Wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski wydał decyzję lokalizacyjną ws. inwestycji Centralny Port Komunikacyjny, obejmującą komponent lotniskowy, drogowy i kolejowy. Dotyczy ona terenów położonych w trzech gminach: Baranów, Teresin i Wiskitki. Uzyskanie decyzji lokalizacyjnej jest kluczowym elementem projektu Centralny Port Komunikacyjny – podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Wojewoda mazowiecki przypomniał w czwartek (9 stycznia), że wniosek o decyzję lokalizacyjną złożyła spółka CPK. „W dniu wczorajszym wydałem decyzję lokalizacyjną do inwestycji o nazwie Centralny Port Komunikacyjny” – powiedział na konferencji prasowej Mariusz Frankowski.
Podkreślił, że decyzja otwiera spółce CPK drogę do składania wniosków o pozwolenia na budowę.
Jak dodał, inwestycja ta ma „ogromy charakter: 2 tys. 339 działek; 2,6 tys. hektarów terenów położonych na terenie trzech gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki”.
– To jest decyzja, która obejmuje trzy komponenty: kolejowy, drogowy i lotniskowy
– wskazał.
Spółka CPK w połowie grudnia przekazała do Wojewody Mazowieckiego listę działek nabytych w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć.
Klimczak: decyzja lokalizacyjna to kluczowy element projektu CPK
– Mamy decyzję lokalizacyjną dla budowy najnowocześniejszego lotniska w Europie, które powstanie w środkowej Polsce
– podkreślił minister infrastruktury. Jak wskazał, uzyskanie decyzji lokalizacyjnej jest kluczowym elementem projektu CPK.
Przypomniał, że projekt CPK przewiduje budowę nie tylko lotniska, ale i Kolei Dużych Prędkości.
– W ostatnim czasie udało nam się podpisać 60 ważnych umów opiewających na kwotę ponad 8 mld zł
– dodał Klimczak.
Szef MI zapowiedział, że „jeszcze w tym miesiącu spółka CPK wystąpi o finansowanie europejskie na budowę tunelu dla Koeli Dużych Prędkości w Łodzi”. „Przypomnę, ogłosiliśmy przetarg na realizację tej budowy. W tym roku zostanie wyłoniony wykonawca” – dodał.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
Czytaj także:
Jest nowy harmonogram CPK. Rząd podał koszt programu [AKTUALIZACJA]
Nowy harmonogram zakłada, że do końca 2032 r. uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią - poinformowała kancelaria premiera. Zaktualizowany łączny...
Czytaj więcejDetails