. dla firm farmaceutycznych, aptek i lekarzy, leki i suplementy podlegają odrębnym regulacjom prawnym. Wspólnym elementem obu tych regulacji jest przede wszystkim zakaz wprowadzania w błąd za pomocą reklamy. 

Przy suplementach diety, pole dla nieuczciwego przedsiębiorcy jest dużo szersze, ponieważ dużo więcej można powiedzieć rzeczy nieprawdziwych o suplemencie niż o leku – opisał adwokat. – Ludzie jednak wiedzą, że lek służy do leczenia i to wprowadzenie w błąd może dotyczyć głównie parametrów, czyli co ten lek dokładnie leczy, jak szybko leczy, jak jest skuteczny. Natomiast przy suplemencie możemy opowiadać naprawdę niestworzone historie. 

Zapytany o obowiązki reklamodawcy i celebryty w reklamie leków lub suplementów, Oskar Luty podkreślił, że kluczowe jest, czy celebryta działa w relacji komercyjnej z właścicielem marki lub produktu, czy też nie. 

Jeżeli osoba, którą nazwiemy celebrytą, poza kontekstem biznesowym, z własnej woli i w sposób całkowicie autonomiczny przedstawia osobiste opinie na temat jakiegoś produktu, w tym suplementu diety lub leku, znajduje się pod ochroną konstytucyjnej swobody wolności wypowiedzi. Nie możemy zabrać ludziom prawa do przedstawiania publicznie opinii. Jeżeli jednak opinie te mają charakter lub kontekst komercyjny, to obowiązują konkretne ograniczenia ze względu na ochronę interesów innych osób, a zakres konstytucyjnej swobody jest węższy

– wyjaśnił adwokat. 

W jego ocenie, jeżeli influencer będzie prowadził działalność reklamową na zlecenie podmiotu gospodarczego, to za to, co powie i zrobi on w zakresie reklamy, odpowiada reklamodawca.

Czyli, przykładowo, reklamodawca mówi celebrytce: słuchaj, to teraz powiedz o tym suplemencie, że on świetnie działa na ból kości, a celebrytka wykonuje te ustalenia i rozpowszechnia informację, że wzięła określony suplement, jest świetny, genialnie działa na ból kości, itp. Odpowiedzialność za tak przeprowadzone działanie reklamowe obciąża prawnie firmę, która reklamę zleciła

– opisał adwokat. 

Influencer również może ponieść odpowiedzialność prawną za prowadzoną działalność. 

Wiele ustaw, w tym ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czy też ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, daje podstawy do przypisania odpowiedzialności za komunikację reklamową również wykonawcy, czyli agencji reklamowej, celebrycie itp. Z kolei reżim prawny reklamy leków lub wyrobów medycznych nakłada na firmy ścisłą odpowiedzialność za każdą reklamę prowadzoną na ich zlecenie

– podkreślił Luty. 

Adwokat zaznaczył, że jeszcze inną istotną kwestią są tzw. kryptoreklamy – czyli sytuacja, gdy nadawca komunikatu (np. influencer) ukrywa powiązanie ze swoim reklamodawcą lub kontekst biznesowy, czyli nie ujawnia tego, że ma jakikolwiek interes komercyjny i nie oznacza swojego komunikatu w sposób czytelny dla odbiorców. 

Jest to wypowiedź, która wprowadza w błąd poprzez sugerowanie, że jest neutralną informacją. Jest to bezprawne i w takiej sytuacji influencer odpowiada prawnie

– wyjaśnił Luty.

Ponad 5 mln zł kary za nieprawidłowe oznaczanie materiałów

Prezes UOKiK wydał w 2022 r. rekomendacje, w których duży nacisk kładzie się na odróżnianie komunikatów i informowanie odbiorców o tym, co jest reklamą. Niecały rok później, prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, nałożył łącznie ponad 5 mln zł kary za nieprawidłowe oznaczanie materiałów. Z kolei w marcu br. opublikowano komunikat o ukaraniu za nieprawidłowe oznaczanie materiałów reklamowych na Instagramie Prezes UOKiK Filipa Chajzera, Dorotę Rabczewską i Małgorzatę Rozenek-Majdan. Tym razem łączna wysokość kar wyniosła prawie pół miliona zł. 

Adwokat odniósł się także do słów dr. Kosikowskiego, który zaznaczył, iż walka z reklamami suplementów, które mają leczyć różne choroby, to „gaszenie pożaru za pożarem”.

