Ruszył e-learningowy kurs dla uczniów „Cyfrowa higiena”

Fot. Freepik

Fot. Freepik

Ruszył e-learningowy kurs „Cyfrowa higiena” dla uczniów klas VII-VIII i uczniów szkół ponadpodstawowych – powiedział 1 lutego wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Zapowiedział, że powstaną też broszury i poradniki poświęcone tej tematyce.

Gawkowski wziął 1 lutego w Warszawie udział w konferencji prasowej „Cyfrowa higiena w szkołach”. Przypomniał, że z opublikowanego w grudniu 2023 r. raportu Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego wynika, że dzieci spędzają w internecie coraz więcej czasu – dziennie 5 godzin i 36 minut, a w weekendy 6 godzin i 16 minut

– Żeby to dobrze sobie uzmysłowić: w tygodniu dziecko spędza w internecie tyle czasu, ile każdy z nas spędza w pracy (…). W stosunku do poprzedniego badania z 2021 r. jest to wzrost o godzinę. Dzieci i ich rodzice mówią wprost o tym, że prowadzi to do wielu wykluczeń, czasami kończy się depresją wśród najmłodszych, a na pewno jest podstawą do tego, żeby państwo w ten obszar mocno wkraczało

– powiedział. 

Poinformował, że rok 2024 będzie promowany przez Ministerstwo Cyfryzacji jako rok cyfrowej higieny, cyfrowego bezpieczeństwa i cyfrowej odpowiedzialności

Gawkowski zaznaczył, że 1 lutego ruszył e-learningowy bezpłatny kurs „Cyfrowa higiena” dla uczniów klas VII–VIII i dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Przypomniał, że Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło dotąd dwa miliony kursów, z których skorzystało 167 tys. użytkowników, co – jak przyznał – porównując te liczby do liczby uczniów polskich szkół, „to cały czas jest margines”. 

Zapowiedział, że w lutym powstanie broszura dla nauczycieli „Bezpiecznie w wirtualnej rzeczywistości” z praktycznymi wskazówkami dla nauczycieli, jak bezpiecznie korzystać z technologii wirtualnej rzeczywistości w szkole. W marcu ma powstać poradnik dla rodziców i nauczycieli „Nastolatki w sieci: multiscreening i wielozadaniowość”. Omówi on zjawisko korzystania przez nastolatki z wielu ekranów jednocześnie i angażowania się w multitasking. 

Dodał, że także w marcu na platformie OSE IT Szkoła pojawi się nowy kurs dla nauczycieli „(Dez)informacja, czyli w co wierzyć w internecie”, a w maju poradnik dla rodziców i wychowawców o cyberhigienie i pakiet materiałów dla uczniów na ten temat. W kolejnych miesiącach przewidywany jest kurs e-learningowy dla uczniów młodszych klas szkół ponadpodstawowych

Gawkowski zapowiedział, że będzie odwiedzał szkoły w całym kraju, żeby promować lekcje cyberhigieny i cyberodpowiedzialności. 

– Technologia cyfrowa będzie nas wyprzedzała. Dzieci od sprzętu nie odzwyczaimy

– powiedział, dlatego trzeba im uświadomić, że może on dawać korzyści, ale też szkodzić. 

Ekspertka ds. edukacji cyfrowej z Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej Anna Borkowska przyznała, że z badań wynika, że młodzież jest przeciążona cyfrowo i doświadcza „cyfrowego stresu”, dlatego w ramach programu Ogólnopolska Sieć Edukacyjna, którego operatorem jest NASK, przekazywana jest wiedza, m.in. o tym, jak zachować równowagę między online a offline. 

Zaznaczyła, że na stronie >>https://it-szkola.edu.pl/<< dostępne są poradniki i scenariusze zajęć dla nauczycieli, a także informacje o zagrożeniach w sieci i o sposobach radzenia sobie z nimi. Są tam też kursy dla dzieci w różnych kategoriach wiekowych: dla klas I-III jest kurs „Internetowa szkoła słonia Spacjusza”, a dla klas IV-VI kurs „Przygody Profesora i Natki”. 

Wspomniane przez wicepremiera Gawkowskiego badanie NASK w ramach raportu „Nastolatki 3.0” zrealizowano między październikiem 2022 r. a listopadem 2023 r. Objęto nim 4984 uczniów z VII i VIII klasy szkół podstawowych i z I i II klasy szkół ponadpodstawowych, a także 1255 rodziców i opiekunów prawnych ze 160 szkół we wszystkich 16 województwach w Polsce.

Z raportu wynika, że wiek, w którym przeciętny nastolatek dostał pierwszy telefon z dostępem do internetu – wynosi 8 lat i 5 miesięcy

Prawie co trzeci nastolatek (31 proc.) wykazuje się wysokim natężeniem wskaźników problematycznego użytkowania internetu (PUI), a ośmiu na stu – bardzo wysokim. 16,2 proc. nastolatków deklaruje, że nie jest w stanie wytrzymać bez mediów społecznościowych dłużej niż godzinę. Co czwarty badany (25,6 proc.) zadeklarował trudności z myśleniem o czymś innym niż platformy społecznościowe. 

Niemal 40 proc. nastolatków doświadczyło wyzwisk w sieci, a 25 proc. deklaruje, że było ośmieszanych i/lub poniżanych. Najczęściej wskazywanym przez nastolatki powodem przemocy online jest wygląd fizyczny (51 proc.). Jednocześnie 60 proc. rodziców twierdzi, że ich dzieci nie doświadczyły przemocy online.

Raport Nastolatki 3.0 znajdziecie na >>stronie NASK<<.

Polecamy

Exit mobile version