piątek, 26 grudnia 2025
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
Radio Zachód
  • WIADOMOŚCI
    • LUBUSKIE
    • GOŚĆ RADIA ZACHÓD
    • KRAJ I ŚWIAT
    • KULTURA
    • NA DROGACH
  • SPORT

    9 miejsce saneczkarek z Nowin Wielkich

    Udany rewanż gorzowskich koszykarek

    Zryw Rzeczyca zaskoczył w rundzie jesiennej

    Zielonogórscy akademicy tracą punkt do lidera i chcą powalczyć o prymat w III lidze

    fot. Facebook/MLKS ABO Energy Gubin

    Gubińscy siatkarze kończą rok w pierwszej czwórce II ligi

    Pierwsza porażka Alfy

    Widowisko w CRS-ie; Lewis znakomity, obrona świetna – kibice szczęśliwi

    Lewis jeszcze lepszy niż w debiucie, a Zastal wygrywa z Anwilem. Choć 3 kwarta była niepokojąca

    fot. Facebook/Towarzystwo Pływackie Zielona Góra

    Trzy medale Oliwii Glińskiej na Mistrzostwach Polski juniorek

  • MUZYKA
  • REPORTAŻ
    • REDAKCJA REPORTAŻU
    • STUDIO REPORTERÓW KUKUŁCZA 1
  • TV
  • MOTO
  • PODCASTY
  • RADIO
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • REKLAMA
LOGO, Radio Zielona GóraLOGO, Radio Gorzów

SŁUCHAJ

Radio Zachód
  • WIADOMOŚCI
    • LUBUSKIE
    • GOŚĆ RADIA ZACHÓD
    • KRAJ I ŚWIAT
    • KULTURA
    • NA DROGACH
  • SPORT

    9 miejsce saneczkarek z Nowin Wielkich

    Udany rewanż gorzowskich koszykarek

    Zryw Rzeczyca zaskoczył w rundzie jesiennej

    Zielonogórscy akademicy tracą punkt do lidera i chcą powalczyć o prymat w III lidze

    fot. Facebook/MLKS ABO Energy Gubin

    Gubińscy siatkarze kończą rok w pierwszej czwórce II ligi

    Pierwsza porażka Alfy

    Widowisko w CRS-ie; Lewis znakomity, obrona świetna – kibice szczęśliwi

    Lewis jeszcze lepszy niż w debiucie, a Zastal wygrywa z Anwilem. Choć 3 kwarta była niepokojąca

    fot. Facebook/Towarzystwo Pływackie Zielona Góra

    Trzy medale Oliwii Glińskiej na Mistrzostwach Polski juniorek

  • MUZYKA
  • REPORTAŻ
    • REDAKCJA REPORTAŻU
    • STUDIO REPORTERÓW KUKUŁCZA 1
  • TV
  • MOTO
  • PODCASTY
  • RADIO
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • REKLAMA
Radio Zachód
Strona główna KRAJ I ŚWIAT

Jak działają taksówki bez kierowców? Można się przekonać w Arizonie

PAP PAP
2023-10-22 08:38
Fot. Pixabay

Fot. Pixabay

Udostępnij na FacebookuUdostępnij na TwitterzeUdostępnij na telegramieUdostępnij przez WhatsappaEmail

Choć w większości świata autonomiczne taksówki to wciąż melodia przyszłości, na ulicach Phoenix w Arizonie są one od dawna stałą i widoczną częścią ruchu drogowego. I jak wynika z kursu odbytego przez reportera PAP – całkiem sprawnie radzą sobie na drodze.

Jedną z pierwszych rzeczy, którą słyszysz wsiadając do samojeżdżącej taksówki Waymo, to zapewnienie przyjaznego, lecz sterylnego kobiecego głosu – przywodzącego na myśl filmy science-fiction – że nie ma czego się bać. I żeby nie przeszkadzać robotowi w jeździe.

„To doświadczenie może wydawać się futurystyczne, ale zasady są takie jak zawsze – więc proszę, zapnij pasy” – upomina głos. „My zajmiemy się jazdą, więc nie dotykaj kierownicy, ani pedałów podczas twojej przejażdżki” – dodaje. Mówi to już w trakcie jazdy, bo autonomiczny samochód najwyraźniej nie lubi tracić czasu. Wyruszył natychmias po zamknięciu drzwi i wciśnięciu przycisku na konsoli, powoli, ale pewnie włączając się do ruchu – oczywiście używając przedtem kierunkowskazu.

Zanim jednak to się stało, dobrą chwilę zajęło mi odkrycie, jak do niego wsiąść. Kiedy biały, elektryczny i obudowany rozmaitymi czujnikami i kamerami Jaguar I-PACE podjeżdża w zamówione miejsce, klamki do drzwi otwierają się dopiero po wciśnięciu przycisku w aplikacji – co łatwo przegapić, próbując np. zrobić zdjęcie telefonem.

