Spis treści
Powstanie ok. 2 tys. nowych linii kolejowych, po których pociągi mogłyby poruszać się 250 km/h, uruchomienie CPK do 2031 r. i zamknięcie Lotniska Chopina do końca 2032 r. – m.in. takie rozwiązania zakłada opublikowany w czwartek (7 sierpnia) przez kancelarię prezydenta projekt ustawy w sprawie budowy CPK.
Prezydent Karol Nawrocki podpisał w czwartek (7 sierpnia) w Kaliszu swoją pierwszą inicjatywę ustawodawczą dotyczącą projektu ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Na stronie kancelarii prezydenta opublikowano później tego dnia projekt nowelizacji ustawy o zapewnieniu realizacji inwestycji CPK.
Projekt zakłada zakończenie prac budowlanych na nowym lotnisku, które ma powstać pod Baranowem, oraz uzyskanie certyfikacji i zgód na uruchomienie operacji lotniczych do końca grudnia 2031 r. W przypadku linii kolejowej przebiegającej przez tunel w Łodzi, węzła CPK i linii Warszawa-Łódź termin zakończenia tych inwestycji określono na koniec 2030 r.
Dalsza część tekstu pod polecanym artykułem
Czytaj także:
Prezydent podpisał inicjatywę ustawodawczą dotyczącą projektu ustawy o CPK
Prezydent Karol Nawrocki podpisał w czwartek (7 sierpnia) w Kaliszu swoją pierwszą inicjatywę ustawodawczą dotyczącą projektu ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Jak powiedział, projekt musi być realizowany zgodnie z...
Czytaj więcejDetailsW projekcie ustawy założono też, że długość linii kolejowych, dla których złożono wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w 2030 r., będzie wynosić przynajmniej 1338 km, a prędkość eksploatacyjna na nowo budowanych liniach kolejowych wyniesie 250 km/h. W ramach Programu Kolejowego CPK ma powstać w sumie ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości (KDP).
W załączniku do projektu znalazł się również wykaz wszystkich odcinków linii kolejowych objętych obowiązkiem realizacji prac projektowych i środowiskowych. W uzasadnieniu podkreślono, że takie rozwiązanie zapewni obsługę kolejową miejscowości powyżej 50 tys. mieszkańców, które znajdą się na planowanym przebiegu linii kolejowej – w szczególności Kalisza, Płocka i Grudziądza.
1. Serce nowoczesnego systemy komunikacyjnego
Podstawowe znaczenie ma realizacja wszystkich wskazanych odcinków linii kolejowych. Centralny Port Komunikacyjny został zaplanowany bowiem jako serce i zwornik nowoczesnego systemu komunikacyjnego, obejmującego wszystkie rodzaje środków transportu lądowego. Zakłada wygodne i wydajne połączenia z krajową siecią autostrad i dróg ekspresowych, ale jego głównymi arteriami mają być właśnie połączenia kolejowe. Brak dostępu do sieci kolejowej jest jednym z głównych powodów wykluczenia komunikacyjnego, szczególnie w Polsce wschodniej
– zaznaczono w uzasadnieniu.
Zgodnie z prezydenckim projektem wartość finansowania programu CPK za pomocą skarbowych papierów wartościowych ma wynieść przynajmniej 66 mld 180 mln zł do 2032 r. W uzasadnieniu wskazano jednak, że projekt ustawy „nie pociąga za sobą dodatkowego obciążenia budżetu państwa względem obciążeń przyjętych już na podstawie wiążących ustaw i uchwał Rady Ministrów”. Zakłada natomiast zwiększenie wartości finansowania programu za pomocą skarbowych papierów wartościowych.
Jak zauważono, kwota ta odpowiada wartości finansowania za pomocą skarbowych papierów wartościowych przewidzianej do 2030 r. w pierwotnej wersji uchwały ws. ustanowienia programu wieloletniego – „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030”, którą przyjął 24 października 2023 r. jeszcze poprzedni rząd. Projektodawcy wyliczyli, że oznacza to zwiększenie finansowania o blisko 3,3 mld zł w stosunku do obecnie obowiązującego programu.
W prezydenckim projekcie wskazuje się m.in. na przywrócenie projektu sieci terminali intermodalnych, Airport City, Cargo City oraz zabezpieczenie środków na działania badawczo-rozwojowe.
