PKP Intercity podpisało w środę z firmą Stadler Polska umowę na dostawę 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość kontraktu to ponad 1 mld zł.
Jak mówił w Siedlcach obecny przy podpisaniu umowy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, „od wielu lat polską kolej deprecjonowano, przewozy pasażerskie nazywano nieopłacalnymi, a polską kolej zacofaną”.
„My ten obraz zmieniamy dzięki takim projektom, który dzisiaj będzie realizowany”-
dodał. Minister przypomniał, że PKP Intercity na nowy i zmodernizowany tabor kolejowy wyda do 2023 r. 7 mld zł.
Jak zaznaczył prezes PKP Intercity Marek Chraniuk, nowe składy Stadlera typu Flirt nie będą zastępowały starszego taboru, tylko poszerzą ofertę przewoźnika.
„Zgodnie z kontraktem, liczymy, że dwa pierwsze nowe składy dołączą do naszej floty w ciągu półtora roku”
– powiedział. Dodał, że PKP Intercity w tym roku powinno przewieźć ok. 50 mln pasażerów, czyli o ok. 8 proc. więcej niż w 2018 r.
Przedmiotem postępowania przetargowego była dostawa fabrycznie nowych 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz z utrzymaniem przez 15 lat. Zgodnie z warunkami zamówienia, dostawa pierwszych dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych ma nastąpić w ciągu 18 miesięcy od dnia wejścia w życie umowy. Kolejne jednostki mają trafić do PKP Intercity w okresie 48 miesięcy od podpisania kontraktu. Zanim to jednak nastąpi, dwie pierwsze jednostki będą poddane eksploatacji nadzorowanej w ruchu pasażerskim przez okres od 6 do 12 miesięcy (do osiągnięcia przebiegu co najmniej 250 000 km).
W przetargu na zakup 12 pociągów do PKP Intercity wpłynęły dwie oferty – złożona przez konsorcjum firm PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki, oraz przez Stadler Polska. Ostatecznie przewoźnik zdecydował o wyborze oferty siedleckiego producenta, która jako jedyna spełniała kryteria cenowe przetargu.
Nowe pociągi będą przeznaczone do międzywojewódzkich przewozów pasażerskich. Wstępne plany zakładają skierowanie pojazdów na trasy Szczecin-Lublin, Szczecin-Kraków i Kraków-Lublin.

⬆ Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk (z prawej) oraz członek zarządu Stadler Polska – Tomasz Prais (z lewej), Fot. PAP/Przemysław Piątkowski ⬇
Elektryczne zespoły trakcyjne, które dostarczy Stadler Polska, będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli na wykorzystanie pojazdów na zmodernizowanych szlakach kolejowych z zapewnieniem możliwie najatrakcyjniejszego czasu przejazdu.
PKP Intercity posiada 20 składów EZT typu Pendolino, 20 składów typu Dart (zbudowanych przez Pesę) i 20 składów typu Flirt. Te ostatnie zbudowane zostały przez Stadlera. Ponadto w czerwcu spółka podpisała wartą blisko 275 mln zł brutto umowę na modernizację 14 „edyt”, czyli pojazdów ED74, które planowo mają być wykorzystywane głównie na trasach Wrocław-Lublin i Wrocław-Kielce.
Po wypełnieniu umowy przez Stadler Polska PKP Intercity będzie dysponowało flotą 86 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych.



















![Nie będzie specjalnego podatku na budowę elektrowni atomowych [WIDEO] 17 Nie będzie specjalnego podatku na budowę elektrowni atomowych [WIDEO] Radio Zachód - Lubuskie](https://zachod.pl/wp-content/uploads/2022/11/6e276570e0bd28eae4b132530145e63e_xl-1-350x250.jpg)
![Wystartował pilotaż programu Cyfrowe Koła Gospodyń Wiejskich [WIDEO] 18 Fot. PAP Wideo](https://zachod.pl/wp-content/uploads/2022/11/00076000-1-350x250.jpg)
![Sellin o zgodzie Ukrainy na prace poszukiwawcze mogił Polaków: "Gest, idący w dobrym kierunku" [WIDEO] 19 Fot. PAP Wideo](https://zachod.pl/wp-content/uploads/2022/11/00016000-4-350x250.jpg)
![Gospodarka potrzebuje taniej energii wiatrowej [WIDEO] 20 Fot. Envato](https://zachod.pl/wp-content/uploads/2022/11/offshore-wind-farm-2021-08-26-17-53-14-utc-350x250.jpg)
![Kijów pogrążony w ciemnościach. Metropolia ma zupełnie nowe oblicze [WIDEO] 21 Fot. PAP Wideo](https://zachod.pl/wp-content/uploads/2022/11/00001000-1-350x250.jpg)


