W związku w wprowadzanym w 2022 r. nowym standardem nadawania naziemnej telewizji cyfrowej rząd dopłaci 100 zł do kupna odpowiedniego dekodera – przewiduje projekt, który we wtorek poparł rząd. Wniosek o świadczenie będzie można złożyć on-line lub wysłać Pocztą Polską.
CIR poinformowało we wtorek, że rząd przyjął projekt ustawy o wsparciu gospodarstw domowych w ponoszeniu kosztów związanych ze zmianą standardu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej. Został on przygotowany przez ministra w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Janusza Cieszyńskiego.
Bon na zakup dekodera do odbioru naziemnej telewizji w nowym standardzie będzie można zrealizować w dowolnym sklepie, który zgłosi się do programu – poinformował w środę w Sejmie pełnomocnik rządu do spraw cyberbezpieczeństwa Janusz Cieszyński.
We wtorek Sejm uchwalił ustawę o wsparciu gospodarstw domowych w ponoszeniu kosztów związanych ze zmianą standardu nadawania naziemnej tv cyfrowej. Zgodnie z jej zapisami, rząd dofinansuje kwotą 100 zł zakup dekoderów, umożliwiających odbiór naziemnej telewizji cyfrowej w nowym standardzie, który zostanie wprowadzony w tym roku.
Odpowiadając na pytania posłów dotyczące nowego standardu nadawania Cieszyński wyjaśnił w środę, że zmiana jest spowodowana regulacjami na poziomie unijnym. „UE stwierdziła, że w celu uwolnienia pasma pod szybki internet, pod telefonię 5G niezbędne jest przesunięcie pasma, na którym nadawana jest naziemna telewizja cyfrowa” – mówił.
Zaznaczył, że bon na zakup dekodera do odbioru telewizji naziemnej będzie można zrealizować w dowolnym sklepie, który zgłosi się do programu. „Myślimy, że już na początku marca będzie można pobierać bony, robić te zakupy” – stwierdził. Zaznaczył, że zmiany nie obejmą „innych technologii nadawania naziemnej telewizji cyfrowej: kablówki, satelity”.
Odnosząc się do pytania o ewentualną konieczność wymiany anteny odbiorczej, pełnomocnik rządu do spraw cyberbezpieczeństwa wskazał, że „powinna być do wykorzystania instalacja, którą nasi obywatele już mają w swoich domach”.
Wniosek o dopłatę, według projektu noweli, będzie można składać elektronicznie – z wykorzystaniem platformy gov.pl, jak również za pośrednictwem pracowników Poczty Polskiej.
Przejście na nowy standard nadawania będzie przeprowadzane w czterech etapach. Pierwszy, od 28 marca 2022 r. dotyczyć będzie województw dolnośląskiego i lubuskiego, a drugi, od 25 kwietnia 2022 r., województw: kujawsko-pomorskiego, pomorskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego. Trzeci etap, od 23 maja 2022 r., dotyczyć ma łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, śląskiego, świętokrzyskiego, a czwarty, od 27 czerwca 2022 r. – województw: lubelskiego, mazowieckiego, podlaskiego, warmińsko-mazurskiego.