Są niewielkie, przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami, bezpieczne, a także mają nowocześnie urządzoną przestrzeń obsługi pasażerów – dworce w Nowinach Wielkich i Babimoście zostały udostępnione pasażerom.
Obydwie inwestycje zrealizowano w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Polegały one głównie na dostosowaniu wnętrz i otoczenia budynków do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Stąd obiekty pozbawiono barier architektonicznych, a także wprowadzono w nich szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a, tablice dotykowe z planem dworca i szereg pomniejszych rozwiązań. Zainwestowano również w bezpieczeństwo poprzez montaż na dworcach nowoczesnych systemów monitoringu. Całkowicie nową jakość zyskały przestrzenie obsługi podróżnych.
– Głównym celem inwestycji w Nowinach Wielkich i Babimoście było dostosowanie dworców do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na nowo zaaranżowaliśmy również przestrzenie obsługi pasażerów. Jestem przekonany, że budynki dworców w Nowinach Wielkich i Babimoście, choć zakres ich przebudowy był węższy niż zwykle, będą dobrze służyć podróżnym
– mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Dzięki zakończonym inwestycjom, pochodzące z II połowy XIX w. dworce w Nowinach Wielkich (1857 r.) i Babimoście (1870 r.) zyskały nowoczesne przestrzenie obsługi pasażerów. O historycznym charakterze pierwszego z dworców świadczy poddana renowacji stolarka okienna i drzwiowa. W Nowinach Wielkich ma ona ciemnozielony kolor i współgra z nowoczesnymi elementami wystroju wnętrza. Posadzkę i okładzinę, która pokrywa część ścian, utrzymano w odcieniach szarości, natomiast ściany powyżej niej pomalowano na jasnożółto. Sufit wykonano z białych płyt, pomiędzy którymi umieszczono kwadratowe oprawy oświetleniowe. Hol będący jednocześnie poczekalnią wyposażono w nowoczesne w designie ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, zegar oraz gabloty z rozkładami jazdy. W jego sąsiedztwie znalazła się toaleta dla podróżnych z usprawnieniami dla osób z niepełnosprawnościami, ale również dla rodziców z dziećmi (przewijak). Warto również zwrócić uwagę na kilka detali, w tym na znajdującą się na elewacji ażurową, ozdobną kratę w oknie, a także historyczne okienko kasowe wewnątrz dworca. Na zewnątrz budynku przełożono, a częściowo wykonano nową nawierzchnię. Poddano konserwacji również schody w strefie wejściowej. Nowym elementem w otoczeniu dworca w Nowinach Wielkich jest niewielka wiata rowerowa z sześcioma stojakami rowerowymi.
Zbliżony zakres miała inwestycja w Babimoście. W wystroju strefy obsługi pasażerów połączono oryginalne detale architektoniczne z nowoczesnością. Wyeksponowano dwie żeliwne kolumny (jedną z nich odkryto podczas prac) z bogato zdobionymi kapitelami wraz z fragmentem belkowanego stropu. Wystrój wnętrza uzupełnia odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i poddana renowacji stolarka drzwiowa. Z zabytkowymi elementami dobrze współgrają szara, gresowa posadzka, a także biała, ceramiczna lamperia, powyżej której ściany pomalowano w kolorze jasnożółtym. Przestrzeń obsługi pasażerów wyposażono również w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, ławki, zegar, a także gabloty na rozkłady jazdy. W pobliżu holu-poczekalni pasażerowie znajdą toaletę dla osób z niepełnosprawnościami, przystosowaną również dla rodziców z małymi dziećmi (przewijak). Nieco zmieniło się również otoczenie dworca. W strefie wejściowej konserwacji poddano schody, a także na nowo ułożono część nawierzchni i wykonano odwodnienia liniowe. Warto tu zwrócić uwagę na odtworzenie nad drzwiami wejściowymi od strony miejscowości dekoracyjnego detalu w postaci palmety.
Przebudowa dworca w Nowinach Wielkich kosztowała 6,3 mln zł brutto, a w Babimoście 6,7 mln zł brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą robót firma Berger Bau Polska Sp. z o.o.
materiały PKP S.A.
Polecamy
Zbąszynek znów przejął obiekty od PKP
Samorząd Zbąszynka po raz kolejny przejął za zaległości podatkowe obiekty należące do Polskich Kolei Państwowych. To stała praktyka PKP, które...
Czytaj więcejDetails