Określono również, że cywilny ruch lotniczy na Lotnisku Chopina w Warszawie ma trwać do najpóźniej do 31 grudnia 2032 r. Potem – według projektodawców – ruch ma przenieść się na nowe lotnisko pod Baranowem.
Projekt zakłada też wprowadzenie zakazu dofinansowywania połączeń lotniczych przez Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki oraz państwowe i komunalne osoby prawne. Podmioty te nie mogłyby zawierać umów, np. o charakterze marketingowym, promocyjnym, z przewoźnikami lotniczymi. Według projektodawców takie działania budzą wątpliwości z punktu widzenia niedozwolonej pomocy publicznej.
W uzasadnieniu prezydenckiego projektu wskazano, że „stanowi kontynuację wszystkich najważniejszych założeń projektu obywatelskiego zawartego w druku sejmowym nr 699”. Chodzi o obywatelski projekt ustawy o zobowiązaniu władz publicznych do realizacji inwestycji CPK, który do Sejmu został złożony w połowie września 2024 r. Na początku lutego br. sejmowa komisja infrastruktury opowiedziała się za odrzuceniem tego projektu.
Obywatelski projekt zobowiązuje m.in. rząd do realizacji programu CPK w kształcie i w harmonogramie, jaki został przyjęty w uchwale rządu Mateusza Morawieckiego z października 2023 r.
W tym projekcie m.in. zakazuje się rządowi dokonywania w programie budowy CPK zmian, które skutkowałyby opóźnieniem uruchomienia lotniska i zakończenia budowy linii kolejowej Warszawa-Łódź poza 2030 r.
W środę spółka CPK poinformowała o odebraniu projektu terminala lotniska i dworca kolejowego od master architekta. Obecnie trwa przygotowanie dokumentów niezbędnych do wniosków o wydanie pozwoleń na budowę, które – jak informował wiceminister infrastruktury Maciej Lasek – mają zostać złożone w 2025 r.
Obecnie trwa również przygotowanie dokumentacji projektowej m.in. dróg startowych, dróg kołowania, płyt postojowych i części dróg okołolotniskowych w ramach prac generalnego projektanta inżynierii lądowej CPK oraz dokumentacja projektowa dla tzw. obiektów wspierających lotnisko. Chodzi m.in. o budynki administracji, bazy utrzymania, budynki dla służby meteorologicznej, kontroli zagrożeń środowiskowych, straży pożarnej oraz dla wieży kontroli ruchu lotniczego.
W czwartek spółka przekazała informację o złożeniu kompletu wniosków o decyzje lokalizacyjne dla szybkiej kolei na odcinku między Warszawą a CPK oraz trzech z siedmiu dla odcinka CPK-Łódź.
Decyzję lokalizacyjną dla lotniska CPK Wojewoda Mazowiecki wydał w styczniu br. W maju spółka CPK ogłosiła z kolei postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego lotniska, a w lipcu zostały otwarte oferty w postępowaniu na system obsługi bagażu. Do końca 2025 r. spółka CPK zamierza ogłosić kolejne przetargi na łączną sumę około 30 mld zł.
Decyzję lokalizacyjną dla lotniska CPK Wojewoda Mazowiecki wydał w styczniu br. W maju spółka CPK ogłosiła z kolei postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego lotniska, a w lipcu zostały otwarte oferty w postępowaniu na system obsługi bagażu. Do końca 2025 r. spółka CPK zamierza ogłosić kolejne przetargi na łączną sumę około 30 mld zł.
Dalsza część tekstu pod grafikami


2. Maciej Lasek reaguje na słowa prezydenta. Chodzi o CPK
Projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego nie zniszczyliśmy, ale naprawiliśmy po PiS – powiedział w czwartek (7 sierpnia) pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, odnosząc się do słów prezydenta Karola Nawrockiego w sprawie CPK.
Absolutnie tego projektu nie zniszczyliśmy, my ten projekt po PiS-ie naprawiliśmy
– powiedział w czwartek (7 sierpnia) w TVN24 wiceminister infrastruktury Maciej Lasek.
Jak mówił, projekt CPK autorstwa poprzedniej ekipy rządzącej był niewykonalny.
