Nietrafiony prezent kupiony przez internet można zwrócić bezwarunkowo w ciągu 14 dni licząc od momentu otrzymania przesyłki – przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Możliwość zwrotu lub wymiana rzeczy kupionych stacjonarnie zależy od dobrej woli sprzedawcy – dodaje.
Jak wskazała Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, czasami Mikołaj nie trafi w gust z prezentem, pomyli rozmiar, wybierze zły kolor albo nie ten model. Prawo daje jednak obdarowanemu możliwości wyjścia z tej sytuacji.
„Jeśli prezent był kupiony przez internet tuż przed świętami, to nie ma problemu. Na zwrot w sklepie internetowym mamy 14 dni od daty otrzymania przesyłki. Wówczas nawet nie trzeba podawać przyczyny. Odsyłamy oświadczenie o odstąpieniu od umowy i nietrafiony prezent” – wyjaśniła.
Jak zaznaczyła, tu sytuacja jest jasna dla kupującego i sprzedającego.
„Jeśli jednak prezent kupiony był w sklepie stacjonarnym, możliwość takiego zwrotu zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy, i to sprzedawca określa warunki zwrotu” – dodała. Jak wyjaśniła, to sprzedawca określa, czy możliwy będzie zwrot, czy wyłącznie wymiana i czy będzie to możliwe przez 7 dni, 14 czy może 90 dni.
„Warto również wiedzieć, że w sytuacji oddawania-zwracania do sklepu stacjonarnego niechcianej rzeczy, sprzedawca może również zaproponować bon podarunkowy” – dodała Cieloch.
Ekspertka zwróciła uwagę, że zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania; ma być też zapakowany w oryginale opakowanie.