Przez wiele lat część Pomorza Zachodniego była w jakiejś mierze oddzielona od pozostałej części kraju i trzeba było to zmienić – mówił w piątek w Świnoujściu wicepremier, prezes PiS Jarosław Kaczyński podczas inauguracji budowy tunelu pod dnem Świny łączącego wyspy Uznam i Wolin.
„Przed laty mój śp. brat powiedział, że silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu. To ważne słowa, którymi kierował się on i my kierujemy się, prowadząc politykę wobec tego regionu” – powiedział Kaczyński. „To słowa, które wyrażają dążenie do tego, by Polska była rzeczywiście jednolitym, zgodnie z konstytucją, państwem, scalonym, zintegrowanym, silnym” – dodał. Ta integracja – podkreślił – ma różne aspekty, w tym infrastrukturalny.
„Przez bardzo wiele lat było tak, że pewna część naszego terytorium, Pomorza Zachodniego, była w jakieś mierze od pozostałej części naszego kraju, ojczyzny, oddzielona i trzeba było to zmienić i rzeczywiście potrzebna była tutaj wola, bo ta inwestycja z punktu widzenia kalkulacji czysto ekonomicznych, takich zupełnie oderwanych od wszelkiego rodzaju innych przesłanek, mogłaby być poddawana w wątpliwość i była poddawana w wątpliwość” – powiedział J. Kaczyński.
„Gazoport, planowany gazociąg Baltic Pipe, wraz z tunelem pod Świną pokazują, czym jest racja stanu” – powiedział premier Mateusz Morawiecki podczas uroczystości rozpoczęcia drążenia tunelu.
„Dajemy wyraz i udowadniamy, że realizacja spójnego i silnego scenariusza działań w zakresie gospodarki i infrastruktury jest możliwa i konieczna” – dodał Morawiecki. Szef rządu przypomniał, że niedaleko przebiega gazociąg Nord Stream, „wyraz imperialnych i mocarstwowych dążeń naszego wschodniego sąsiada”. „W tych coraz trudniejszych okolicznościach musimy potrafić realizować swoje interesy i polską rację stanu.(…) Gazoport wraz z naszym gazociągiem bałtyckim da nam niezależność cenową od szantażu strony rosyjskiej” – dodał Morawiecki.
W piątek rusza drążenie tunelu pod Świną; inwestycja połączy wyspy Uznam i Wolin. Obecnie z wyspy Wolin na wyspę Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, kursują promy pasażersko-samochodowe na dwóch przeprawach – Warszów i Centrum.
Drążenie tunelu będzie możliwe dzięki sprowadzonej z Chin maszynie o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy. Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel) rozpocznie drążenie tunelu na wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości.
Gigantyczne urządzenie w październiku rozłożone na części przypłynęło do Świnoujścia. W ciągu minuty maszyna będzie w stanie wydrążyć maksymalnie sześć centymetrów tunelu. Drążąc, będzie jednocześnie układała betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. Szacuje się, że na dobę ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu.