Sejm w piątek (26 września) nie przyjął wniosku Lewicy o odrzucenie w pierwszym czytaniu prezydenckiego projektu ustawy o zapewnieniu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tym samym projekt skierowano do dalszych prac w komisji. Zakłada on m.in. wcześniejsze uruchomienie nowego lotniska.
Za odrzuceniem prezydenckiego projektu w pierwszym czytaniu głosowało 203 posłów, przeciw było 211, a 12 wstrzymało się od głosu. Sejm zdecydował o skierowaniu projektu do dalszych prac w komisji infrastruktury.
Prezydencki projekt przewiduje m.in. zakończenie prac budowlanych na nowym lotnisku pod Baranowem do końca 2031 r., uruchomienie cywilnego ruchu lotniczego do końca 2032 r. oraz rozwój ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości. Zakłada on też: przeniesienie całego ruchu lotniczego z warszawskiego Lotniska Chopina na CPK najpóźniej do końca 2032 r., wprowadzenie zakazu dofinansowywania połączeń lotniczych przez państwowe podmioty oraz finansowanie programu CPK za pomocą skarbowych papierów wartościowych na co najmniej 66,18 mld zł.
Dalsza część tekstu pod polecanym artykułem
Czytaj także:
Prezydencki projekt: CPK do 2031 r., 2 tys. nowych linii kolejowych i zamknięcie Lotniska Chopina
Powstanie ok. 2 tys. nowych linii kolejowych, po których pociągi mogłyby poruszać się 250 km/h, uruchomienie CPK do 2031 r. i zamknięcie Lotniska Chopina do końca 2032 r. -...
Czytaj więcejDetailsSzef kancelarii prezydenta Zbigniew Bogucki prezentując w Sejmie założenia ustawy podkreślał, że projekt jest „kontynuacją woli obywateli” i ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa oraz rozwoju infrastruktury transportowej. Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek wskazywał z kolei, że rząd nie potrzebuje ustawy do realizacji CPK, ponieważ inwestycja jest już konsekwentnie prowadzona.
W ramach obowiązującego Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Lotnisko CPK ma zostać uruchomione do końca 2032 roku
Linia KDP na odcinku Warszawa – Łódź przez CPK ma skrócić czas przejazdu na tym odcinku z ok. 70 do 40 minut, a z Warszawy do lotniska w Baranowie podróż ma potrwać mniej niż 20 minut. Po wybudowaniu całej kolei „Y” podróż z Poznania do Warszawy ma trwać ok. 1 godz. 40 minut zamiast 2 godz. 20 min, jak obecnie.
Lotnisko CPK ma zostać uruchomione do końca 2032 r. W tym terminie planowane jest też otwarcie linii KDP Warszawa – Łódź. Odcinki z Łodzi do Wrocławia i Poznania mają być gotowe trzy lata później. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
Nawrocki o skierowaniu do prac w komisji prezydenckiego projektu ustawy o CPK: ważna i odważna decyzja
Prezydent Karol Nawrocki podziękował w piątek (26 września) wszystkim parlamentarzystom, którzy w piątek zdecydowali o skierowaniu do dalszych prac w sejmowej komisji prezydenckiego projektu ustawy o CPK. Nawrocki ocenił, że to „ważna i odważna decyzja” – dla Polski i Polaków.
Projekt ustawy o CPK skierowany do prac w komisji
Sejm w piątek (26 września) nie przyjął wniosku Lewicy o odrzucenie w pierwszym czytaniu prezydenckiego projektu ustawy o zapewnieniu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tym samym projekt skierowano do dalszych prac w komisji infrastruktury. Zakłada on m.in. wcześniejsze uruchomienie nowego lotniska.
Za odrzuceniem prezydenckiego projektu w pierwszym czytaniu głosowało 203 posłów, przeciw było 211, a 12 wstrzymało się od głosu.
Po pierwsze Polska! Po pierwsze Polacy! To hasło realizuje się w ustawie #TakdlaCPK, która w wyniku dzisiejszego głosowania przeszła pierwsze czytanie i trafiła do prac komisji
– napisał w piątek prezydent na platformie X.
Dalsza część tekstu pod wpisem
Po pierwsze Polska! Po pierwsze Polacy!
To hasło realizuje się w ustawie #TakdlaCPK, która w wyniku dzisiejszego głosowania przeszła pierwsze czytanie i trafiła do prac komisji.
