W czwartek (13 czerwca) w Sejmie wylosowano 153 szkoły podstawowe, których uczniowie wezmą udział w XXX sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży (SDiM). W wylosowanych szkołach 2 września br. odbędą się kolejne losowania, które wyłonią po jednym przedstawicielu klas VI, VII i VIII.
Jak poinformowano na stronie Sejmu, w losowaniu wzięły udział wszystkie szkoły podstawowe z całej Polski w podziale na województwa. Następnie, wylosowane szkoły wyłonią w kolejnym, wrześniowym głosowaniu reprezentantów podczas XXX sesji SDiM.
– Mamy 15 tysięcy szkół i z nich wybieramy 153. Z każdej ze szkół będzie po jednym dziecku z klasy VI, VII i VIII
– powiedziała rzeczniczka marszałka Sejmu Katarzyna Karpa-Świderek.
Dodała, że wylosowani uczestnicy XXX sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży wezmą udział także m.in. w spacerze po Warszawie i nauce legislacji.
Zaznaczono, że liczba szkół losowanych z każdego z województw wynika z oszacowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej proporcji odzwierciedlającej liczbę uczniów w danym województwie.
Kartki z nazwami szkół umieszczono w szklanych, przezroczystych słojach, odpowiadających 16 województwom. Losujący zostali poinformowani, ile karteczek mają z nich wyjąć.
W sumie wyłoniono szkoły podstawowe z województw: mazowieckiego (25), śląskiego (16), małopolskiego (15), wielkopolskiego (15), dolnośląskiego (11), pomorskiego (11), łódzkiego (9), kujawsko-pomorskiego (8), lubelskiego (8), podkarpackiego (8), zachodniopomorskiego (6), podlaskiego (5), warmińsko-mazurskiego (5), lubuskiego (4), świętokrzyskiego (4) i opolskiego (3).
Wśród młodych Lubuszan, którzy zasiądą w poselskich lawach znajdą się uczniowie:
- Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 im. Jana Brzechwy w Żaganiu,
- Szkoły Podstawowej im. Bolesława Chrobrego w Cybince,
- Szkoły Podstawowej im. Ignacego Łukasiewicza w Maszewie,
- Szkoły Podstawowej w Ulimiu.
Koordynatorka projektu „Sejm Otwarty” Daria Smolarek z gabinetu marszałka Sejmu powiedziała PAP, że „ponieważ Sejm nie miał zbyt szerokiej oferty dla młodszych dzieci, pomyśleliśmy sobie, że odmienimy formułę Sejmu Dzieci i Młodzieży na prośbę marszałka Szymona Hołowni”.
– Z lekcji obywatelskich, które marszałek Hołownia prowadzi w całej Polsce oraz doświadczeń Wszechnicy Sejmowej, wynika że dzieci z szóstej, siódmej i ósmej klasy zaczynają być ciekawe tego, czym jest parlamentaryzm i demokracja
– mówiła.
Jej zdaniem, poprzednie edycje Sejmu Dzieci i Młodzieży były „politykierstwem z mównicy sejmowej”.
– My chcemy to zmienić i dać szansę na uczestnictwo w takim ważnym wydarzeniu tym dzieciakom, które być może nie miałyby innej możliwości
– dodała.
– Pomyśleliśmy, czerpiąc z idei partycypacji obywatelskiej, że najtrafniejszą metodą doboru, którą też stosuje się przy panelach obywatelskich będzie wylosowanie osób ze wszystkich szkół podstawowych w całej Polsce, również prywatnych
– podkreśliła.
Na stronie internetowej projektu poinformowano, że „liczba szkół losowanych z każdego z województw wynika z oszacowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej proporcji odzwierciedlającej liczę uczniów w danym województwie”. Liczby te zostaną przełożone na 460 mandatów. Następnie dzieci, których rodzice wyrażą zgodę, wezmą udział w warsztatach oraz sesji plenarnej Sejmu Dzieci i Młodzieży.
