W nocy z soboty na niedzielę wracamy do czasu letniego. Jak pojadą pociągi PKP InterCity?

Fot. Freepik

Fot. Freepik

W nocy z soboty 30 marca na niedzielę 31 marca zmieniamy czas z zimowego na letni, przez co pośpimy o godzinę krócej. W niedzielę nad ranem wskazówki zegarów przesuniemy z godz. 2.00 na 3.00.

W całej Unii Europejskiej na czas letni przechodzi się w ostatnią niedzielę marca, a do czasu zimowego wraca się w ostatnią niedzielę października. 

W Polsce zmianę czasu reguluje rozporządzenie prezesa Rady Ministrów. Wydawany co pięć lat na kolejne 5 lat komunikat Komisji Europejskiej wprowadza wspólną we wszystkich państwach członkowskich datę i czas rozpoczęcia oraz zakończenia okresu stosowania czasu letniego. 

Dyskusja na temat zasadności zmiany czasu w Unii Europejskiej toczy się od kilku lat. Konsultacje publiczne przeprowadzone przez Komisję Europejską wśród Europejczyków w 2018 roku wykazały, że 84 proc. respondentów opowiedziało się za zniesieniem zmian czasu. Zebrano w nich 4,6 mln odpowiedzi (największą liczbę w historii). 

Zwolennikami rezygnacji z dwukrotnej w ciągu roku zmiany czasu okazali się m.in. Polacy. Z badania CBOS przeprowadzonego w marcu 2019 roku wynikało, że przeciwko temu dotychczas stosowanemu rozwiązaniu opowiada się ponad trzy czwarte ogółu badanych (78,3 proc.), podczas gdy za jego utrzymaniem optuje jedynie 14,2 proc. Przeważająca większość dorosłych Polaków, przy przejściu na jeden czas, preferowała czas letni środkowoeuropejski zwany czasem letnim. Za tym wyborem opowiada się ponad 74 proc. respondentów. 

Komisja Europejska – na prośbę obywateli, po rezolucji PE, a także w oparciu o szereg badań naukowych – we wrześniu 2018 roku zaproponowała więc rezygnację z sezonowych zmian czasu. Prace nad projektem przerwała pandemia COVID-19. W 2021 r. KE zaleciła jednak państwom członkowskim kontynuowanie obecnych regulacji dotyczących zmiany czasu do 2026 r. 

Badań dotyczących wpływu zmiany czasu na nasze zdrowie, samopoczucie, środowisko i gospodarkę nie brakuje. Badania zużycia energii elektrycznej w stanie Indiana (USA) wykazały, że po wprowadzeniu czasu letniego rachunki mieszkańców za prąd wzrosły. Z kolei badania prowadzone w Kalifornii dowodziły, że w tym stanie zmiana czasu nie powoduje zmian w zapotrzebowaniu na energię elektryczną. Japończycy wyliczyli, że stosowanie czasu letniego może zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 400 tys. ton i pomóc zaoszczędzić do 930 mln litrów paliwa. Ponadto przyczynia się do spadku liczby ulicznych kradzieży o 10 proc. 

Jak tłumaczył w rozmowie z PAP dr Michał Skalski z Poradni Leczenia Zaburzeń Snu przy Klinice Psychiatrycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, zmiana czasu najbardziej dotyka ludzi, którzy mają problemy ze snem lub mają zaburzony rytm okołodobowy. 

Z kolei dr Bartłomiej J. Gabryś z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach zauważył, że wiadomo, iż zmniejszona ilość snu przekłada się na efektywność pracy, np. kierowców, kosztowne przestoje czy wymuszone opóźnienia tam, gdzie mamy do czynienia z pracą zmianową, zwłaszcza w transporcie i logistyce. „Nie bez znaczenia są koszty po stronie dobrostanu ludzi. Dzisiaj już wiemy, że ta najbliższa zmiana, gdzie nominalnie tracimy godzinę, delikatnie rzecz ujmując, nie jest dla nas najzdrowsza” – wskazał naukowiec w informacji przekazanej PAP. 

Ustalenia dotyczące czasu letniego zostały wprowadzone przez państwa europejskie w ubiegłym wieku. Celem było oszczędzanie energii, w szczególności w czasie wojny i podczas kryzysu naftowego w latach 70. XX wieku. Od 1980 roku stopniowo przyjmowano przepisy znoszące rozbieżne harmonogramy krajowych zmian czasu. 

Wprowadzenie czasu letniego, tj. przesuwanie wskazówek zegarów o godzinę do przodu w okresie wiosenno-letnim, jako pierwszy proponował podobno Benjamin Franklin w XVIII wieku. Miało to pomóc lepiej dopasować czas aktywności człowieka do godzin, w których jest najwięcej światła słonecznego i przynieść oszczędności. Dlatego też czas letni określa się w języku angielskim, jako „czas oszczędzający światło dzienne”. W Polsce zmiana czasu została wprowadzona w okresie międzywojennym, następnie w latach 1946-1949, 1957-1964, a od 1977 r. stosuje się ją nieprzerwanie.

PKP Intercity: specjalny rozkład jazdy pociągów w związku ze zmianą czasu na letni

Zmiana czasu na letni w nocy z 30 na 31 marca wymaga od PKP Intercity wprowadzenia specjalnego rozkładu jazdy, który nie wpłynie na czas przejazdu pociągów – podała w komunikacie spółka. W tym czasie w trasie będzie 13 pociągów przewoźnika.

