czwartek, 1 czerwca 2023
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
Radio Zachód
  • WIADOMOŚCI
    • LUBUSKIE
    • GOŚĆ RADIA ZACHÓD
    • KRAJ I ŚWIAT
    • KULTURA
    • NA DROGACH
    • #FAKENEWS STOP
  • SPORT
  • MUZYKA
  • REPORTAŻ
  • TV
  • PODCASTY
  • RADIO
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • REKLAMA
LOGO, Radio Zielona GóraLOGO, Radio GorzówLOGO, Zachod24.pl

SŁUCHAJ

Radio Zachód
  • WIADOMOŚCI
    • LUBUSKIE
    • GOŚĆ RADIA ZACHÓD
    • KRAJ I ŚWIAT
    • KULTURA
    • NA DROGACH
    • #FAKENEWS STOP
  • SPORT
  • MUZYKA
  • REPORTAŻ
  • TV
  • PODCASTY
  • RADIO
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • REKLAMA
Radio Zachód
Strona główna KRAJ I ŚWIAT

Najdłuższy podmorski tunel kolejowy połączy kraje nordyckie z Europą Środkową

PAP PAP
2023-01-10 11:11
Fot. FinEstBayArea Development

Fot. FinEstBayArea Development

Udostępnij na FacebookuUdostępnij na TwitterzeUdostępnij na telegramieUdostępnij przez WhatsappaEmail

Projektowany podmorski tunel kolejowy między stolicą Finlandii, Helsinkami i stolicą Estonii, Tallinem, przez Zatokę Fińską i pod Morzem Bałtyckim, może nie tylko stworzyć obszar metropolitalny między dwoma miastami, ale także zaoferować ważne połączenie między krajami nordyckimi a Europą Środkową.

Projekt tunelu o długości około 100 kilometrów jest prowadzony przez spółkę FinEst Bay Area Development, której współzałożycielem jest fiński przedsiębiorca i twórca gry Angry Birds Peter Vesterbacka. FinEst Bay szacuje, że budowa tunelu kosztować będzie 15-20 miliardów euro (70-94 miliardów złotych). Tunel Helsinki-Tallin stałby się po ukończeniu najdłuższym na świecie podmorskim tunelem kolejowym, niemal dwa razy dłuższym od tunelu pod kanałem La Manche.

Tunel ma zintegrować Finlandię ze standardową europejską siecią kolejową, która jest wprowadzana do krajów bałtyckich dzięki projektowi Rail Baltica. Finansowana w 85 proc. ze środków unijnych Rail Baltica zakłada budowę ok. 870-kilometrowej linii kolejowej o rozstawie 1435 milimetrów, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską, i tym samym europejską siecią kolejową. Obecnie na terenie krajów bałtyckich dominuje, podobnie jak w Rosji, rozstaw 1520 milimetrów, a w Finlandii 1524 milimetrów.

Trasa morska między miastami jest obecnie obsługiwana przez promy i szybkie statki pasażerskie, a podróż trwa od dwóch do trzech godzin. Obecnie ponad osiem milionów ludzi rocznie przemierza Zatokę Fińską, a ruch pasażerski na tej trasie ma wzrosnąć według prognoz FinEst w szybkim tempie, osiągając poziom 30 milionów pasażerów do 2030 r. Nowy tunel ma obsłużyć rosnącą liczbę pasażerów i osób podróżujących w celach zarobkowych i wypoczynkowych między stolicami. Oczekuje się, że skróci to czas podróży z dwóch godzin do 30 minut.

Według rożnych dokumentów i wypowiedzi przedstawicieli FinEst Bay na temat tunelu ma być on zbudowany przy pomocy nawet 60 maszyn do drążenia i uwzględniałaby powstanie dwóch rur, jednej dla pociągów pasażerskich, drugiej dla pociągów towarowych. Sam Vesterbacka w wypowiedziach dla mediów, m.in. Euronews zapewnia, że inwestycja będzie miała dodatkowy atut w postaci dwóch sztucznych wysp, które mogłyby pomieścić się nawet 50 tysięcy osób.

Budowa tunelu Helsinki-Tallin została zainicjowana w ramach fińsko-estońskiego projektu FinEst Link, który jest częściowo finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt jest prowadzony przez Radę Regionalną Helsinki-Uusimaa we współpracy z miastami Helsinki i Tallin, okręgiem Harju, Fińską Agencją Transportu (FTA) oraz estońskim ministerstwem gospodarki i komunikacji.

Według wstępne studium wykonalności tunelu z 2015 r. projekt jest opłacalny, ponieważ wzrost obecnego ruchu pasażerskiego i towarowego o 30 proc. pokryłby ponad połowę kosztów inwestycji.

Jeszcze w 2016 r. oceniano, że projekt jest wykonalny finansowo, jeśli Unia Europejska pokryje co najmniej 40 proc. kosztów, a resztę podzielą Finlandia i Estonia oraz dwie stolice, jednak są to jak dotąd niezrealizowane plany. UE przyznała dotychczas 3,1 mln euro na studia wykonalności projektu tunelu w 2016 r.

W sierpniu 2019 r. spółka FinEast Bay ogłosiła podpisanie listu intencyjnego z chińską firmą inwestycyjną Touchstone Capital Partners na 15 miliardów euro w celu sfinansowanie projektu w zamian za mniejszościowy udział w inwestycji i dwie trzecie w zadłużeniu.

W kwietniu 2021 r. Finlandia i Estonia podpisały protokół ustaleń dotyczący współpracy przy rozwoju dużych projektów transportowych, w tym tunelu kolejowego Helsinki-Tallin i Rail Baltica. Porozumienie obowiązuje do 2030 roku i ma zapewnić lepsze warunki do ubiegania się o fundusze z Unii Europejskiej na realizację tych projektów.

