PKP Cargo w restrukturyzacji uruchamia proces zwolnień grupowych; ustanowiony został Regulamin Zwolnień Grupowych w Centrali i w Zakładach Spółki – poinformowała w środę spółka.
– PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji uruchamia proces zwolnień grupowych (…). Po przeprowadzonych konsultacjach z Zakładowymi Organizacjami Związkowymi, które zakończyły się brakiem porozumienia, został ustanowiony Regulamin Zwolnień Grupowych w Centrali i w Zakładach Spółki, wydany przez Zarządcę w dniu 14 sierpnia 2024 r.
– wskazano w środowym komunikacie przewoźnika.
Wyjaśniono, że zwolnieniami grupowymi zostanie objętych do 30 proc. zatrudnionych w PKP Cargo w restrukturyzacji, tzn. maksymalnie 4142 pracowników w różnych grupach zawodowych. Spółka zapewniła, że pracownikom, w związku z rozwiązaniem stosunku pracy w ramach grupowego zwolnienia, przysługiwać będzie odprawa pieniężna uzależniona od okresu zatrudnienia.
W komunikacie dodano, że proces zwolnień grupowych został poprzedzony analizą wszystkich stanowisk, uwzględniającą kryteria zarówno ekonomiczne, jak i m.in. efektywność pracy, znaczenie dla kluczowych operacji oraz potencjał do adaptacji w nowych strukturach organizacyjnych.
– Szczegółowe kryteria doboru pracowników do zwolnień oraz harmonogram procesu zostały zamieszczone w Regulaminie, który został opublikowany w Intranecie (Centrala) lub w Zakładach Spółki, zgodnie z przyjętym zwyczajem informowania pracowników w danych Zakładzie
– poinformowano.
Zgodnie z publikacją, pracownicy objęci procesem zwolnień grupowych będą mogli skorzystać z pomocy szkoleniowej i doradczej. Spółka prowadzić będzie szkolenia rozwijające umiejętności, które będą mogły być wykorzystywane w przy poszukiwaniu nowej pracy. Szkolenia obejmą m.in. pomoc w pisaniu CV, przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych czy kursy obsługi MS Office.
– PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji realizować będzie, we współpracy z Powiatowymi Urzędami Pracy, działania typu outplacement wspierające zmianę zawodową
– zadeklarowała firma.
Cytowany w komunikacie p.o. prezes PKP Cargo w restrukturyzacji Marcin Wojewódka przekonuje, że konieczność przeprowadzenia zwolnień grupowych wynika ze złej sytuacji w jakiej znalazła się spółka.
– Fatalne zarządzanie i złe decyzje biznesowe spowodowały utratę rynku, kontraktów i konkurencyjności. Działania restrukturyzacyjne, w tym postępowanie sanacyjne, mają zapewnić Spółce stabilność finansową i ją uzdrowić
– wskazał.
Szef spółki zapewnił, że obecny zarząd skupia się na odzyskaniu rynku i zwiększeniu masy przewożonych towarów.
– W ostatnim czasie pozyskaliśmy nowe zlecenia m.in. na przewóz 9 mln ton węgla z Bogdanki oraz zawarliśmy dwie umowy na przewóz 6 mln ton towarów dla ArcelorMittal
– przypomniał.
Przewoźnik dodał, że spółka zawiera kolejne listy intencyjne z firmami z branży transportowej i kolejowej, które mają ułatwić znalezienie nowego pracodawcy.
– Obecnie na podstawie tych listów jest dostępnych już ponad 1900 miejsc pracy dla naszych pracowników. Podejmujemy kolejne aktywności w tym obszarze
– dodał Wojewódka.
We wtorek przewoźnik kolejowy podpisał list intencyjny ws. zatrudniania pracowników PKP Cargo z Miejskimi Zakładami Autobusowymi w Warszawie. Wcześniej podobne porozumienia były podpisane m.in. z Polregio, PKP Intercity, PKP PLK i Pesą.
25 lipca br. sąd rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo, w którym postanowił otworzyć postępowanie sanacyjne dłużnika – PKP Cargo. Wtedy też sąd wyznaczył zarządcę, którym jest Izabela Skonieczna-Powałka.
Dzień wcześniej zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę spółki. Mają one objąć do 30 proc. zatrudnionych, czyli do 4142 pracowników w różnych grupach zawodowych. Spółka poinformowała wówczas, że szacowana wysokość rezerwy związanej z restrukturyzacją zatrudnienia wyniesie ok. 249 mln zł, a przewidywane oszczędności w skali roku w zakresie kosztów osobowych wynikające z przeprowadzenia zwolnień grupowych sięgną ok. 423,4 mln zł.
Pod koniec maja br. zarząd spółki zdecydował o skierowaniu do 30 proc. pracowników na tzw. nieświadczenie pracy. Zaproponował też rozwiązanie zakładowego zbiorowego układu pracy i porozumienia ws. wzajemnych zobowiązań stron układu. W czerwcu zaś podjął uchwałę o jednostronnym rozwiązaniu, z upływem 24-miesięcznego okresu wypowiedzenia, Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, a 27 czerwca zdecydował o złożeniu wniosku do sądu o otwarcie postępowania sanacyjnego.
Według PKP Cargo trudna sytuacja spółki jest konsekwencją błędów i zaniechań poprzedników. Wskazano, że chodzi szczególnie o tzw. decyzję węglową, która była realizowana w latach 2022-2023.
PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji.
Polecamy
W poniedziałek ważne spotkanie dla gorzowskiego PKP CargoTabor
Pracownicy gorzowskiego zakładu PKP CargoTabor czekają na informacje w sprawie zwolnień w spółce. W poniedziałek przedstawiciele związków mają spotkać się...
Czytaj więcej