13 lutego: Światowy Dzień Radia. W Polsce to już 99 lat tradycji

Fot. Freepik

Fot. Freepik

Dociera wszędzie. Może być słuchane w domu, pracy, na spacerze, w samochodzie, na działce, plaży, przez 24 godziny na dobę. Dziś obchodzimy Światowy Dzień Radia, ustanowiony z inicjatywy Hiszpanii i proklamowany przez UNESCO w 2011 roku. Pierwszą próbną audycję radiową w Polsce nadano ze stacji przedsiębiorstwa Polskie Towarzystwo Radiotechniczne 1 lutego 1925 roku. Tę datę uznaje się za początek polskiej radiofonii.  Radio musi jednak zmieniać się w zderzeniu z nową cywilizacją cyfrową – podkreśla profesor Jacek Wasilewski, medioznawca z Uniwersytetu Warszawskiego.

Specjalista z Narodowego Muzeum Techniki o historii radiofonii

– Radio to wynalazek, który zrewolucjonizował świat, w dużo większym stopniu niż telewizja

– mówi specjalista ds. merytorycznych Narodowego Muzeum Techniki Jerzy Lemański.

Radiofonia ma już ponad 125 lat, przynajmniej licząc od jej oficjalnego powstania, a więc uzyskania patentu przez Guglielmo Marconiego. Z Marconim o patent na radio walczył Nikola Tesla, dowodząc, że pomysł Marconiego był plagiatem jego własnego wynalazku i to on był prawdziwym ojcem radiofonii – podkreśla Jerzy Lemański z Narodowego Muzeum Techniki.

Jerzy Lemański mówi, że radio jest jednym z „wynalazków błyskawicznych”

Pierwsze radioodbiorniki pojawiły się wraz z uruchomieniem pierwszych stacji radiowych. Pierwszym krajem, w którym rozpoczęto regularne nadawanie programu radiowego, były Stany Zjednoczone w 1920 roku.

Pierwszą próbną audycję radiową w Polsce nadano ze stacji przedsiębiorstwa Polskie Towarzystwo Radiotechniczne 1 lutego 1925 roku. Tę datę uznaje się za początek polskiej radiofonii. Polskie Radio regularne nadawanie programów rozpoczęło 18 kwietnia 1926 roku. Tym samym odbudowująca się po latach zaborów Polska bardzo szybko dołączyła do światowego grona nadawców. Kiedy Polskie Radio rozpoczynało działalność w 1926 roku, audycji słuchało niespełna 5 tysięcy osób. Cały program był nadawany na żywo, głównie wieczorem. Większość czasu antenowego zajmowała muzyka. Okres międzywojenny to czas intensywnej radiofonizacji kraju. Przełomowy był rok 1935, kiedy wprowadzono wiele technicznych nowości, wśród nich zapis dźwięku na stalowej taśmie. Pojawiła się też możliwość przeprowadzania transmisji z koncertów czy zawodów sportowych z różnych miejsc na świecie.

Radio wciąż pozostaje niezastąpionym towarzyszem

Dociera wszędzie. Może być słuchane w domu, pracy, na spacerze, w samochodzie, na działce, plaży, przez 24 godziny na dobę.

– Choć radio ma wielu konkurentów, wciąż pozostaje najbardziej powszechnie odbieranym medium

– podkreśla medioznawca prof. Krzysztof Mrozowski:

Polskie Radio w przyszłym roku będzie świętować swoje stulecie. Prof. Krzysztof Mrozowski podkreśla, że radio publiczne ma szczególną rolę do spełnienia:

Według ostatniego badania zrealizowanego dla platformy I Love Radio – inicjatywy trzech nadawców radiowych radia słucha aż 25 milionów Polaków tygodniowo i 19 milionów dziennie. Tradycyjnie miejscem, w którym najwięcej osób włącza radio jest samochód. Odbiornik FM jest wciąż najpopularniejszym źródłem sygnału radiowego, ale rośnie słuchalność radia przez internet.

Dotrzymując kroku codziennemu życiu i nowym wyzwaniom

– Radio, które towarzyszy nam od 110 lat, pozostaje najbardziej powszechnie odbieranym i o największym zasięgu środkiem przekazu. Musi jednak zmieniać się w zderzeniu z nową cywilizacją cyfrową

– podkreśla profesor Jacek Wasilewski, medioznawca z Uniwersytetu Warszawskiego:

Jacek Wasilewski podkreśla, że radio publiczne ma zupełnie inną funkcję do spełnienia niż inne radia:

– Tradycyjnie miejscem, w którym najwięcej osób włącza radio jest samochód. Odbiornik FM jest wciąż najpopularniejszym źródłem sygnału radiowego, ale rośnie słuchalność radia przez internet. Rośnie też popularność podcastów – słucha ich już 35% Polaków

– mówi Jacek Wasilewski:

Dziennikarze PR w Światowym Dniu Radia

Dziennikarz radiowej Jedynki Paweł Sztompke z Polskim Radiem związany jest od prawie 50 lat. Przyznaje, że radio to dla niego wyjątkowe miejsce, a jego siłą jest muzyka.

Od lat z Polskim Radiem związany jest też Zbigniew Krajewski, którego słuchacze znają między innymi z audycji „Czas pogody” w Jedynce. Dziennikarz mówi, że dzięki magii radia można stworzyć ze słuchaczami niezwykłą więź.

Z kolei dziennikarz Jedynki Roman Czejarek podkreśla, że dzięki radiu przeżył wiele niezapomnianych chwil.

Exit mobile version