Najdłuższym podmorskim tunelem kolejowym na świecie pod względem całkowitej długości jest tunel pod cieśniną Tsugaru, łączący japońskie wyspy Honsiu i Hokkaido. Jego długość wynosi około 54 kilometrów, z czego 23,3 kilometrów znajduje się pod dnem morza. Koszt budowy wyniósł okolo 7 miliardów dolarów.

Kanał pod najwęższą częścią kanału La Manche jest krótszy (50,5 kilometrów), ale sama część pod dnem morskim ma długość 38 kilometrów.

Tagi: kraj i świat

Czytaj również

Fot. Wydawnictwo Interpress, Warszawa 1988. Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=27737001
KRAJ I ŚWIAT

80 lat temu w ruinach warszawskiego getta Niemcy zamordowali 550 osób

29 maja 2023

80 lat temu, 29 maja 1943 r., w ruinach warszawskiego getta Niemcy rozstrzelali ok. 550 osób, głównie więźniów Pawiaka. Zwłoki...

Fot. TVP Info
KRAJ I ŚWIAT

Rząd ma poinformować, jak Polska zareaguje na dalsze represje wobec A. Poczobuta

29 maja 2023

Rząd poinformuje o reakcji Polski na nieustające represje wobec Andrzeja Poczobuta. Odsiaduje on wyrok ośmiu lat więzienia, który zapadł po...

Fot. PAP/EPA/HEAD OF THE DONETSK PEOPLE'S REPUBLIC
KRAJ I ŚWIAT

„Radość Rosjan przedwczesna – nasze wojska nadal są w mieście” – ekspert o sytuacji w Bachmucie

24 maja 2023

Radość Rosjan, którzy ogłosili zajęcie Bachmutu, jest przedwczesna. Wojska ukraińskie wciąż kontrolują część miasta i starają się otoczyć siły przeciwnika,...

Fot. PAP/Marcin Obara
KRAJ I ŚWIAT

Mularczyk: Niemcy tchórzliwie kryją się za immunitetem jurysdykcyjnym [WIDEO]

24 maja 2023

Z jednej strony mamy brak drogi sądowej dla ofiar zbrodni wojennych, z drugiej brak woli Niemców do podjęcia rozmów w...

Fot. Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej
KRAJ I ŚWIAT

800 plus zależne od wysokości dochodów? Rzecznik rządu wyjaśnia

22 maja 2023

Nie planujemy wprowadzenia kryterium dochodowego przy 500+ podniesionym do 800 zł; propozycji skierowanej do konsultacji społecznych takiego zapisu nie będzie; chodzi...

Fot. Pixabay. Zdjęcie ilustracyjne
KRAJ I ŚWIAT

Ukraina dostanie myśliwce F-16

22 maja 2023

Nie mogę podać dokładniej liczby myśliwców F-16, które dostaniemy od zachodnich sojuszników, ale będzie ich kilkadziesiąt - mówi PAP.PL rzecznik...

najnowsze z Lubuskiego

Dogrywka zadecydowała o wygranej BC Swiss Krono w MP U-13

Loch i Ratajczak obronili tytuł MP seniorów

W Kostrzynie nad Odrą będzie pierwszoligowa drużyna

M. Zalewski i P. Żyworonek wygrali w turnieju WTT

Lata udręki mieszkańców spółdzielni mieszkaniowych, w tym w Zielonej Górze. Dziś w „Magazynie śledczym Anity Gargas”

Agnieszka Beszczyńska, Lubuskie Centrum Przedsiębiorczości w Gorzowie przy Zachodniej Izbie Przemysłowo – Handlowej

IX Lubuska Konferencja Diabetologiczna w Łagowie

Ponad 2 tysiące tabletów trafi do szkół z powiatu zielonogórskiego

Rafalska po debacie: Komisja jest potrzebna

Jak jeździć autostradami

popularne

  • foto: materiały prasowe CBŚP

    Lubuski gang „Kamela” rozbity [WIDEO]

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Niezwykła akcja pod szpitalem dla chorej Niny! Uczniowie z Sulęcina wspierają koleżankę [WIDEO, ZDJĘCIA]

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Zmiany w parafiach diecezji zielonogórsko-gorzowskiej

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Dla chorej na białaczkę koleżanki przyjechali pod szpital. „Najtwardszy strażak wymięka” – podsumowuje jeden ze strażaków.

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Dzieci w Lubuskiem w statystykach. GUS zebrał dane o naszych latoroślach

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
FACEBOOK
TWITTER
YOUTUBE
INSTAGRAM
RSS
LOGO, Radio Zachód, Informacje, Lubuskie, 103 i 106 FM

Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze
Radio Zachód S.A.

ul. Kukułcza 1
65-472 Zielona Góra

  • BIP
  • Reklama
  • Formularz kontaktowy
  • Cookies i polityka prywatności
  • Archiwum
Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze Radio Zachód S.A. 2022.
G-news logo
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • WIADOMOŚCI
    • LUBUSKIE
    • KRAJ I ŚWIAT
    • GOŚĆ RADIA ZACHÓD
    • KULTURA
    • NA DROGACH
    • #FAKENEWS STOP
  • SPORT
  • MUZYKA
  • REPORTAŻ
  • TV
  • PODCASTY
  • RADIO
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REKLAMA
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • ZIELONA GÓRA
  • GORZÓW
  • ZACHÓD24

Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze Radio Zachód S.A. 2022.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na ich używanie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Skip to content
Open toolbar Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Reset Reset