Dziękuję wszystkim Parlamentarzystom, którzy byli za #TakdlaCPK. Ważna i odważna decyzja! Dla…
— Karol Nawrocki (@NawrockiKn) September 26, 2025
Podziękował wszystkim parlamentarzystom, którzy – jak napisał – „byli za #TakdlaCPK”.
Ważna i odważna decyzja! Dla Polski, dla Polaków. To hasło realizuje się w ustawie #TakdlaCPK, która w wyniku dzisiejszego głosowania przeszła pierwsze czytanie i trafiła do prac komisji
– dodał Nawrocki.
Co przewiduje projekt?
Prezydencki projekt przewiduje m.in. zakończenie prac budowlanych na nowym lotnisku pod Baranowem do końca 2031 r., uruchomienie cywilnego ruchu lotniczego do końca 2032 r. oraz rozwój ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości. Zakłada on też: przeniesienie całego ruchu lotniczego z warszawskiego Lotniska Chopina na CPK najpóźniej do końca 2032 r., wprowadzenie zakazu dofinansowywania połączeń lotniczych przez państwowe podmioty oraz finansowanie programu CPK za pomocą skarbowych papierów wartościowych na co najmniej 66,18 mld zł.
Szef kancelarii prezydenta Zbigniew Bogucki prezentując w Sejmie założenia ustawy podkreślał, że projekt jest „kontynuacją woli obywateli” i ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa oraz rozwoju infrastruktury transportowej. Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek wskazywał z kolei, że rząd nie potrzebuje ustawy do realizacji CPK, ponieważ inwestycja jest już konsekwentnie prowadzona.
Dalsza część tekstu pod polecanym artykułem
Prezydent Karol Nawrocki podpisał w czwartek (7 sierpnia) w Kaliszu swoją pierwszą inicjatywę ustawodawczą dotyczącą projektu ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Jak powiedział, projekt musi być realizowany zgodnie z...Czytaj także:
Prezydent podpisał inicjatywę ustawodawczą dotyczącą projektu ustawy o CPK
Obowiązujący Program CPK
W ramach obowiązującego Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Linia KDP na odcinku Warszawa – Łódź przez CPK ma skrócić czas przejazdu na tym odcinku z ok. 70 do 40 minut, a z Warszawy do lotniska w Baranowie podróż ma potrwać mniej niż 20 minut. Po wybudowaniu całej kolei „Y” podróż z Poznania do Warszawy ma trwać ok. 1 godz. 40 minut zamiast 2 godz. 20 min, jak obecnie.
Lotnisko CPK ma zostać uruchomione do końca 2032 r. W tym terminie planowane jest też otwarcie linii KDP Warszawa – Łódź. Odcinki z Łodzi do Wrocławia i Poznania mają być gotowe trzy lata później. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
Dalsza część tekstu pod polecanym artykułem
Czytaj także:
Prezydent podpisał ustawę o bonie ciepłowniczym i zamrożeniu cen prądu
Prezydent podpisał ustawę o bonie ciepłowniczym i zamrożeniu cen prądu dla gospodarstw domowych w czwartym kwartale br. - poinformował w piątek (26 września) szef Kancelarii Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Zbigniew...
Czytaj więcejDetailsSejm zdecydował o skierowaniu do komisji prezydenckiego projektu ustawy o CPK. Odpowiedź Tuska i Hołowni
Sejm zdecydował w piątek (26 września) o skierowaniu do komisji prezydenckiego projektu ustawy o CPK po pierwszym czytaniu, a opowiedziała się za tym część posłów Polski 2050, w tym Szymon Hołownia. W ocenie premiera Donalda Tuska, decyzja marszałka Sejmu źle wróży na przyszłość. Prezydent Karol Nawrocki podziękował wszystkim parlamentarzystom, ocenił, że to „ważna i odważna decyzja” – dla Polski i Polaków.
Projekt ustawy o CPK skierowany do prac w komisji
W piątek (26 września) Sejm nie przyjął wniosku Lewicy o odrzucenie w pierwszym czytaniu prezydenckiego projektu ustawy o zapewnieniu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tym samym projekt skierowano do dalszych prac w komisji. Za odrzuceniem wniosku było 211 posłów, przeciw 203, a 12 wstrzymało się od głosu.
Za odrzuceniem prezydenckiego projektu było 151 posłów Koalicji Obywatelskiej, 24 posłów PSL i żaden z głosujących posłów PiS. Z kolei na 28 posłów Polski 2050 biorących udział w głosowaniu 7 posłów było za wnioskiem Lewicy, 9 przeciw, a 12 wstrzymało się od głosu. Przeciw głosował m.in. marszałek Sejmu i lider Polski 2050 Szymon Hołownia.