Organy samorządu lekarskiego w ogóle nie mają kompetencji, żeby zwalczać nieuczciwe reklamy leków, tudzież suplementów diety, chyba że są one prowadzone przez lekarzy, co jest rzadkością. Jeżeli chodzi o organy państwa, to jestem zdania, że często jest to walka z wiatrakami

– opisał. 

Jak zaznaczył Luty, influencerów w samej polskiej sferze są tysiące, co uniemożliwia skuteczne zwalczanie nieprawidłowej komunikacji każdej osoby. Ponadto, influencer może być nieuchwytny i nadawać z innego państwa, co ogranicza praktyczny zasięg polskich organów. Tak, jak np. w przypadku Kourtney Kardashian, amerykańskiej milionerki, która we wrześniu ub.r. wprowadziła na rynek suplementy diety, Lemme GLP-1 Daily, które miały działać jak lek na odchudzanie. 

To, co jest teraz ogromnym problemem, z którym akurat możemy coś zrobić, to tzw. advertoriale i kryptoreklamy w czasopismach lifestyle’owych – zaznaczył Luty. – Czyli reklamy ukryte w formie wywiadów albo wypowiedzi, których ukazują się tysiące rocznie. Jak otworzymy dowolną gazetę, to znajdziemy w niej nieoznaczoną reklamę. 

Adwokat podkreślił, że o advertorialach i ich nielegalności bardzo dużo mówiono w latach 2004-2008, ale zwalczane były tylko pojedyncze przypadki.

A mamy tego tysiące, jak nie dziesiątki tysięcy rocznie. Skupiamy się dziś na influencerach, bo to jest coś nowego, ale nie potrafimy sobie poradzić ze zjawiskiem advertoriali, które są obecne w naszej przestrzeni od dekad

– podsumował. 

Według prawnika, dużo ważniejsze jest teraz edukowanie ludzi.

Chciałbym podkreślić, że to jest mój osobisty pogląd, nie jako prawnika, tylko jako obywatela. Powinniśmy już na etapie szkoły podstawowej tłumaczyć ludziom, jak działają mechanizmy wpływu, jak mogą weryfikować informacje w internecie i filtrować komunikaty. Trzeba nauczyć społeczeństwo obrony przed takimi reklamami, bo zwalczanie tego metodami represyjnymi, będzie bardzo trudne – zaznaczył. – I mówię to zresztą jako nauczyciel: dzieci niekoniecznie powinny wkuwać na pamięć daty historyczne w sytuacji, gdy nikt ich nie uczy jak sobie radzić w rzeczywistości cyfrowej i z jak dużym dystansem trzeba do tego podchodzić. I taka edukacja to byłby najlepszy środek prewencji, lepszy od setek kar

– podkreślił.

Polecamy

Ministra zdrowia Izabela Leszczyna. Fot. PAP/Wiktor Dąbkowski
KRAJ I ŚWIAT

Zmiany w prawie farmaceutycznym. Leszczyna: ważne, by leki tańsze mogły szybko zastąpić te innowacyjne

20 czerwca 2025

Polska prezydencja w Radzie UE rozpoczęła negocjacje z Parlamentem Europejskim nad ostatecznym kształtem przepisów pakietu farmaceutycznego. Ministra zdrowia Izabela Leszczyna...

Czytaj więcejDetails
Fot. Freepik

Bezpłatne leki dla dzieci i seniorów. Będą zmiany w wystawianiu recept przez lekarzy

20 listopada 2024
Foto: Pixabay

Farmaceutka radzi jak bezpiecznie przewozić i przechowywać leki

24 lipca 2024

Aptekarze proszą: wyrzuć stare leki do specjalnych pojemników!

26 kwietnia 2024

Przynieś swoje leki i sprawdź je w aptece!

11 marca 2024
Tagi: szarlatanleczenielekarzpromocjaprawosuplementy dietyzdrowiecelebryciinternetreklamalekiinfluenserzy

Czytaj również

Politycznie o zmianach w Falubazie Radio Zachód - Lubuskie
LUBUSKIE

Politycznie o zmianach w Falubazie

13 grudnia 2025

Zmiany w akcjonariacie zielonogórskiego Falubazu jednym z tematów rozmowy polityków w Radiu Zielona Góra. Przypomnijmy, Stanisław Bieńkowski pozbył się swoich...

