Związana niegdyś z teatrem w Zielonej Górze Aleksandra Semenowicz uhonorowana Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”

Fot. PAP/Radek Pietruszka

Fot. PAP/Radek Pietruszka

Malarka i scenografka Aleksandra Semenowicz została uhonorowana przez ministrę kultury i dziedzictwa narodowego Hannę Wróblewską Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Semenowicz urodziła się 2 grudnia 1941 r. w Clermont-Ferrand we Francji. W 1966 r. ukończyła Wydział Malarstwa i Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych ze specjalizacją „gobelin”. Była uczennicą Jana Cybisa. Po studiach swoje prace malarskie prezentowała m.in. na wystawie „Artyści Warszawy” w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki oraz na indywidualnej wystawie w Domu Artysty Plastyka w Warszawie. 

W 1979 r. ukończyła dwuletnie studium podyplomowe na Wydziale Scenografii warszawskiej ASP i odbyła staż u Petera Brooka. Pracę w teatrze rozpoczęła jako asystentka Andrzeja Kreütz-Majewskiego w Teatrze Wielkim w Warszawie. W 1980 r. zaprojektowała pierwszą samodzielną scenografię do „Noclegu w Apeninach” Aleksandra Fredry w reżyserii Ryszarda Peryta. W 1981 r. stworzyła dekoracje do „Wenecjanki” Angela Beolco w reżyserii Wiesława Rudzkiego w Lubuskim Teatrze im. L. Kruczkowskiego w Zielonej Górze i nawiązała współpracę z szefową lubuskiej sceny Krystyną Meissner. Wspólnie zrealizowały m.in. „Kartotekę” Tadeusza Różewicza, a następnie ich teatralna współpraca przeniosła się na scenę toruńskiego Teatru im. Wilama Horzycy. 

W późniejszych latach Semenowicz współpracowała m.in. z Antonim Liberą, Pawłem Łysakiem, Zbigniewem Brzozą, Bogdanem Toszą, Ireną Jun, Waldemarem Matuszewskim, Andrzejem Bubieniem, Bartoszem Zaczykiewiczem, Arturem Pałygą i Jerzym Zalewskim. Za swoje scenografie była wielokrotnie nagradzana, m.in. na Festiwalu Teatrów Północnej Polski, Opolskich Konfrontacjach Teatralnych czy Festiwalu Dramaturgii Współczesnej.

Exit mobile version