Sama jazda była zaskakująco płynna i – cóż – nudna. Choć widok obracającej się kierownicy rzeczywiście może dać futurystyczne wrażenie, szybko można zapomnieć o tym, że jest się pasażerem samochodu bez kierowcy. Podczas ok. czterokilometrowego kursu z centrum Scottsdale, jednego z miast tworzących rozległą aglomerację Phoenix w pustynnej Arizonie, do miejscowego ogrodu botanicznego, samochód nie wykonywał żadnych niepotrzebnych ruchów, zmieniał pas tylko, kiedy było to konieczne i nie przekraczał limitu prędkości. Jechałem wczesnym popołudniem, więc niewidzialny kierowca nie musiał zmagać się z korkami, które zresztą w porównaniu z innymi amerykańskimi metropoliami są tu bardzo łagodne.

Jazdę mogłem umilić sobie muzyką, ale zanim w pełni doszedłem, jak to zrobić (potrzebna jest aplikacja Google Assistant), samochód dojechał na miejsce. Mój sztucznie inteligentny pilot zaparkował równolegle przy ulicy, podziękował za jazdę – nie prosił o napiwek – i po zamknięciu drzwi odjechał równie szybko, co przyjechał. Koszt 10-minutowego kursu to 9 dolarów, o ok. dolara mniej, niż analogiczny kurs Uberem (nie licząc napiwku). Sprawdzając inne kursy o innych porach ceny Waymo bywały droższe od Ubera lub Lyfta, lecz za każdym razem różnice były niewielkie.

Phoenix – pustynna i mimo zagrażających jej zmian klimatu najszybciej rozrastająca się metropolia w Ameryce – jest głównym poligonem doświadczalnym dla autonomicznych taksówek Waymo, firmy należącej do koncernu Alphabet (spółki-matki Google’a). Początki Waymo sięgają 2009 r., kiedy Google rozpoczął pracę nad autonomicznym pojazdem, wówczas opartym na Toyocie Prius. Pierwsze jazdy z udziałem pasażerów rozpoczęły się w Phoenix w 2017 r., zaś rok później rozpoczęły się kursy komercyjne, stopniowo zwiększając obszar działania do dzisiejszych niemal 500 km kwadratowych.

W sierpniu tego roku firma rozpoczęła ofertę komercyjnych kursów w San Francisco, zaś w październiku oferowane są bezpłatne jazdy w Los Angeles. Testy prowadzone są też na ulicach stolicy Teksasu, Austin. Firma twierdzi, że co tydzień jej samochody – obecnie jej flota składa się wyłącznie z elektrycznych Jaguarów – wykonują 10 tys. kursów.

Obok Google’a na rynku jest też należący do koncernu General Motors Cruise, który od 2022 r. oferuje bezzałogowe przejazdy komercyjne w San Francisco, a w bardziej ograniczony sposób działa też w Austin, Dallas, Houston i Phoenix (aby przejechać się pojazdem, trzeba zapisać się na listę oczekujących) i planuje ekspansję do innych miast.

Ekspansja samojeżdżących aut nie zawsze witana jest z entuzjazmem. W San Francisco władze miejskie próbują wymóc na władzach Kalifornii, by zmusiły firmy do spowolnienia rozwoju swoich usług, obawiając się o bezpieczeństwo. Jak podaje „New York Times”, samochody Cruise’a zaliczyły kilka wypadków, w tym zderzając sie z pędzącym na światłach wozem strażackim, wjeżdżając w schnący cement czy blokując ruch w jednym z osiedli. Jak doniósł we wrześniu portal Axios, władze Austin otrzymały 19 skarg na niebezpieczną jazdę, głównie pojazdów Cruise’a.

Firma Waymo w swoim raporcie nt. bezpieczeństwa po przejechaniu przez pojazdy firmy 1 miliona mil (1,6 mln km) doniosła o 2 znaczących kolizjach (bez ofiar ani obrażeń) i 18 mniejszych, z czego w 10 przypadkach to żywi kierowcy wjechali w nieruchomy pojazd autonomiczny. W maju jeden z pojazdów firmy zabił jednak przechodzącego przez ulicę psa.

Mimo że białe samochody Waymo od lat są częścią ruchu drogowego w Phoenix, niektórzy mieszkańcy metropolii mają mieszane uczucia co do aut-robotów, które wyróżniają się nie tylko budową (każdy samochód ma na dachu wirujące urządzenie), ale i sposobem jazdy.

„Mam wrażenie, że one jeżdżą jak nastoletni kierowca uczący się prowadzić samochód. Ciężko jest przewidzieć, co zrobi” – mówi mi Eric, pracownik firmy ubezpieczeniowej z Gilbert pod Phoenix. Widząc jednak nagranie wideo z mojego kursu, jest pod wrażeniem płynności ruchów auta.

