Dziś otwarcie tunelu pod Świną

Fot. PAP/Marcin Bielecki

Fot. PAP/Marcin Bielecki

Wicepremier Jarosław Kaczyński powiedział, że nowo otwarty tunel pod Świną poprawi komfort życia Polaków. Droga o długości około trzech kilometrów połączy wyspy Uznam i Wolin. W uroczystym otwarciu tunelu biorą przedstawiciele rządu, europosłowie, parlamentarzyści, samorządowcy, a także reprezentanci Komisji Europejskiej i przedstawiciele wykonawców: między innymi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda, europoseł Joachim Brudziński.

Dalsza część tekstu pod zdjęciami.

Fot. PAP/Marcin Bielecki

Podczas wystąpienia Jarosław Kaczyński podkreślił, że inwestycja wpisuje się w proces doganiania przez nasz naród państw zachodnich.

„Ten proces trwa i to, co dzisiaj tutaj się staje – otwarcie tego tunelu, a przedtem jego budowa, jest aktem, który odnosi się do Świnoujścia, do komfortu życia w tym mieście, do łączności z całym Pomorzem Zachodnim i z całą Polską. Ale odnosi się także do tych największych spraw naszego narodu i dlatego to jest takie ważne”

– powiedział Jarosław Kaczyński.

Budowa tunelu, rozpoczęta w 2018 roku, kosztowała 912 milionów złotych, z tego ponad 775 milionów to dofinansowanie unijne, a reszta pochodziła z budżetu samorządu Świnoujścia. Drążenie tunelu przy pomocy maszyny TBM, nazwanej przez mieszkańców „Wyspiarką”, rozpoczęło się w marcu 2021, i zakończyło się we wrześniu tego samego roku. Wydrążona część ma 1484 metry długości. Cała jezdnia ma szerokość 11 metrów, z czego pasy ruchu po 3,5 metra, po jednym w każdym kierunku. Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym – szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – GDDKiA.

Świnoujście jest położone na 44 wyspach i wysepkach, z których trzy są zamieszkane: Karsibór, Wolin i Uznam. Na tej ostatniej mieszczą się główne instytucje, urzędy i centrum miasta. Mieszkańcy Świnoujścia czekali na tunel kilkadziesiąt lat, bowiem pierwszy projekt budowy powstał w latach 60. XX wieku, a plany tunelu były już przed drugą wojną światową, w 1935 roku.

17 września 2018 roku w Świnoujściu podpisano umowę na wybudowanie trasy łączącej wyspy Wolin i Uznam. Wcześniej inwestycję miała zrealizować firma Astaldi, która w sierpniu wycofała się z projektu, tuż przed podpisaniem umowy. W marcu 2021 rozpoczęto drążenie tunelu, które trwało pół roku. Maszyna drążąca tunel, sprowadzona z Chin, miała ponad 100 metrów długości i ważyła ponad 2700 ton.

Exit mobile version