W noc zmiany czasu trzeba będzie przestawić zegarki z godziny 2.00 na 3.00. W tym roku termin zmiany czasu na letni pokrywa się ze świętami wielkanocnymi, co jest szczególnie ważne dla podróżnych planujących świąteczne wyjazdy. 

Zmiana wiąże się z wdrożeniem specjalnego rozkładu jazdy, który nie wpłynie na czas przejazdu składów PKP Intercity. Pasażerowie 13 pociągów tego przewoźnika rozpoczną podróż według czasu zimowego, a zakończą według czasu letniego, docierając do miejsca docelowego zgodnie z godziną podaną na bilecie. Na przykład pociąg IC 81170/1 UZNAM – relacji Świnoujście – Warszawa Wschodnia przyjedzie na stację Nowy Tomyśl o godzinie 1.56 czasu zimowego, a po postoju wyjedzie z niej o 3.01 czasu letniego. 

Lista składów pociągów PKP Intercity, które kursują w noc przejściową: 

1. IC 18170/1 UZNAM – rel. Warszawa Wschodnia – Świnoujście; przyjazd na stację Poznań Główny o 1.38 czasu zimowego, odjazd o 3.01 czasu letniego; 

2. IC 81170/1 UZNAM – rel. Świnoujście – Warszawa Wschodnia; przyjazd na stację Nowy Tomyśl o 1.56 czasu zimowego, odjazd o 3.01 czasu letniego; 

3. TLK ROZEWIE 35172/3 – rel. Kraków Główny – Gdynia Głowna; wyjazd ze stacji Poznań Główny o 1.53 czasu zimowego, przyjazd na stację Gniezno o 3.20 czasu letniego; 

4. TLK 53172/3 ROZEWIE – rel. Gdynia Główna – Kraków Główny; wyjazd ze stacji Gniezno o 1.49 czasu zimowego, przyjazd na stację Poznań Główny o 3.25 czasu letniego; 

5. TLK 38170/1 USTRONIE – rel. Kraków Główny – Kołobrzeg; przyjazd na stację Warszawa Wschodnia o 1.41 czasu zimowego, odjazd o 3.03 czasu letniego; 

6. TLK 83170/1 USTRONIE – rel. Kołobrzeg – Kraków Główny; wyjazd ze stacji Działdowo o 1.59 czasu zimowego, przyjazd na stację Mława o 3:10 czasu letniego; 

7. TLK 16170/1 KARKONOSZE – rel. Warszawa Wschodnia – Jelenia Góra; wyjazd ze stacji Zabrze o 1.59 czasu zimowego, przyjazd na stację Gliwice 3.06 czasu letniego; 

8. TLK 61170/1 KARKONOSZE – rel. Jelenia Góra – Warszawa Wschodnia; wyjazd ze stacji Strzelce Opolskie o 1.34 czasu zimowego, przyjazd na stację Gliwice o 3.02 czasu letniego; 

9. TLK 35170/1 KARPATY – rel. Zakopane – Gdynia Główna; wyjazd ze stacji Częstochowa o 1.56 czasu zimowego, przyjazd na stację Radomsko o 3.21 czasu letniego; 

10. TLK 53170/1 KARPATY – rel. Gdynia Główna – Zakopane; wyjazd ze stacji Częstochowa o 1.55 czasu zimowego, przyjazd na stację Koniecpol o 3.25 czasu letniego; 

11. IC 38172/3 PRZEMYŚLANIN – rel. Przemyśl Główny – Świnoujście; wyjazd ze stacji Gliwice o 23.55 czasu zimowego, przyjazd na stację Wrocław Główny o 3.42 czasu letniego; 

12. IC 83172/3 PRZEMYŚLANIN – rel. Świnoujście – Przemyśl Główny; wyjazd ze stacji Wrocław Główny o 1.15 czasu zimowego, przyjazd do stacji Gliwice o 4.57 czasu letniego; 

Pociągi międzynarodowe, dla których zmiana czasu nastąpi poza granicami Polski: 

13. 41010/1 CHOPIN – rel. Bohumin – Warszawa Wschodnia; przyjazd na stację Zebrzydowice o 4.31 czasu letniego, odjazd o 4.36 czasu letniego (30 minut później niż w pozostałe dni). 

Szczegółowe informacje na temat godzin kursowania pociągów w nocy z 30 na 31 marca br. można uzyskać m.in. za pośrednictwem strony >>intercity.pl<<, poprzez infolinię PKP Intercity pod numerem +48 22 322 22 22 oraz u drużyn konduktorskich obsługujących kursujące w noc przejściową pociągi. Więcej informacji znajdziecie też >>TUTAJ<<

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. 

Do 2030 roku PKP Intercity planuje uruchamiać około dwa razy więcej pociągów i zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie. Spółka przyjęła strategię „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, która zakłada inwestycję 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę. PKP Intercity przeznaczyło już 11 mld zł na modernizację taboru. Spółka zmodernizowała ponad 900 wagonów, a od marca do jej floty dołączy 40 wagonów po modernizacji; kupiono też 81 nowych wagonów. 

Jak podano, PKP Intercity zmodernizowało ponadto 167 lokomotyw i kupiło 43 nowe. W maju i czerwcu tego roku spółka otrzyma kolejne nowe lokomotywy typu Griffin. Spółka zmodernizowała ponadto 14 EZT-ów typu ED74 i kupiła 12 nowych EZT-ów typu FLIRT.

Czytaj także:

Exit mobile version