Współdzielenie jezdni z robotem też może być niekiedy dziwnym doświadczeniem. Jeżdżąc zwykłym samochodem ulicami Phoenix kilkakrotnie wydawało mi się, że auto Waymo chce mnie wyprzedzić, choć ostatecznie tego nie zrobiło. Widziałem też irytację innych kierowców jadących lewym pasem, kiedy jeden z samodzielnych Jaguarów przed nim jechał czteropasmową autostradą zgodnie z limitem 55 mil na godzinę (89 km/h).

Tina, świeżo upieczona mieszkanka Phoenix, twierdzi, że nigdy nie powierzyłaby swojego bezpieczeństwa kierowcy-robotowi.

„Jeszcze trochę i będziemy mieć scenariusz jak z +Terminatora+” – mówi, pół-żartem, pół-serio.

Czytaj również

KRAJ I ŚWIAT

Zełenski po rozmowie z wysłannikami USA. „Są dobre pomysły”

25 grudnia 2025

Odbyłem bardzo dobrą rozmowę ze specjalnymi wysłannikami USA Jaredem Kushnerem i Stevem Witkoffem - przekazał w czwartek (25 grudnia) prezydent...

Fot. General Staff of the Armed Forces of Ukraine/FB
KRAJ I ŚWIAT

Ukraina/ Armia: trafiliśmy w instalacje gazowe i paliwowe w Rosji m.in. rakietami typu Storm Shadow

25 grudnia 2025

Trafiliśmy w instalacje gazowe i paliwowe w Rosji, korzystając m.in. z rakiet produkcji brytyjskiej typu Storm Shadow - poinformował w czwartkowym (25 grudnia) komunikacie w aplikacji Telegram...

Zdjęcie ilustracyjne. For . Freepik
KRAJ I ŚWIAT

Boże Narodzenie w Hiszpanii? Tego u nas nie zrobisz

25 grudnia 2025

Boże Narodzenie w Polsce i Hiszpanii wygląda zupełnie inaczej. W Hiszpanii nie ma 12 tradycyjnych potraw, postu, opłatka czy prezentów...

Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Policja Polska
KRAJ I ŚWIAT

Zarzut zabójstwa ze szczególnym okrucieństwem dla Bartosza G.

25 grudnia 2025

Bartosz G. usłyszał zarzut popełnienia zbrodni zabójstwa 16-letniej Mai ze szczególnym okrucieństwem; nie przyznał się do popełnienia zarzuconego mu czynu...

LUBUSKIE

Podziel się świątecznym posiłkiem

25 grudnia 2025

Święta to czas rodzinnych spotkań przy suto zastawionych stołach. Jednak często zostaje na nich  więcej jedzenia, niż jesteśmy w stanie...

Fot. PAP/EPA/VATICAN MEDIA HANDOUT
KRAJ I ŚWIAT

Papież zaapelował o szczery, bezpośredni dialog w sprawie Ukrainy

25 grudnia 2025

Papież Leon XIV w wygłoszonym w Watykanie orędziu na Boże Narodzenie zaapelował o przerwanie walk w Ukrainie i odwagę podjęcia szczerego,...

najnowsze z Lubuskiego

Podziel się świątecznym posiłkiem

Koncert kolęd i pastorałka w wykonaniu Małych Gorzowiaków

Kończy się remont „Wicewersala”. Studenci wkrótce powrócą do akademika

Nagroda „Świadek Historii”

Fundacja RONDO zaprasza na koncert świąteczny

Gdzie leczyć się podczas świąt?

Sprzęt dla strażaków z Żar i Lubska

Gmina Żagań kupiła sprzęt na wypadek kryzysu

Żarski SOR z nowym sprzętem medycznym

Nowe lampy w żarskiej gminie

popularne

  • Karolina Piotrowska, była burmistrz Drezdenka

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Sprzęt dla strażaków z Żar i Lubska

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Gmina Żagań kupiła sprzęt na wypadek kryzysu

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Żarski SOR z nowym sprzętem medycznym

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Nagroda „Świadek Historii”

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
FACEBOOK
TWITTER
YOUTUBE
INSTAGRAM
RSS
LOGO, Radio Zachód, Informacje, Lubuskie, 103 i 106 FM

Polskie Radio - Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze "Radio Zachód S.A." w likwidacji w Zielonej Górze
Radio Zachód S.A.

ul. Kukułcza 1
65-472 Zielona Góra

  • BIP
  • Reklama
  • Formularz kontaktowy
  • Cookies i polityka prywatności
  • Archiwum
Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze Radio Zachód S.A. 2022.
G-news logo
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • WIADOMOŚCI
    • LUBUSKIE
    • KRAJ I ŚWIAT
    • GOŚĆ RADIA ZACHÓD
    • KULTURA
    • NA DROGACH
  • SPORT
  • MUZYKA
  • REPORTAŻ
    • REDAKCJA REPORTAŻU
    • STUDIO REPORTERÓW KUKUŁCZA 1
  • TV
  • PODCASTY
  • REKLAMA
  • RADIO
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • ZIELONA GÓRA
  • GORZÓW

Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze Radio Zachód S.A. 2022.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na ich używanie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Resetuj Resetuj