GDDKiA bierze się za lubuskie obwodnice

fot. GDDKiA

fot. GDDKiA

Dokończenie przebudowy drogi krajowej nr 18 do standardów autostrady było najważniejszym zadaniem i osiągnięciem zielonogórskiego oddziału GDDKiA w 2023 roku. W kolejnych 12 miesiącach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie przewiduje w Lubuskiem tak spektakularnych działań.

Spośród niemal 370 zadań przewidzianych do realizacji w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury  Drogowej na lata 2021-2024, blisko 130 zadań w woj. lubuskim zostało zakończonych, a dwadzieścia siedem jest w trakcie realizacji.

Na etapie procedury przetargowej jest obecnie sto sześć zadań i ponad sto kolejnych w przygotowaniu.  Poprawa bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych to jedno z podstawowych założeń programu. 

– Skupimy się w tym roku na budowie dróg w ramach programu 100 obwodnic. W naszym regionie będzie 6 takich inwestycji

– informuje Anna Jakubowska, rzeczniczka GDDKiA w Zielonej Górze.

Obwodnica Strzelec Krajeńskich

Wiosną ubiegłego roku rozpoczęły się prace budowalne na obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22. Jest to jedna z sześciu, a jednocześnie o największym  zaawansowaniu prac, obwodnica przewidziana do realizacji w województwie lubuskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100).

Drogi, których nie ma, ale będą

W przetargu wybrano już wykonawcę, który zaprojektuje i wybuduje obwodnicę Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29. Jeśli nie wpłynie odwołanie od tej decyzji to umowa na realizację inwestycji zostanie podpisana w pierwszym kwartale tego roku.

We wrześniu GDDKiA uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu DK12. Decyzja ta ostatecznie zatwierdza przebieg obwodnicy i pozwoli na ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj w tym roku.

Dla pozostałych trzech obwodnic zaplanowanych do realizacji w ramach PB100 – Kostrzyna nad Odrą w ciągu DK31, Dobiegniewa w ciągu DK22 oraz Przytocznej w ciągu DK24 trwa procedura wydawania decyzji środowiskowej. Ich uzyskanie przewiduje się na pierwszą połowę roku. Pozwoli to na dokończenie prac przygotowawczych i ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji.

Przebudowy w przygotowaniu

Prowadzone są prace przygotowawcze dotyczące przebudowy czterech ciągów dróg krajowych na terenie woj. lubuskiego tj. DK12, DK22, DK24 i DK27, które niemal na całej swojej długości zostaną przebudowane.

Podstawowym celem inwestycji jest doprowadzenie dróg do standardu klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Oznacza to dostosowanie nośności nawierzchni do przenoszenia ruchu o obciążeniu 11,5 tony na oś, a także uzyskanie przekroju jednojezdniowego dwukierunkowego.

Jezdnie będą miały na całej długości pasy ruchu o szerokości 3,5 m wraz z obustronnym, półmetrowym poboczem utwardzonym. Przebudowy zakładają również uporządkowanie ruchu, przebudowę skrzyżowań i ograniczenie potencjalnych punktów kolizyjnych, m.in. poprzez likwidację nadmiernej liczby zjazdów. Inwestycje wpłyną również znacząco na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).

Na etapie prac przygotowawczych w woj. lubuskim znajdują się dwadzieścia dwa odcinki dróg:?

Miejsca obsługi podróżnych

Trwają prace budowlane na MOP-ach Niegosławice (między węzłami Nowe Miasteczko i Gaworzyce) i Stożne (pomiędzy Zieloną Górą i Sulechowem) przy drodze S3. Pierwszy z nich docelowo ma mieć dostępne usługi komercyjne (stacja paliw, restauracja), ale po zakończeniu budowy udostępniona zostanie tylko podstawowa infrastruktura. W jej skład wejdzie parking zarówno dla samochodów osobowych, ciężarowych jak i autobusów, toalety, miejsca do wypoczynku, plac zabaw dla dzieci oraz siłownia zewnętrzna. Rozbudową o dodatkowe funkcjonalności zajmie się dzierżawca wyłoniony w przetargu. Drugi zaplanowany został jako MOP o wyposażeniu podstawowym.

Więcej informacji na temat inwestycji drogowych, wykonanych województwie lubuskim w ubiegłym roku oraz planowanych znajdziecie na >>www.gov.pl/<<.

Exit mobile version