wtorek, 31 stycznia 2023
Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
Radio Zachód
  • WIADOMOŚCI
    • LUBUSKIE
    • GOŚĆ RADIA ZACHÓD
    • KRAJ I ŚWIAT
    • KULTURA
    • NA DROGACH
  • SPORT
  • MUZYKA
  • REPORTAŻ
  • TV
  • AUDYCJE
  • RADIO
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • REKLAMA

SŁUCHAJ

Radio Zachód
  • WIADOMOŚCI
    • LUBUSKIE
    • GOŚĆ RADIA ZACHÓD
    • KRAJ I ŚWIAT
    • KULTURA
    • NA DROGACH
  • SPORT
  • MUZYKA
  • REPORTAŻ
  • TV
  • AUDYCJE
  • RADIO
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • REKLAMA
Radio Zachód
Strona główna KRAJ I ŚWIAT

Przez dwa lata liczba pojazdów elektrycznych w Polsce potroiła się

PAP PAP
2023-01-04 13:18
Udostępnij na FacebookuUdostępnij na TwitterzeUdostępnij na telegramieUdostępnij przez WhatsappaEmail

W ciągu dwóch ostatnich lat flota pojazdów z napędem elektrycznym w Polsce powiększyła się trzykrotnie – wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Przez 11 pierwszych miesięcy 2022 r. liczba takich pojazdów wzrosła o prawie 70 proc. – wskazuje PSPA.

Jak wynika z prowadzonego przez PSPA i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego „Licznika elektromobilności”, pod koniec listopada 2022 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 62 135 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym, co oznacza, że w okresie 11 miesięcy 2022 r. park EV w Polsce powiększył się o 69 proc. rok do roku, a od końca 2020 r. – ponad trzykrotnie.

„Globalne i europejskie trendy w obszarze e-mobility pozwalają zakładać, że już do 2025 r. liczba nowo rejestrowanych samochodów z napędem elektrycznym w Polsce wzrośnie co najmniej kilkukrotnie” – ocenia dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA Jan Wiśniewski.

Z danych Stowarzyszenia wynika, że w 2022 r. w segmencie samochodów osobowych odnotowano 22 413 pierwszych rejestracji pojazdów z napędem elektrycznym, i było to więcej niż cały park takich pojazdów w Polsce na koniec 2020 r. Z krajowego rynku pierwotnego pochodziło niemal 19 tys. samochodów z napędem elektrycznym, zaś z importu – nieco ponad 3 tys. Co istotne – jak wskazuje PSPA – flota całkowicie elektrycznych BEV, licząca 29 780 sztuk w 2022 r. była liczniejsza niż flota hybryd typu plug-in – 29 407 sztuk.

„Liczba rejestracji nowych, osobowych EV w Polsce powiększyła się o ponad 22 tys. szt. czyli o 36 proc. więcej niż w roku 2021” – podkreślił Wiśniewski, zwracając uwagę, że dane PZPM wskazują, iż liczba rejestracji takich pojazdów – uwzględniając również auta spalinowe – spadła o prawie 7 proc.

Analiza: przejazd 1 km elektrykiem 3 razy tańszy niż podobnym autem benzynowym

Według szacunków PSPA dostępny na koniec listopada 2022 r. budżet programu „Mój Elektryk” powinien wystarczyć na wsparcie kolejnych ok. 16,3 tys. samochodów zeroemisyjnych. „Biorąc pod uwagę prognozowany wzrost liczby rejestracji BEV na polskim rynku, pozostałe środki mogą ulec wyczerpaniu nawet jeszcze w 2023 r. lub w I połowie 2024 r. W tym kontekście celowe jest podwyższenie budżetu programu NFOŚiGW lub też publiczne ogłoszenie terminu kolejnych naborów. W przeciwnym przypadku istnieje ryzyko stagnacji na rynku elektromobilności” – ocenia Dyrektor Zarządzający PSPA Maciej Mazur.

PSPA wskazuje, że bardzo wyraźny wzrost sprzedaży – o 1456 szt. i 140 proc. rok do roku odnotowano w segmencie elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych. Do końca listopada 2022 r. zarejestrowano niemal dwukrotnie więcej takich samochodów niż w całym 2021 r. i prawie pięć razy więcej niż w roku 2020. Większość to elektryczne samochody dostawcze, liczba elektrycznych ciężarówek jeżdżących po polskich drogach nieznacznie przekracza 20.

