Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przygotowuje się do powrotu ruchu lotniczego na wschód

Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej/FB

Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej/FB

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przygotowuje się do powrotu ruchu lotniczego na wschód. W agencji powstały modele działania po zakończeniu wojny w Ukrainie.

Wynika z nich, że po zaprzestaniu działań zbrojnych ruch lotniczy w polskiej przestrzeni powietrznej wzrośnie o około 30 procent. Zastępca prezesa PAŻP Rafał Marczewski podkreślił, że są to dane szacunkowe.

W tym roku największy port lotniczy w Polsce – lotnisko Chopina – odnotuje historyczny rekord. Obsłuży około 24 milionów podróżnych. Prezes PAŻP Magdalena Jaworska – Maćkowiak powiedziała, że wzmożony ruch panuje też na lotniskach regionalnych:

W związku z rosnącym ruchem lotniczym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej prowadzi inwestycje, które poprawią przepustowość na polskim niebie. Budowane są między innymi nowe wieże kontroli lotów na lotnisku Chopina i w Modlinie.

PAŻP do 9 marca przedłużyła ograniczenia w korzystaniu z przestrzeni powietrznej na wschodzie kraju

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przedłużyła do 9 marca 2026 roku ograniczenia w swobodnym korzystaniu z części polskiej przestrzeni powietrznej wzdłuż granicy z Ukrainą i Białorusią – poinformowała w piątek (28 listopada) Agencja. Dotychczasowe obostrzenia miały obowiązywać do 9 grudnia.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przedłużyła do 9 marca 2026 roku ograniczenia w swobodnym korzystaniu z części polskiej przestrzeni powietrznej poprzez odnowienia strefy ograniczonej EP R129 wzdłuż granicy z Ukrainą i Białorusią

– podano w komunikacie, jednocześnie informując, że przedłużenie obostrzeń nastąpiło na wniosek Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych. 

PAŻP dodała, że ograniczenia zostały wprowadzone ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa państwa, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 18 stycznia 2019 r. ws. ograniczeń lotów na czas nie dłuższy niż 3 miesiące. 

Restrykcje nie dotyczą lotnictwa pasażerskiego, ponieważ poziom ograniczenia to FL095 czyli strefa od ziemi do poziomu około 3 km. Strefa sięga od 26 do 50 km w głąb kraju w zależności od miejsca

– przekazano w komunikacie. 

Agencja odnosząc się do obostrzeń wyjaśniła, że lotnictwo GA (głównie samoloty małe i rekreacyjne) może wykonywać operacje w dzień pod warunkiem złożenia planu lotu oraz posiadania radia i transpondera. Podkreślono jednak, że w nocy takich operacji nie można wykonywać. 

Dodano, że w strefie możliwe jest: operowanie wojskowych statków powietrznych, realizacja operacji lotniczych wykonywanych na hasło GARDA, ALPHA SCRAMBLE, a także realizacja operacji o statusie HEAD, STATE, SAR, HOSP, MEDEVAC, FFR. 

Przekazano ponadto, że realizacja operacji cywilnych bezzałogowych statków powietrznych (BSP), jest możliwa w dzień – bez naruszania stref ADIZ Białoruś i ADIZ Ukraina (strefy identyfikacji obrony powietrznej). W nocy loty BSP są nadal zabronione. 

W komunikacie poinformowano ponadto, że po koordynacji z Dyżurną Służbą Operacyjną Centrum Operacji Powietrznych – Dowództwa Komponentu Powietrznego możliwe jest prowadzenie działań lotnictwa państwowego i lotniczego pogotowia ratunkowego, operacji wykonywanych w celu udzielania pomocy w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, w szczególności w czasie wystąpienia klęsk żywiołowych, czy katastrof. 

Co do zasady ograniczenia w przestrzeni powietrznej na wschodzie Polski, to praktyka regularna, wprowadzana zawsze na wniosek strony wojskowej od wybuchu wojny w Ukrainie

– podkreślono. 

Dotychczasowe restrykcje dotyczące ograniczeń na wschodzie kraju miały związek z wielokrotnym naruszeniem polskiej przestrzeni powietrznej przez drony w trakcie ataku Rosji na Ukrainę na początku września br. Uruchomiono wówczas procedury obronne, a obiekty, które mogły stanowić zagrożenie zostały zneutralizowane.

Exit mobile version