Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk powiedział, że budowa przekopu przez Mierzeję Wiślaną przebiega zgodnie z harmonogramem. Szef resortu brał udział w uroczystości wmurowania kamienia węgielnego w podstawę mostu północnego i podpisania aktu erekcyjnego.
Marek Gróbarczyk powiedział, że wmurowanie kamienia węgielnego jest nie tylko aktem budowlanym, lecz także symbolicznym. Podkreślił, że inwestycja wkracza w końcową fazę, a kolejnym etapem będą prace wykończeniowe na terenie przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Minister Gróbarczyk dodał, że bardzo się cieszy z takiego stopnia zaawansowania budowy i zaprosił wszystkich, którzy nie są przekonani do przekopu przez Mierzeję Wiślaną do odwiedzania miejsca inwestycji. Dziękował też wszystkim zaangażowanym w projekt.
Kanał łączący Bałtyk z Zalewem Wiślanym jest polskim projektem z rodzimą myślą techniczną, w całości finansowanym z budżetu państwa.”Pieniądze są budżetowe, wypracowane przez Polaków, myślę, że bardzo dobrze zainwestowane. To chyba jest taki odpór temu wszystkiemu, że nie mamy pieniędzy i nie stać nas na inwestycje” – mówił minister Gróbarczyk podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego.
Wojewoda pomorski Dariusz Drelich zaznaczył, że jest to inwestycja bardzo ważna dla całej Polski. Przypomniał porównanie dokonane przez kapitana Zbigniewa Sulatyckiego, który powiedział, że patrząc na przekop Mierzei Wiślanej, można zobaczyć jak wyglądała budowa Gdyni. „Oczywiście tam było to na większą skalę, ale dziś tutaj dotykamy też historii” – dodał wojewoda pomorski Dariusz Drelich.
Nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu statków o długości do 100 metrów i 20 metrów szerokości. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą przekopu konsorcjum firm NDI i Besix. Zgodnie z planem przekop przez Mierzeję Wiślaną ma być gotowy w połowie 2022 roku. Koszt całej inwestycji to około półtora miliarda złotych.