Po pierwsze Polska! Po pierwsze Polacy! To hasło realizuje się w ustawie #TakdlaCPK, która w wyniku dzisiejszego głosowania przeszła pierwsze czytanie i trafiła do prac komisji
– napisał w piątek prezydent na platformie X.
Dalsza część tekstu pod wpisem
Po pierwsze Polska! Po pierwsze Polacy!
To hasło realizuje się w ustawie #TakdlaCPK, która w wyniku dzisiejszego głosowania przeszła pierwsze czytanie i trafiła do prac komisji.
Dziękuję wszystkim Parlamentarzystom, którzy byli za #TakdlaCPK. Ważna i odważna decyzja! Dla…
— Karol Nawrocki (@NawrockiKn) September 26, 2025
Podziękował wszystkim parlamentarzystom, którzy – jak napisał – „byli za #TakdlaCPK”. „Ważna i odważna decyzja! Dla Polski, dla Polaków. To hasło realizuje się w ustawie #TakdlaCPK, która w wyniku dzisiejszego głosowania przeszła pierwsze czytanie i trafiła do prac komisji” – dodał Nawrocki.
Premier o wynikach głosowania
To jest zły znak ze strony Polski 2050 i marszałka Hołowni. W sprawie CPK mamy swoją mądrą, sensowną wersję z kolejami dużych prędkości. Jest racjonalna i zaczęliśmy to budować. Nie chcemy, żeby nam w tym przeszkadzali ci, którzy narysowali tysiąc plansz, wydali setki milionów złotych na swoje pensje i niczego nie zrobili. Prezydent Nawrocki jest po stronie tamtych ludzi. Jest mi przykro, że marszałek Hołownia i tak duża grupa posłów z jego ugrupowania stanęła w tej kwestii po stronie prezydenta Nawrockiego, bo to bardzo źle wróży na przyszłość
– podkreślił Tusk.
Hołownia: nie jest to w żaden sposób naruszenie koalicji
Po głosowaniu marszałek Hołownia mówił dziennikarzom o rozmowie z premierem Donaldem Tuskiem, która miała dotyczyć sposobu głosowania przez klub Polska 2050 nad prezydenckim projektem.
Komisja infrastruktury naprawdę chce pracować nad tą ustawą, żeby wykazać absurdy też, które się w niej znajdują – tłumaczył Hołownia. – Wyjaśniłem to panu premierowi. Moje wyjaśnienia zostały przyjęte. Nie jest to w żaden sposób naruszenie czy koalicji, czy naszego stosunku do meritum tej ustawy do tego, co się w niej znajduje. Rozstaliśmy się w zgodzie, w pokoju więc nie należy się tu chyba doszukiwać jakichś specjalnych sensacji
– ocenił marszałek.
Hołownia dodał, że piątkowe głosowanie nad projektem miało charakter proceduralny, więc posłowie „zdecydowali, jak zdecydowali”.
To nie jest uchwalenie ustawy i w związku z powyższym, ponieważ to nie jest uchwalenie ustawy, a my z opozycją ustaw nie uchwalamy, tylko z koalicją rządową, posłowie u nas zdecydowali, jak zdecydowali. Jeden czuł w tę stronę, nie było dyscypliny; drugi był bardziej przekonany do tego
– powiedział marszałek Sejmu.
Dalsza część tekstu pod polecanym artykułem
Czytaj także:
50 lat rozmów o centralnym lotnisku w Polsce. Kto tak naprawdę wymyślił CPK?
Pomysł centralnego lotniska jest jak grypa - powraca co sezon polityczny; zmieniają się szczegóły inwestycji i wzrasta jej koszt liczony w miliardach złotych. Niezmienna pozostaje lokalizacja, w centralnej Polsce,...
Czytaj więcejDetailsJego zdaniem, projekt noweli o CPK zawiera „wiele błędów” i jest „w znacznej mierze” „powieleniem” oraz „powtórzeniem” rozwiązań proponowanych wcześniej przez Prawo i Sprawiedliwość. Jak stwierdził, jest to „cały czas ta sama gra” środowiska Prawa i Sprawiedliwości, czyli składanie „tej samej” ustawy i „tych samych” rozwiązań dot. CPK, które „nie posuną sprawy do przodu”.
My potrzebujemy CPK i my to CPK wybudujemy – przekonywał marszałek. – Chodzi o to tylko, jak to zrobić i czy robić to tak, jak oni nie umieli zrobić, czy zrobić to wreszcie porządnie – tak, jak to powinno wyglądać
– dodał.
