Co kryją stare nuty przez lata gromadzone przez żagańskich kanoników?
Dr hab. Jerzy Markiewicz, który z pasją od 47 lat zawodowo zajmuje się muzyką, kilka lat temu, poszukując repertuaru regionalnego dla swojego zespołu Cappella Viridimontana, trafił na zbiór ponad sześćdziesięciu rękopisów, który po rozwiązaniu klasztoru kanoników regularnych w Żaganiu w roku 1810, został przewieziony do Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu, a po II wojnie światowej znalazł się w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie.
Znalazły się w nim zarówno kompozycje znanych twórców: Františka Xavera Brixiego, Carla Heinricha Grauna, Giovanni Battisty Pergolesiego czy Jana Zelenki, jak i utwory do dziś niezidentyfikowanych autorów, znanych jedynie z nazwisk i być może związanych z Żaganiem. Do opracowania części zbioru został zaproszony muzykolog i muzyk dr hab. Henryk Kasperczak, kila lat temu dołączył też – organista i adiunkt w Instytucie Muzyki na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego dr Michał Kocot i wiolonczelista Stanisłąw Stanicki. Większość utworów została już wykonana koncertowo. Pozostał też ślad w postaci wydania poprawionych kompozycji i udostępnienia ich wszystkim chętnym. „Thesaurus Chori Saganensis – przywracanie XVIII w. zabytków do życia muzycznego” to projekt Zielonogórskiego Towarzystwa Śpiewaczego „Cantores”, realizowany jest we współpracy z Miastem Żagań, Uniwerstyteme Zielonogórskim i Polskim Radiem ,,Radio Zachód S.A”. W jego ramach, oprócz koncertów prezentujących kolejne dzieła, są wydawane także tworzące serię partytury,
Jest jednak i zupełnie nowy ślad w tej sprawie. Okazuje się, bowiem, że w bibliotece żagańskiej pozostały nuty, które nie zostały wywiezione i skatalogowane. Niebawem rozpocznie się praca w ramach drugiej części projektu, powstanie też druga część reportażu.
Posłuchaj reportażu.
Zdjęcia: Tadeusz Gąszczak, grafika: Matylda Chełmicka