Jest nowy harmonogram CPK. Rząd podał koszt programu [AKTUALIZACJA]

Prezentacja koncepcji architektonicznej terminala lotniska CPK i dworca kolejowego Fot. Paweł Supernak

Prezentacja koncepcji architektonicznej terminala lotniska CPK i dworca kolejowego Fot. Paweł Supernak

Nowy harmonogram zakłada, że do końca 2032 r. uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią – poinformowała kancelaria premiera. Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 r. oszacowano na 131,7 mld zł.

Rada Ministrów przyjęła nową uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego

– Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030″, przedłożoną przez Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032 

– podała we wtorek (31 grudnia) KPRM.

Nowy harmonogram przewiduje, że do końca 2032 r. uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią. Dodano, że zaawansowane będą także prace budowlane na odcinkach KDP do Wrocławia i Poznania. W ramach programu „Polska w 100 minut” dojazd do tych miast ma zająć z Warszawy docelowo ok. 100 min.

Jak podano, zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 r. został oszacowany na 131,7 mld zł. Inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych – np. długu bankowego, obligacji emitowanych przez spółkę CPK itp.

Zwrócono uwagę, że uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina w Warszawie. W ten sposób zapewniona zostanie rentowność CPK – podano.

Na inwestycje kolejowe przeznaczono 76,8 mld zł

Jak wynika z komunikatu opublikowanego we wtorek przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny, po zaktualizowaniu całkowity koszt programu CPK do 2032 r. został oszacowany na 131,7 mld zł. Na inwestycje kolejowe w jego ramach zostanie przeznaczone 76,8 mld zł. Kolejne 42,7 mld zł pochłoną inwestycje lotniskowe.

Mniejsze kwoty zostaną wydane na projekty komplementarne lotniska oraz inwestycje drogowe – po 2,5 mld zł. Ponadto 1,7 mld zł trafi na tabor dla Kolei Dużych Prędkości, 0,8 mld zł na inwestycje rozwojowe, w tym tzw. Airport City i Cargo City, a 0,3 mld zł na program społeczno-gospodarczy.

W ramach programu 4,3 mld zł to rezerwa inwestycyjna – wynika z komunikatu.

Pełczyńska-Nałęcz: w projekcie CPK potrzebne inwestycje w koleje subregionalne

W projekcie zmian CPK przewiduje się zwiększenie finansowania połączeń kolejowych między metropoliami i zmniejszenie finansowania kolei subregionalnych, jednak to włączenie średnich miast zagwarantuje równy rozwój w całej Polsce – powiedziała PAP Biznes minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

– Kluczowe w sprawie CPK jest to, że to jest największy projekt rozwoju regionalnego finansowany z polskich funduszy, zwłaszcza ta część kolejowa. Jako ministerstwo patrzymy na całość polityki regionalnej i rozwoju regionalnego, i stąd nasze zainteresowanie

– powiedziała Pełczyńska-Nałęcz.

Jak dodała, w kolejowej części CPK są w tej chwili proponowane zmiany zwiększające finansowanie z 71 na 77 mld zł i toczy się dyskusja na ten temat w rządzie, a decyzja będzie podjęta wkrótce – projekt CPK jest jednym z tematów wtorkowego posiedzenia rządu.

– To bardzo dobrze, że proponuje się zwiększenie finansowania, ale jednocześnie proponowane jest zwiększenie o 15 mld zł finansowania tzw. Y, czyli kolei dużych prędkości między dużymi metropoliami, o prawie 9 mld zł redukując finansowanie kolei subregionalnych

– wyjaśniła minister.

Dodała, że jeśli takie rozwiązanie zostanie przyjęte, to do 2032 r. nie będzie inwestowania w ramach CPK w koleje subregionalne, a przewidywane inwestycje to było np. połączenie Płock-Warszawa, które dzisiaj zajmuje ponad 2 godziny, a byłoby 45 min.

„Potrzeba doinwestowania projektów, które zredukują wykluczenie komunikacyjne”

– Tymczasem w Polsce potrzeba doinwestowania projektów, które zredukują wykluczenie komunikacyjne średnich, subregionalnych miast. To one nam zagwarantują, że pomimo depopulacji będzie równy rozwój w całej Polsce

– podkreśliła.

We wtorek na rządzie rozpatrzono m.in. projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030”.

Wnioskodawcą jest pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek.

Czytaj także:

Czytaj także:

Czytaj także:

Exit mobile version