Psycholodzy zbadali nastroje Polaków związane z epidemią koronawirusa. Poziom lęku związany z epidemią COVID-19 jest dość wysoki. Znaczna większość badanych boi się, że zachoruje ktoś im bliski (73 proc.). Obawiają się też przepełnionej służby zdrowia (72 proc.), albo kryzysu finansowego (71 proc.).
Zapraszamy do zapoznania się z materiałem wideo.
[iframe allowfullscreen=”1″ frameborder=”0″ height=”350″ src=”//r.dcs.redcdn.pl/webcache/pap-embed/iframe/Q6zwYiA3.html” title=”Czego w epidemii najbardziej boją się Polacy?” width=”620″]
Jak informuje firma pracownia Kantar powołując się na Indeks Dziennego Pomiaru Nastrojów, wraz z postępem epidemii nastroje konsumenckie wyraźnie się pogarszają, jednak w ostatnich dniach można zauważyć niewielką ich poprawę
„Z naszych analiz wynika, że nastroje konsumenckie wraz z postępem pandemii wyraźnie pogarszają się, jednak w ostatnich dniach można zauważyć niewielką poprawę nastrojów, zarówno jeśli chodzi o ocenę obecnej sytuacji, jak i to co może się wydarzyć w ciągu najbliższych miesięcy”
– informuje Kuba Antoszewski z Kantara.
Zgodnie z badaniem z ostatniej środy Indeks Dziennego Pomiaru Nastrojów wyniósł minus 21 pkt, tyle samo co dzień wcześniej, wobec minus 29 pkt w poniedziałek.
Odnosząc się do sytuacji finansowej gospodarstwa domowego w ostatnim miesiącu 5 proc. zauważyło poprawę, a 27 proc. pogorszenie. W przypadku najbliższego miesiąca 39 proc. uważa, że sytuacja raczej się pogorszy bądź zdecydowanie się pogorszy, a 6 proc. oczekuje poprawy. Z kolei 55 proc. ankietowanych jest zdania, że sytuacja gospodarstw domowych nie zmieni się w najbliższym miesiącu.
Jednocześnie 26 proc. pytanych poinformowało, że zrezygnowało z jakiegoś zakupu w ostatnich dniach, 72 proc. nie zrezygnowało, a 2 proc. nie wiedziało, jak odpowiedzieć. W przypadku planów zakupowych na najbliższe tygodnie 53 proc. odpowiedziało, że będzie wydawało mniej niż obecnie, a 43 proc. tyle samo. Natomiast 4 proc. uważa, że będzie wydawać więcej.
Odnosząc się do materialnych warunków życia ludności w Polsce 84 proc. spodziewa się ich pogorszenia w ciągu najbliższych 3 miesięcy, a 5 proc. poprawy, 11 proc. uważa, że będą one takie same jak obecnie.
Antoszewski wyjaśnił, że od początku pandemii Kantar rozpoczął stałe badanie nastrojów konsumenckich w trybie dziennym. Obejmuje badanie telefoniczne 100 reprezentatywnie dobranych osób, co pozwala sprawdzić dynamikę zmian nastrojów. Czwartkowe podsumowanie obejmuje wszystkie dotychczasowe pomiary oraz wyniki pomiaru z środy, łącznie na podstawie 1600 wywiadów.