Był też projektem, który oszukiwał ludzi. Bo PiS potrafił powiedzieć, że będzie budowana Kolej Dużych Prędkości do każdej, nawet najmniejszej miejscowości, co zresztą dzisiaj powtórzył pan prezydent, że nawet małe miejscowości będą miały dostęp do Kolei Dużych Prędkości. To już nie jest Kolej Dużych Prędkości, to jest kolej małych prędkości
– powiedział Lasek.
Jak wskazywał, pociąg, który ma jechać szybko, powinien zatrzymywać się w dużych ośrodkach, a do nich powinni być dowożeni pasażerowie z mniejszych ośrodków innymi pociągami.
Zresztą było to zdanie poprzedniego rządu. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w dyskusji z wiceministrem Marcinem Horałą wykazał mu, przy przygotowaniu pewnych dokumentów, które później rząd przyjmował, że Kolej Dużych Prędkości nie służy walce z wykluczeniem komunikacyjnym. I pomimo tego, że to jest dziwne, ja się z ministrem Adamczykiem zgadzam
– ocenił.
Pełnomocnik rządu ds. CPK przypomniał, że szacowany koszt budowy pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia, czyli „Y”, to ok. 150 mln zł za kilometr.
Zdaniem Laska, obecna ekipa zastała po PiS projekt CPK, który nie miał zapewnionego finansowania ani dokapitalizowania.
W czwartek rano (7 sierpnia) Maciej Lasek powiedział, że jeżeli zapowiadany przez prezydenta Nawrockiego projekt ustawy dot. CPK będzie podobny do tego obywatelskiego, złożonego w ub. roku, to się nie nadaje. Wyjaśnił, że w dużych inwestycjach nie można nakazywać terminów ustawą.
Jeżeli to jest ten sam projekt albo bardzo zbliżony do tego, który był składany jako projekt obywatelski (…), który sabotował nie tylko projekt CPK, ale i rozwój lotnictwa w Polsce (…), to jeżeli on będzie taki sam, jak poprzednio, to on się nie nadaje
– ocenił Lasek.
Powstanie ok. 2 tys. nowych linii kolejowych, po których pociągi mogłyby poruszać się z prędkością 250 km/h, uruchomienie CPK do 2031 r. i zamknięcie Lotniska Chopina do końca 2032 r. – m.in. takie rozwiązania zakłada opublikowany w czwartek przez kancelarię prezydenta projekt ustawy w sprawie budowy CPK.
Projekt zakłada zakończenie prac budowlanych na nowym lotnisku, które ma powstać pod Baranowem, oraz uzyskanie certyfikacji i zgód na uruchomienie operacji lotniczych do końca grudnia 2031 r. W przypadku linii kolejowej przebiegającej przez tunel w Łodzi, węzła CPK i linii Warszawa-Łódź termin zakończenia tych inwestycji określono na koniec 2030 r.
W projekcie ustawy założono też, że długość linii kolejowych, dla których złożono wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w 2030 r., będzie wynosić przynajmniej 1338 km, a prędkość eksploatacyjna na nowo budowanych liniach kolejowych wyniesie 250 km/h. W ramach Programu Kolejowego CPK ma powstać w sumie ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości (KDP).
W załączniku do projektu znalazł się również wykaz wszystkich odcinków linii kolejowych objętych obowiązkiem realizacji prac projektowych i środowiskowych. W uzasadnieniu podkreślono, że takie rozwiązanie zapewni obsługę kolejową miejscowości powyżej 50 tys. mieszkańców, które znajdą się na planowanym przebiegu linii kolejowej – w szczególności Kalisza, Płocka i Grudziądza.
Czytaj także:
50 lat rozmów o centralnym lotnisku w Polsce. Kto tak naprawdę wymyślił CPK?
Pomysł centralnego lotniska jest jak grypa - powraca co sezon polityczny; zmieniają się szczegóły inwestycji i wzrasta jej koszt liczony w miliardach złotych. Niezmienna pozostaje lokalizacja, w centralnej Polsce,...
Czytaj więcejDetailsPolecamy
Prokuratura Krajowa prostuje swoje przeliczenia głosów wyborczych
Prokuratura Krajowa podała, że jej komunikat o wynikach pracy prokuratorskiego zespołu koordynującego śledztwa ws. przestępstw dot. wyborów prezydenta zawierał błędy....
Czytaj więcejDetails