Smolarek zauważyła, że dziećmi zaopiekuje się UNICEF Polska, który zorganizuje warsztaty przygotowujące do udziału w obradach na sali plenarnej. Młodzież sama wybierze zagadnienie najważniejsze dla ich pokolenia. Wybór ten, w formie uchwały, trafi do Rzecznika Praw Dziecka, będącego organizatorem kongresu młodzieży. Następnie starsza młodzież z kongresu młodzieży na podstawie tej uchwały przygotuje propozycję zmian legislacyjnych. Ich projekt przez Rzecznika Praw Dziecka trafi do sejmowej komisji ds. petycji. Smolarek wyraziła nadzieję, że „starsza młodzież poczuje odpowiedzialność za swoich młodszych kolegów”.
– Poprzez naszą inicjatywę chcemy dać dzieciom i młodzieży narzędzia, żeby obudził się w nich mały obywatel
– podkreśliła Smolarek.
Pod koniec maja poinformowano, że z okazji jubileuszowej, 30. sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży organizatorzy zdecydowali o wprowadzeniu nowej formuły.
Podkreślono wówczas, że SDiM to projekt, który poprzez zabawę edukuje najmłodsze pokolenia Polaków w obszarze parlamentaryzmu i demokracji.
– Szczególnie w tym roku organizatorzy adresują zaproszenia na SDiM do uczniów szkół podstawowych
– napisano.
Podkreślono, że „w myśl idei partycypacji, intencją Kancelarii Sejmu jest zwiększenie dostępności i wyrównanie szans wszystkich dzieci zainteresowanych uczestnictwem w projekcie”. Wyjaśniono, że z tego powodu placówki, z których będą pochodzić uczestnicy SDiM, zostaną wylosowane ze wszystkich szkół podstawowych w Polsce.
Zaznaczono, że „zmianą, którą warto odnotować, jest oddanie głosu młodzieży w wyborze tematu obrad”. Wyjaśniono, że organizatorzy chcą, aby uczestnicy tegorocznej sesji zadali sobie pytanie: „Co jest dla nas najważniejsze?”. Wypracowany i przegłosowany w Sali Posiedzeń Sejmu temat będzie procedowany na Kongresie Młodych organizowanym w listopadzie przez Biuro Rzecznika Praw Dziecka.
Sesje Sejmu Dzieci i Młodzieży (SDiM) odbywają się od 1994 r.
Pierwszą sesję zorganizowano z inicjatywy b. prezes Polskiej Akcji Humanitarnej Janiny Ochojskiej i wicedyrektor ówczesnego Biura Informacyjnego Kancelarii Sejmu Urszuli Pańko. Jej temat to „Wojna – zagrożeniem szczęśliwego dzieciństwa”. Była to odpowiedź na trwające wówczas działania wojenne w byłej Jugosławii, które przerodziły się w najbardziej krwawy konflikt w Europie od zakończenia II wojny światowej. W następnych sesjach Sejmu Dzieci i Młodzieży poruszano m.in. kwestie ekologii, ekorozwoju, globalizacji, szkoły, samorządu uczniowskiego i pracy dzieci. Od 2010 r. uczestnicy sesji SDiM są wyłaniani na drodze konkursu, a od 2017 r. wprowadzono dla nich kryterium wiekowe.
Do tej pory nie przeprowadzono sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży trzy razy: w 2021 r. (choć przeprowadzono rekrutację) i w 2020 r. z powodu pandemii COVID-19 oraz w 1999 r. Z kolei w 2018 r. sesję przeniesiono z 1 czerwca na 27 września.
Polska to pierwszy kraj w Europie, który zorganizował takie przedsięwzięcie edukacyjne. Obecnie dziecięco-młodzieżowe parlamenty zbierają się m.in. w Portugalii, Francji, Wielkiej Brytanii, Finlandii i w Czechach.
Do grona współorganizatorów Sejmu Dzieci i Młodzieży należą obecnie: MEN i Rzecznik Praw Dziecka.
Więcej na temat XXX sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży znajdziecie na stronie >>https://www.sdim.edu.pl/<<.