Jacek Siewiera, szef BBN powiedział w gdyńskim porcie, że kwestia infrastruktury krytycznej, w tym np. portów w Gdyni, Gdańsku i Świnoujściu jest kluczowa w przygotowanych przez prezydenta Andrzeja Dudę rekomendacjach do powstającej nowej Strategii Bezpieczeństwa Narodowego.
Siewiera spotkał się w piątek (5 lipca) z dziennikarzami na terenie Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni. Jak podkreślił podczas briefingu, ten terminal to obok podobnych instalacji w Gdańsku i Świnoujściu obiekty kluczowe dla bezpieczeństwa państwa polskiego.
– Port stanowi nie tylko zabezpieczenie gospodarcze, zabezpieczenie przemysłu czy zdolności infrastruktury transportowej w czasie pokoju (…) ale przede wszystkim port to część infrastruktury krytycznej, który w warunkach kryzysu czy wojny stanowi kluczowy zasób
– mówił Siewiera.
Jak zaznaczył, kwestia infrastruktury krytycznej to jeden z najważniejszych tematów, jakie prezydent Andrzej Duda poruszył w rekomendacjach do powstającej nowej Strategii Bezpieczeństwa Narodowego. Rekomendacje do dokumentu prezydent przekazał w czwartek szefowi MON Władysławowi Kosiniakowi-Kamyszowi i premierowi Donaldowi Tuskowi.
– To jeden z najważniejszych punktów – dotyczący rozwijania bałtyckiej infrastruktury krytycznej, bałtyckich portów
– ocenił Siewiera.
Jak wskazał, chodzi o głębokowodny terminal w Świnoujściu oraz porty w Gdańsku i Gdyni, które są m.in. kluczowe dla przyjmowania sojuszniczego wsparcia – w tym ciężkiego sprzętu – w razie zagrożenia.
Jak tłumaczył szef BBN, kluczowa jest nie tylko rozbudowa i zapewnienie bezpieczeństwa portów, ale także ich otoczenia. Siewiera podkreślił, że poza portami morskimi kluczowe jest także rozwijanie innej infrastruktury transportowej, w tym np. budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego.
– Wszystkie te elementy składają się na taką pozamilitarną część strategii bezpieczeństwa narodowego. Znalazły one odzwierciedlenie w treści rekomendacji przekazanych prezesowi Rady Ministrów przez prezydenta
– zaznaczył.
Jak powiedział Siewiera, prezydenckie rekomendacji mają charakter jawny i zostały opublikowane m.in. na prezydenckich stronach internetowych.
– Zostaną one też przetłumaczone na kilka języków i przedstawione naszym partnerom, regionalnym oraz najważniejszym sojusznikom
– zapowiedział, dodając, że zamierza przedstawić dokument partnerom z zagranicy już na szczycie NATO w Waszyngtonie w przyszłym tygodniu.
– Dla naszych krajowych potrzeb – te rekomendację będą stanowiły podstawę debaty, o której myślę w horyzoncie nadchodzących miesięcy, ostatniego roku prezydentury Andrzeja Dudy
– zapowiedział Siewiera.
Jak zapowiedział, poszczególnym zagadnieniom z zakresu bezpieczeństwa państwa mają być poświęcone zaplanowane na następne miesiące debaty w BBN.
– Chcemy, aby opinia publiczna miała szerszy dostęp do tej wiedzy eksperckiej, na przykład w tak skomplikowanych kwestiach jak te dotyczące planowania wydatków publicznych w obszarze obronności – tak, by takie wydarzenia jak wczorajsze nie budziły, aż tak wielkich emocji
– dodał Siewiera.
W czwartek TV Republika opublikowała fragment dokumentu sugerującego, że w MON planowane lub rozważane jest ograniczenie w latach 2025-2028 wydatków na tzw. Centralne Plany Rzeczowe, w ramach których realizowana jest większość zakupów nowego sprzętu dla polskiego wojska; tego samego dnia MON zaprzeczyło tym doniesieniom.
Szef BBN: musimy zwrócić naszą uwagę w stronę Bałtyku
Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Jacek Siewiera uważa, że powinniśmy przesunąć uwagę w kierunku Bałtyku, ponieważ tam znajdują się nasze zabezpieczania infrastrukturalne i krytycznie ważne zasoby jak: dostawy gazów, farmy wiatrowe czy pomoc sojusznicza.
Szef BBN, który przebywał w piątek (5 lipca) na terenie Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Gdyni poinformował, że prezydent Andrzej Duda w rekomendacjach do Strategii Bezpieczeństwa Narodowego zawarł rozwijanie Bałtyckiej Infrastruktury Krytycznej oraz że jest to jeden z najważniejszych punktów strategii.
W rozmowie z PAP Siewiera podkreślił, że „jest to infrastruktura, która do tej pory była mało atrakcyjna w debacie publicznej”. Jego zdaniem wraz z przesunięciem naszego zabezpieczenia infrastrukturalnego i krytycznie ważnych zasobów na Bałtyk, w postaci dostaw gazów, farm wiatrowych, pomocy sojuszniczej, musimy – jak zaznaczył – „przesunąć swoją uwagę w kierunku Bałtyku”.
Podkreślił wagę utrzymania w dobrym stanie infrastruktury portowej, gdy tymczasem część nabrzeży wymaga remontów.
– Nie jest tajemnicą, że okręty wojenne niejednokrotnie musiały zawijać do części cywilnej portu, bo jakość portu Marynarki Wojennej w Gdyni, nabrzeża, którym dysponuje port czy dodatkowych portów pomocniczych jak chociażby port w Helu są niewystarczające
– powiedział.
Minister podkreślił, że terminale bałtyckie: w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu stanowią „absolutnie fundamentalne” elementy bezpieczeństwa państwa i wschodniej flanki NATO, krajów sojuszniczych na południu, są także kluczowe dla zabezpieczenia i wsparcia Ukrainy.
Sprawne porty pozwalają na szybkie dostarczenie sił sojuszniczych; sprzętu, ludzi, materiałów bojowych i prowiantu.
– Oczywiste jest, że najpewniejszą drogą i jedną z najszybszych do długich transportów tak ciężkiego sprzętu, jest droga morska, a później bardzo ważne jest, żeby ten odcinek, który sprzęt musi pokonać drogą lądową, był jak najkrótszy
– powiedział Siewiera.
Zaznaczył, że polskie porty: w Gdyni, Gdańsku i Świnoujściu dają optymalne warunki, by takie wykonywać takie zadania „na rzecz bezpieczeństwa państwa w ramach współpracy sojuszniczej”.
Siewiera zapowiedział, że temat portów i ich bezpieczeństwa będzie dyskutowany w trakcie szczytu NATO w Waszyngtonie, które odbędzie się od 9 do 11 lipca.
Polecamy
SG: do października potrwają prace wzmacniające barierę elektroniczną na granicy z Białorusią
Do października 2024 r. potrwają prace przy wzmocnieniu bariery elektronicznej na granicy z Białorusią – poinformowała w piątek (5 lipca)...
Czytaj więcejDetails