Rocznica wprowadzenia stanu wojennego Radio Zachód - Lubuskie
LUBUSKIE

Rocznica wprowadzenia stanu wojennego

13 grudnia 2025

W samo południe w Gorzowie rozpoczęto obchody 44. rocznicy wprowadzenia stanu wojennego w Polsce. Pod tablicą pamiątkową umieszczoną na murze...

Fot. PAP/Leszek Szymański
KRAJ I ŚWIAT

Poparcie dla rządu Tuska na półmetku kadencji jest podobne do wyników poprzednich gabinetów

13 grudnia 2025

Na półmetku kadencji rząd Donalda Tuska ma 34 proc. zwolenników i 41 proc. przeciwników – wynika z sondażu CBOS. Politolog...

Fot. Koleje Dolnośląskie S.A.
KRAJ I ŚWIAT

Od niedzieli nowy rozkład jazdy pociągów Kolei Dolnośląskich

13 grudnia 2025

Koleje Dolnośląskie wprowadzają od niedzieli (14 grudnia) nowy rozkład jazdy. Pojawią się w nim nowe połączenia z opolskimi miastami Brzeg...

Fot. Instytut Pamięci Narodowej/FB
KRAJ I ŚWIAT

13 grudnia 1981 r. wprowadzony został stan wojenny. Był bezprawny nawet w świetle PRL-owskiego prawa

13 grudnia 2025

13 grudnia 1981 r. władze wprowadziły w Polsce stan wojenny i rozpoczęły prześladowania przywódców opozycji. Gen. Wojciech Jaruzelski bronił swojej decyzji do...

Jarmark Bożonarodzeniowy przy Regionalnym Centrum Animacji Kultury Radio Zachód - Lubuskie
LUBUSKIE

Jarmark Bożonarodzeniowy przy Regionalnym Centrum Animacji Kultury

12 grudnia 2025

Stoisko z grillem, koło fortuny oraz koncert w wykonaniu najmłodszych uczniów – to tylko niektóre z atrakcji, które przygotowano w...

najnowsze z Lubuskiego

Politycznie o zmianach w Falubazie

Mija tydzień – rozmowa 06.12.2025 Grzegorz Potęga

Cuprum Stilon kontra mistrz Polski, czyli który Henno będzie górą?

Zielonogórskie obchody 44. rocznicy wprowadzenia stanu wojennego

Pobiegli, by pomóc

Trwa Weekend Cudów Szlachetnej Paczki

Rocznica wprowadzenia stanu wojennego

Uroczysta przysięga ochotników w Żaganiu [ZDJĘCIA]

Gorzowskie PSZOKowisko dziś otwarte po raz ostatni

Oskar Kopera wicemistrzem Polski

popularne

  • fot. K.Gonera

    Uroczysta przysięga ochotników w Żaganiu [ZDJĘCIA]

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Co kryją piwnice zamku w Kostrzynie?

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Zielonogórski Las Odrzański – nowy, największy rezerwat w Lubuskiem

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Astra podejmie spadkowicza z PlusLigi

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • 13 grudnia 1981 r. wprowadzony został stan wojenny. Był bezprawny nawet w świetle PRL-owskiego prawa

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
FACEBOOK
TWITTER
YOUTUBE
INSTAGRAM
RSS
LOGO, Radio Zachód, Informacje, Lubuskie, 103 i 106 FM

Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze "Radio Zachód S.A." w likwidacji w Zielonej Górze
Radio Zachód S.A.

ul. Kukułcza 1
65-472 Zielona Góra

  • BIP
  • Reklama
  • Formularz kontaktowy
  • Cookies i polityka prywatności
  • Archiwum
Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze Radio Zachód S.A. 2022.
G-news logo
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • WIADOMOŚCI
    • LUBUSKIE
    • KRAJ I ŚWIAT
    • GOŚĆ RADIA ZACHÓD
    • KULTURA
    • NA DROGACH
  • SPORT
  • MUZYKA
  • REPORTAŻ
    • REDAKCJA REPORTAŻU
    • STUDIO REPORTERÓW KUKUŁCZA 1
  • TV
  • PODCASTY
  • REKLAMA
  • RADIO
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • ZIELONA GÓRA
  • GORZÓW

Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze Radio Zachód S.A. 2022.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na ich używanie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj