Blisko 96 proc. polskich nastolatków korzysta z internetu codziennie; w internecie spędzają średnio ponad 4 godz. dziennie – wynika z opublikowanego w czwartek raportu NASK PBS „Nastolatki 3.0 „.
„O współczesnych nastolatkach mówi się, że są online non stop. Wyniki badania potwierdzają, że internet na stałe wpisał się w codzienność polskich nastolatków. Blisko 96 proc. respondentów zadeklarowało korzystanie z sieci każdego dnia. Na sporadyczne użytkowanie internetu („kilka razy w tygodniu” czy „kilka razy w miesiącu”) wskazało niespełna 4 proc. badanych. Online jest codziennie prawie każdy nastolatek w Polsce, niezależnie od wieku, typu szkoły i płci”
– czytamy w raporcie.
Autorzy badania podkreślili też, że nastolatki korzystają z sieci samodzielnie już od 7. roku życia. „Im młodsze pokolenie, tym ten kontakt następuje wcześniej” – podano.
Jako najczęstsze formy aktywności w sieci, nastolatki wskazują korzystanie z treści rozrywkowych i kulturalnych (muzyka, filmy i seriale, gry wideo) oraz komunikację związaną z życiem społecznym (kontakty ze znajomymi, używanie mediów społecznościowych). Połowa respondentów (50,6 proc.) zadeklarowała, że wykorzystuje zasoby internetu do odrabiania lekcji, natomiast co piąty uczeń (21,2 proc.) twierdzi, że korzysta z sieci, by przygotować się do klasówek lub sprawdzianów.
Respondenci najczęściej korzystają z internetu w domu (95,4 proc. wskazań), 60 proc. używa sieci podczas podróży, w środkach transportu (np. w drodze do szkoły). Niespełna połowa respondentów (41,2 proc.) zadeklarowała, że używa go w szkole.
„Dziewczęta znacznie częściej niż chłopcy używają serwisów społecznościowych oraz kontaktują się ze znajomymi/rodziną za pomocą komunikatorów. Chłopcy natomiast zdecydowanie chętniej od dziewcząt grają w gry online”
– czytamy. Jak wskazano, większość respondentów (82,1 proc.) deklaruje, że korzysta z internetu w godzinach popołudniowych i wieczornych (od 16 do 22).
Nastolatki z internetu najczęściej korzystają przez telefon komórkowy i smartfon (blisko 94 proc. wskazań).
Autorzy raportu, odnosząc się do sposobów korzystania z sieci, zwracają uwagę, że uczniowie najczęściej udostępniają na swoich profilach w mediach społecznościowych treści związane z prezentacją własnego wizerunku oraz informacje o życiu towarzyskim i społecznym. W szczególności zdjęcia, zarówno z własnym wizerunkiem (blisko 58 proc.), jak i te wykonane przez siebie (44,5 proc.), oraz przedstawiające znajomych (blisko 30 proc.).
Jak podkreślono, dziewczęta „zdecydowanie częściej niż chłopcy” zamieszczają w mediach społecznościowych fotografie i zdjęcia znajomych. Co piąty respondent (21,9 proc.) deklaruje, że udostępnia w sieci informacje o miejscach, w których przebywa. Autorzy raportu wskazali też, że chłopcy są znacznie bardziej skłonni podawać publicznie numer telefonu niż dziewczęta, a popularność tego zachowania nieznacznie przeważa wśród uczniów młodszych. „Blisko połowa respondentów twierdzi, że udostępnia informacje ze swojego profilu wyłącznie osobom, które znajdują się na ich liście znajomych” – dodano.
Nastolatki nie podchodzą do internetu bezkrytycznie i dostrzegają w nim wiele zagrożeń. Dominuje lęk przed zwiększeniem liczby przestępstw takich, jak ataki hakerskie, włamania, kradzieże (66,3 proc.), cenzurą i ograniczeniem dostępu do zasobów internetu (43,3 proc.) oraz nakładaniem dodatkowych opłat za usługi online (55,8 proc.) – wskazano.
Jak podkreślono, blisko jedna trzecia badanych zgadza się ze stwierdzeniami wskazującymi na silne uzależnienie od korzystania z sieci przez komórki, „co w zestawieniu z rosnącym czasem korzystania z internetu, może zwiastować pogłębianie się problemu”. Ponad połowa (56 proc.) respondentów, przyznała, że powinna mniej korzystać z telefonu komórkowego, a 42 proc., że spędza więcej czasu w internecie niż planowało.
Prawie wszyscy respondenci zadeklarowali codzienne, kilkugodzinne korzystanie z sieci. „Wynosi ono ok. 4 godzin i 12 minut (w poprzedniej edycji badania średnia wynosiła ok.3 godzin i 40 minut)” – zaznaczono.
W badaniu „Nastolatki 3.0 Raport z ogólnopolskiego badania uczniów” NASK PBS wzięło udział 1173 uczniów z 55 szkół z całej Polski, w tym uczniowie: szkół podstawowych (n=531), gimnazjów, (n=25), liceów (n=456), techników (n=161).