Hołownia powiedział ponadto, że on sam jako poseł uważa, że należy być „niezwykle ostrożnym” z odrzucaniem projektów ustaw w pierwszym czytaniu – zwłaszcza w przypadku projektów „bardzo szeroko komentowanych przez obywateli w konsultacjach społecznych”.
To jest temat bardzo nośny i myślę, że komisja infrastruktury jest właściwym miejscem, żeby się tym projektem zająć i – jeżeli to w ogóle będzie możliwe – próbować go naprawić
– powiedział marszałek.
Bogucki: CPK z projektu prezydenta to jedyny prawdziwy Centralny Port Komunikacyjny
Do sprawy i słów premiera odniósł się z kolei szef kancelarii prezydenta Zbigniew Bogucki, który stwierdził, że głosowanie pokazało, że w Sejmie jest większość „tak dla CPK”.
Ta większość rozumie ambicje i aspiracje tysięcy Polaków, którzy opowiedzieli się za CPK, ale nie w kadłubowym kształcie „igreka”, który ogranicza się do linii kolejowej między Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem
– stwierdził Bogucki podczas konferencji.
Dodał, że słowa premiera odczytuje jako „wyraz goryczy z powodu porażki”.
Pan premier zdał sobie sprawę, że jest w mniejszości, przynajmniej w tej sprawie
– zaznaczył szef kancelarii prezydenta.
Bogucki podkreślił, CPK w kształcie przewidzianym w prezydenckim projekcie ustawy to „jedyny prawdziwy Centralny Port Komunikacyjny” .
To co dzisiaj rząd przedstawia, ten „igrek”, jest kadłubem, jest okrojony, ubogi. On nie realizuje tych wszystkich założeń, które powinien realizować CPK w zakresie transportu cywilnego, transportu cargo i obronności kraju, a także połączenia wszystkich części kraju w ramach realizacji linii kolejowych
– ocenił.
Bogucki zwrócił uwagę, że premier początkowo był przeciwnikiem realizacji projektu CPK.
Mówił, że ma ekspertyzy, które stawiają ten projekt pod znakiem zapytania i mówią, że jest on nieuzasadniony z punktu widzenia potrzeb komunikacyjnych kraju. A pan minister Lasek dwa tygodnie po wyborach mówił, że Centralny Port komunikacyjny nie powstanie
– dodał.
Szef KPRP podkreślił, że prezydencki projekt ustawy o CPK powstał na podstawie ekspertyz i łączy Polaków z różną wrażliwością i poglądami politycznymi.
Nie może tego zrozumieć Donald Tusk, ale część koalicjantów rozumie
– podsumował Bogucki.
Co przewiduje projekt?
Prezydencki projekt przewiduje m.in. zakończenie prac budowlanych na nowym lotnisku pod Baranowem do końca 2031 r., uruchomienie cywilnego ruchu lotniczego do końca 2032 r. oraz rozwój ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości. Zakłada on też: przeniesienie całego ruchu lotniczego z warszawskiego Lotniska Chopina na CPK najpóźniej do końca 2032 r., wprowadzenie zakazu dofinansowywania połączeń lotniczych przez państwowe podmioty oraz finansowanie programu CPK za pomocą skarbowych papierów wartościowych na co najmniej 66,18 mld zł.
Szef kancelarii prezydenta Zbigniew Bogucki prezentując w Sejmie założenia ustawy podkreślał, że projekt jest „kontynuacją woli obywateli” i ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa oraz rozwoju infrastruktury transportowej. Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek wskazywał z kolei, że rząd nie potrzebuje ustawy do realizacji CPK, ponieważ inwestycja jest już konsekwentnie prowadzona.
Obowiązujący Program CPK
W ramach obowiązującego Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Linia KDP na odcinku Warszawa – Łódź przez CPK ma skrócić czas przejazdu na tym odcinku z ok. 70 do 40 minut, a z Warszawy do lotniska w Baranowie podróż ma potrwać mniej niż 20 minut. Po wybudowaniu całej kolei „Y” podróż z Poznania do Warszawy ma trwać ok. 1 godz. 40 minut zamiast 2 godz. 20 min, jak obecnie.
Lotnisko CPK ma zostać uruchomione do końca 2032 r. W tym terminie planowane jest też otwarcie linii KDP Warszawa – Łódź. Odcinki z Łodzi do Wrocławia i Poznania mają być gotowe trzy lata później. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