„Coraz więcej firm z sektora TSL realizuje swoje strategie w zakresie elektryfikacji flot, co przekłada się bezpośrednio na szybko rosnącą liczbę rejestracji elektrycznych samochodów dostawczych. Z pewnością decyzjom zakupowym w tym segmencie sprzyjają bardzo atrakcyjne warunki dofinansowania z programu +Mój Elektryk+ oraz coraz bardziej rozbudowana oferta” – mówi Albert Kania z PSPA. Zwraca uwagę, że nabywcy zeroemisyjnych „dostawczaków” na polskim rynku mogą wybierać już spośród 25 modeli.

Według PSPA, w 2022 r. liczna elektrycznych jednośladów wzrosła o ok. 20 proc., a zeroemisyjnych pojazdów mikro o ponad 80 proc. rok do roku. Stowarzyszenie wskazuje, że na popyt w tych obszarach rynku wpłynęły pozytywnie dotacje z programu „Mój Elektryk”, który w przypadku pojazdów tych kategorii -L7e przewiduje dofinansowanie w maksymalnej wysokości do 4 tys. zł lub do 30 proc. kosztów kwalifikowanych.

Stowarzyszenie wskazuje też na znaczący spadek rejestracji w segmencie autobusów elektrycznych. Do końca listopada 2022 r. zarejestrowano ich 153, o ponad 50, czyli 26 proc. mniej, niż w 2021 r. Jak ocenia Maciej Mazur, istnieje ryzyko, że z uwagi na rosnące ceny energii i trudną sytuację wielu samorządów, w kolejnych miesiącach liczba rejestracji autobusów zeroemisyjnych nadal będzie spadać. „Z drugiej strony impulsem dla tego sektora w 2023 r. powinna być realizacja zamówień objętych dofinansowaniem z wcześniejszych naborów w ramach programu +Zielony Transport Publiczny+” – wskazuje Mazur.

Tematy: MOTOsamochody elektrycznesamochody spalinowekoszty transportu


najnowsze z Lubuskiego

Nowe miejsca parkingowe w Sulechowie

Zabawy w programowanie i roboty w tomaszowskiej szkole

Ferie z Centrum Przyrodniczym w Zielonej Górze

Gmina Zabór zainwestuje w drogi

Ferie z biblioteką Papuszy

Pogoń Wschowa myśli o przyszłości

Nauka połączona z zabawą. Tak wyglądają ferie w Świdnicy!

Remis w starciu trzecioligowców

Na wioślarskich ergometrach gorzowianie tuż za podium

GUS o sytuacji gospodarczej w regionie

popularne

  • 24-latek zabity w Słubicach

    24-latek zabity w Słubicach

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Podejrzany o zabójstwo w Słubicach zatrzymany

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Będzie obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Biała niedziela na gorzowskich ulicach

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • ZKŻ zdaje sobie sprawę, że nie może stracić nazwy „Falubaz”

    0 udost.
    Udostępnij 0 Tweet 0

FACEBOOK
TWITTER
YOUTUBE
INSTAGRAM
RSS

Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze
Radio Zachód S.A.

ul. Kukułcza 1
65-472 Zielona Góra

  • BIP
  • Reklama
  • Formularz kontaktowy
  • Cookies i polityka prywatności
  • Archiwum
Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze Radio Zachód S.A. 2022.

Nie znaleźliśmy żadnych wyników
Pokaż wszystko
  • WIADOMOŚCI
    • LUBUSKIE
    • KRAJ I ŚWIAT
    • GOŚĆ RADIA ZACHÓD
    • KULTURA
    • NA DROGACH
  • SPORT
  • MUZYKA
  • REPORTAŻ
  • TV
  • AUDYCJE
  • RADIO
    • RAMÓWKA
    • LUDZIE RADIA
    • PATRONAT MEDIALNY
    • REKLAMA
    • REGULAMINY
    • KONTAKT
  • ZIELONA GÓRA
  • GORZÓW
  • ZACHÓD24

Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Zielonej Górze Radio Zachód S.A. 2022.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na ich używanie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.
Skip to content
Open toolbar Narzędzia ułatwień

Narzędzia ułatwień

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • KontrastKontrast
  • NegatywNegatyw
  • Podkreślone linkiPodkreślone linki
  • Czcionka alternatywnaCzcionka alternatywna
  • Reset Reset