Gdyby układ sił w Sejmie zależał wyłącznie od młodych wyborców w wieku 18-30 lat, największymi siłami politycznymi byłyby PiS (27 proc.), Koalicja Obywatelska (24,7 proc.) i Konfederacja (19,2 proc.) – wynika z „Politycznego portretu młodych Polaków” cytowanego dzisiaj przez portal wp.pl.
Na dalszych miejscach młodzi wyborcy wskazują Lewicę Razem – 14,1 proc., oraz nieistniejącą jeszcze koalicję PSL-Polska 2050 – 9,6 proc. Inny komitet wyborczy zamierza poprzeć 1,7 proc., a 3,7 proc. respondentów odmówiło udzielenia odpowiedzi.
Raport przygotowany został przez Centrum Badań Marketingowych Indicator i Fundacji Adenauera. Projekt jest koordynowany przez doktoranta Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego Adama Kądzielę.
Czytamy w nim, że podobne badanie wśród młodych było realizowane cztery lata temu i podkreślają, że deklaracje przełożyły się na oddane głosy.
Z przeprowadzonych badań można także dowiedzieć się, skąd młodzież czerpie wiedzę o polityce. Są to: media społecznościowe (29,3 proc.), internetowe serwisy informacyjne (27,7 proc.) oraz rodzina i znajomi (19,4 proc.). Wśród mediów społecznościowych kluczowe pozostają Facebook i Twitter. Telewizję wskazało 10,6 proc. respondentów, radio – 5 proc., prasę – 1,8 proc., a Kościół 1,1 proc” – czytamy w analizie.
Autorzy badania pokazują również, co młodzi wyborcy myślą o ważnych kwestiach społeczno-gospodarczych, o których często dyskutuje się w przestrzeni publicznej.
Wyniki mogą obalić kilka powszechnych mitów. Oto niektóre z nich:
- 59,8 proc. nie zgadza się z postulatem liberalizacji prawa aborcyjnego (63,3 proc. kobiet i 56,7 proc. mężczyzn),
- 74 proc. nie zgadza się z postulatem likwidacji programu 500 plus,
- 85,9 proc. pozytywnie ocenia postulat zwiększenia wydatków na obronność,
- 96,1 proc. wyraża sprzeciw wobec pomysłów wprowadzenia kary śmierci.
Autorzy informują, że badanie zrealizowane zostało w dniach 13-30 marca 2023 roku metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo CATI przez Centrum Badań Marketingowych INDICATOR. Pomiaru dokonano na ogólnopolskiej próbie N=1200 osób w wieku 18-30 lat. Próba była reprezentatywna ze względu na takie zmienne jak: płeć, grupa wiekowa, województwo, wielkość miejsca zamieszkania.
Źródło: Badanie „Polityczny portret młodych Polaków” zrealizowane przez Centrum Badań Marketingowych Indicator i Fundację Konrada Adenauera, wp.pl