Będzie unijna odpowiedź na amerykańskie cła

Giełda w Nowym Jorku (PAP/EPA/JUSTIN LANE)

Giełda w Nowym Jorku (PAP/EPA/JUSTIN LANE)

Komisja Europejska zamierza przedstawić plan odpowiedzi na amerykańskie cła na początku przyszłego tygodnia – zapowiedział Olof Gill, rzecznik KE. Propozycja będzie następnie konsultowana z krajami członkowskimi.

„Na początku przyszłego tygodnia zasadniczo przedstawimy nasz plan. Wyjaśnimy, na czym polega, a następnie skonsultujemy się z państwami członkowskimi” – powiedział Gill dziennikarzom w Brukseli. Dodał, że propozycja będzie też konsultowana z przedstawicielami poszczególnych branż, zanim zagłosują nad nią państwa Unii Europejskiej.

W marcu prezydent USA Donald Trump wprowadziło 25-proc. cła na europejskie stal i aluminium. W zeszłym tygodniu weszły kolejne 20-proc. cła m.in. na europejskie samochody.

KE proponuje w odpowiedzi objąć listę prawie 1,7 tys. produktów z USA 25-proc. cłami odwetowymi. Jest to odpowiedź tylko na amerykańskie cła na stal i aluminium z Europy. Wspólnota nie spieszy się z reakcją na cła na samochody.

Bęben: Wojny celnej nam nie trzeba

Europejska branża motoryzacyjna potrzebuje twardych negocjacji, a nie wojny celnej ze Stanami Zjednoczonymi – uważa Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Branży Motoryzacyjnej.

Gość Polskiego Radia 24 powiedział, że na dzisiejszym spotkaniu z premierem branża chce powiedzieć o swoich problemach, ale także przedstawić konieczność negocjowania. Podkreślił, że jako Polska i Europa mamy konkretne atuty na globalnym rynku motoryzacyjnym:

Bęben uważa, że mamy jednolity rynek i powinniśmy pokazać siłę, która za tym rynkiem stoi. Jego zdaniem wojna celna dotknęłaby nie tylko tych, w których amerykańskie cła są wymierzone, ale obróciłaby się przeciwko zwykłym Amerykanom. Europa musi jednak zwiększyć swoją konkurencyjność:

Prezes SDiPBM dodał, że mamy w Polsce około tysiąca firm produkujących komponenty do produkcji aut. Jesteśmy pod względem wielkości drugim po Niemczech producentem podzespołów i części samochodowych w Europie.

Czytaj także:

Czytaj także:

Exit mobile version