Wiceminister cyfryzacji Michał Gramatyka powiedział we wtorek (16 stycznia), że w aplikacji mObywatel pojawią się kolejne usługi. Chodzi o moduł stłuczka, czyli wypełnienie protokołu zdarzenia drogowego oraz moduł dla przedsiębiorców – moja firma.
Michał Gramatyka na posiedzeniu sejmowej komisji cyfryzacji, innowacyjności i nowoczesnych technologii ocenił, że atrakcyjnych dla Polaków planów rozwoju aplikacji bardzo podoba mu się możliwość wypełnienia za pośrednictwem mObywatela, protokołu zdarzenia drogowego – moduł stłuczka.
– Pozwoli on nie sięgać po papiery i będzie pomagał uczestnikom zdarzenia drogowego, w momencie, kiedy sprawa nie budzi większych wątpliwości, na sporządzenie tego protokołu właśnie przez mObywatela
– dodał.
Atrakcyjna wydaje mu się również propozycja dla przedsiębiorców, czyli moduł moja firma, gdzie będzie można gromadzić dane dotyczące działalności gospodarczej i informacje o zarejestrowanej firmie.
– W aplikacji mObywatel będzie również element sytemu elektronicznych e-doręczeń. Jednak wymaga to jeszcze trochę pracy
– dodał wiceminister.
Podczas dyskusji zastępca przewodniczącego komisji Grzegorz Napieralski zaproponował, by wprowadzić do mObywatela uprawnienia honorowych dawców krwi. Gramatyka wyjaśnił, że jest to dobry pomysł i prace nad tym trwają. Jedynym ograniczeniem technologicznym na dziś jest to, że nie istnieje centralna baza danych honorowych dawców krwi i honorowych dawców szpiku. Zaznaczył, że trwają prace, by taką bazę stworzyć i jak tylko powstanie, to pozostaną tylko kwestie techniczne.
– Będziemy rozszerzać portfolio dokumentów, które będą dostępne w mObywatelu. Dokumentów może pojawić się wiele i to w zasadzie od twórcy tych dokumentów zależy, czy one się w mObywatelu pojawią. Bariery są dwie prawna i technologiczna. Prawna jest właściwie bezproblemowa, natomiast technologiczna jest tylko kwestią pracy Centralnego Ośrodka Informatyki
– zaznaczył.
Gramatyka podkreślił, że Unia Europejska widzi potrzebę funkcjonowania elektronicznej tożsamości.
– Polski mObywatel nie odpowiada w pełni na te wzywania, które precyzuje UE, ale jesteśmy chyba najbardziej zaawansowani cyfrowo i to jest naprawdę powód do dumy
– zaznaczył.
Aplikacja została już pobrana niemal 16 mln razy – podał – i jest chyba najpopularniejszą w Europie rządową aplikacją. Wyjaśnił, że aplikacja „ma stanowić terminal, przez który każdy obywatel będzie mógł korzystać ze wszystkich tych usług, z których normalnie korzystałby w dowolnym urzędzie”.
Stwierdził, że jest to jeden z sukcesów poprzedniego rządu.
– Obszar cyfryzacji w mojej ocenie, był obszarem, w którym udało się osiągnąć parę bardzo znaczących sukcesów
– dodał.
Przypomniał, że jest to aplikacja, w której w tej chwili można regulować zobowiązania z tytułu podatków i opłat lokalnych w niemal 40 polskich miastach.
– Mam nadzieję, że ten pilotażowy program płatności zostanie rozszerzony nie tylko o inne samorządy lokalne, ale również o kwestie zobowiązań rządowych
– wyjaśnił.
Ocenił, że mObywatel ma szansę stać się każdym urzędem na smartfonie – urzędem miasta, marszałkowskim, czy wojewódzkim.
mObywatel 2.0 to aplikacja, którą można bezpiecznie i bezpłatnie pobrać na swój smartfon ze sklepu Google Play i App Store. Nowa aplikacja to przede wszystkim asystent obywatela, dzięki któremu załatwianie spraw urzędowych będzie prostsze i wygodniejsze – bez wychodzenia z domu.
Dzięki aplikacji:
- masz swoje dokumenty zawsze pod ręką,
- szybko i wygodnie załatwiasz sprawy urzędowe,
- oszczędzasz czas i pieniądze.
Korzystanie z aplikacji mObywatel 2.0 jest intuicyjne i komfortowe.
Więcej możecie przeczytać na stronie >>www.gov.pl/<<.
Jakie usługi aplikacji mObywatel mogą okazać się przydatne?
Wśród modułów zawartych w mObywatelu wyróżniamy m.in.:
- mObywatel, czyli cyfrowy dowód osobisty,
- mLegitymacja szkolna/studencka oraz emeryta/rencisty,
- czy mPrawo jazdy i wykaz otrzymanych punktów karnych,
Wkrótce pojawi się np. legitymacja osoby niepełnosprawnej.
Jakie funkcje trafią do aplikacji mObywatel w 2024 roku?
Wśród rzeczy, które są już w trakcie implementacji, znaleźć można:
- Wprowadzenie chatbota opartego na sztucznej inteligencji, który doradzałby obywatelom i odpowiadał na ich pytania,
- Dokumenty lokalne (karty seniora, mieszkańca) dla Jednostek Samorządu Terytorialnego, które podpisały porozumienie z Ministerstwem Cyfryzacji,
- Moduł dostępu do Rejestru Danych Kontaktowych,
- Możliwość zarządzania dokumentami i usługami,
- Dodanie legitymacji Lekarza i Lekarza Dentysty oraz pielęgniarki i położnej,
- Zarządzanie powiadomieniami,
- Usprawnianie interfejsu aplikacji,
- Zastrzeganie numeru PESEL,
- Statusy wniosków (o dowód, paszport i inne) obywatela.
Polecamy
Od piątku będzie można zastrzec numer PESEL
Od piątku, 17 listopada obywatele będą mogli zastrzec numer PESEL. Zgodnie z ustawą, której celem jest ograniczanie skutków kradzieży tożsamości, od...
Czytaj więcejDetails