Już jutro pojedziemy nowym tunelem w Świnoujściu.
Uroczystość otwarcia tunelu pod Świną odbędzie się w piątek, 30 czerwca, o godz. 12. Droga połączy wyspy Wolin oraz Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska – poinformował Urząd Miasta w Świnoujściu.
Pomysł budowy tunelu sięga czasów niemieckich a następnie PRL-u. Jednak dopiero w rezerwie celowej budżetu państwa na rok 2007 przeznaczono 2 mln zł na pokrycie studium wykonalności budowy tunelu. Po upadku rządu Prawa i Sprawiedliwości wielokrotnie realizację projektu odkładano.
Dopiero w roku 2016 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę tunelu. We wrześniu 2018 roku została podpisana umowa z wykonawcą, w 2019 roku rozpoczęły się pierwsze prace budowlane, a 5 marca 2021 roku rozpoczęto drążenie tunelu.
To nie jedyne strategiczne inwestycje oddana do użytku w ostatnich latach, które wcześniej nie doczekały się realizacji. W zeszłym roku rząd Prawa i Sprawiedliwości w rocznicę napaści Rosji na Polskę 17 września, oddał od użytku inną wielką inwestycja „Przekop Mierzei Wiślanej”, pozwalający na nieskrępowanie korzystanie przez nasz kraj z wód Zalewu Wiślanego. W tak trudnym dla Polski 2022 roku, w którym już w kwietniu Rosja zablokowała dostawy gazu do naszego kraju gazociągiem Jamalskim, nie do przecenienia, było oddanie do użytku gazociągu Baltic Pipe.
Z kolei jesienią 2023 roku zostanie oddany do użytku kolejny zbiornik gazu skroplonego w gazoporcie w Świnoujściu im. Lecha Kaczyńskiego, dająca możliwości przyjęcia aż 8,3 mld m3 gazu LNG rocznie. Trwają także pracr nad budową i uruchomieniem Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Dziś pytamy Państwa: Dlaczego przez wiele lat strategiczne inwestycje w Polsce nie mogły doczekać się realizacji? Czym podyktowany był imposybilizm polityków w tej materii?
Pyta Łukasz Brodzik
Od godz. 12:10 czekamy na Państwa telefony: 68 324 22 55 i 801 327 462 oraz na komentarze.