Pojawił się pomysł budowy kładki pieszo-rowerowej, która połączy Nową Kopernię i Dziećmiarowice w gminie Szprotawa. Nowa przeprawa położy kres niepotrzebnemu nadrabianiu drogi przez Szprotawę czy Leszno Dolne. Ciekawostką jest budowa kładki, oparta na łopacie turbiny wiatrowej.
Do 1945 roku znajdowała się tam drogowa przeprawa w postaci dwóch mostów, tj. przez rzekę oraz kanał młyński. Tak więc, budowa przeprawy byłaby odtworzeniem wcześniejszej.
– Przez wiele lat przeprawy nie było, być może z powodu sąsiedztwa radzieckiej jednostki wojskowej. Dziś jednak taka kładka ma swój sens – mówi Maciej Boryna z urzędu miasta w Szprotawie.
Nowa przeprawa położy kres niepotrzebnemu nadrabianiu drogi przez Szprotawę czy Leszno Dolne osobom przemieszczającym się pieszo, bądź rowerem.
Dzięki kładce będzie można bez stresu wjechać do miasta od południa, do dworca rowerowego Velo Sprotavia czy Parku Słowiańskiego i dalej do Małomic.
W drugą stronę uzyska się dostęp do ścieżki rowerowej przy DK12 i tras rowerowych we wschodniej części Borów Dolnośląskich, w tym do Rezerwatu Buczyna Szprotawska, Przemkowskiego Parku Krajobrazowego i Rezerwatu Stawy Przemkowskie.
Nad pomysłem budowy kładki pieszo-rowerowej, która połączy Nową Kopernię i Dziećmiarowice pracuje dr inż. Mateusz Rajchel z Politechniki Rzeszowskiej. Są już wizualizacje przeprawy, która mogłaby powstać na niepotrzebnym już płacie skrzydła wiatrakowego.
Dalsza część tekstu pod zdjęciem
Fot. UM Szprotawa/FB
Kładka na łopacie turbiny wiatrowej to nie nowość w Szprotawie
Pomysł budowy kładki na łopacie turbiny wiatrowej wydaje się niezwykle innowacyjny, ale nie w gminie Szprotawa. W 2021 r. powstała tu pierwsza na świecie tego typu upcyklingowa konstrukcja. Stworzono ją w ramach startupowej działalności lokalnej firmy „Anmet”, która w sposób nowatorski wykorzystuje własne patenty na nadanie drugiego życia ekologicznie problemowym zużytym elementom turbin wiatrowych.
Wtedy to autorami projektu kompozytowej belki mostowej ze śmigła turbiny wiatrowej byli: prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski, dr inż. Mateusz Rajchel (zaangażowany w projekt obecnej budowy), dr inż. Maciej Kulpa oraz mgr inż. Agnieszka Wiater .
Długość, powstałej w 2021 r., kładki wynosi 23 m, szerokość 4,3 m, przy rozpiętości między podporami 16,4 m. Głównym elementem konstrukcyjnym kładki są zużyte łopaty turbiny wiatrowej, które przedzielają ją na dwa ciągi, tj. dla pieszych i rowerzystów. W centralną część kładki wkomponowano siedzisko.
Polecamy
Szprotawa także liczy na unijne środki
Szprotawa przygotowuje się do pozyskania unijnych dotacji w ramach programu Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. Środki te, po 182 euro na jednego...
Czytaj więcej