Od 1 lipca darmowe autostrady państwowe! Rząd chce zniesienia opłat również na pozostałych drogach

Fot. Pixabay. Zdjęcie ilustracyjne

Fot. Pixabay. Zdjęcie ilustracyjne

Rada Ministrów przyjęła w środę, 17 maja projekt ustawy o zniesieniu opłat za autostrady zarządzane przez GDDKiA – poinformował podczas konferencji prasowej po rządzie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Darmowe państwowe autostrady dla pojazdów do 3,5 tony

Chodzi o projekt ustawy o zmianie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw, który we wtorek został opublikowany w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu. Projekt przygotowywał resort infrastruktury.

„Rząd przyjął w środę projekt ustawy o zniesieniu opłat za autostrady zarządzane przez GDDKiA” – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

„Celem projektu jest zaniechanie poboru opłat za przejazd autostradą od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych oraz motocykli) na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad” – wskazano w projekcie. 

Jak dodano, wprowadzenie całkowitego wyłączenia poboru opłat za przejazd autostradą jest „podyktowane potrzebami społecznymi bezpłatnego korzystania z autostrad płatnych zarządzanych przez organy państwowe”

W wykazie wyjaśniono, że projektowana nowela zakłada usunięcie przepisów przewidujących obowiązek uiszczania opłaty za przejazd autostradą przez samochody osobowe i motocykle na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez GDDKiA, czyli poboru opłaty za przejazd autostradą przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Przepisy przejściowe

„Zmiany wprowadzane w pozostałych nowelizowanych ustawach stanowią konsekwencję zmian przewidzianych w ustawie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Konieczne będą przepisy przejściowe regulujące kwestie opłat za przejazd autostradą pobranych lub dochodzonych przez KAS przed wejściem w życie ustawy oraz elementów organizacyjnych związanych z systemem poboru tej opłaty przyjętych przez KAS” – dodano.

Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 lipca

Jak wyjaśnił minister, zniesienie opłat dla samochodów osobowych i motocykli dotyczy przejazdu autostradami zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad; to odcinek A2 Stryków–Konin oraz A4 Wrocław–Sośnica

– To jest projekt ustawy, który – mam nadzieję – pozwoli nam znieść opłaty na tych dwóch przeze mnie wymienionych odcinkach już niebawem, mamy nadzieję, że 1 lipca

 – powiedział Adamczyk.  

Adamczyk podkreślił, że zniesienie opłat pozwoli zmniejszyć dobowe obciążenie lokalnych dróg równoległych. 

Zniesienie opłat za autostrady koncesjonowane najpóźniej za rok

Adamczyk wskazał, że w kwestii opłat dla samochodów osobowych i motocykli na koncesjonowanych odcinkach autostrad „zmiana ustawy będzie możliwa wówczas, gdy wynegocjujemy z koncesjonariuszami stosowne warunki, na jakich odpłatność będzie mogła zostać zniesiona”. – Dajemy sobie na to rok. Mamy nadzieję, że będzie to szybciej – dodał minister.

Darmowe autostrady to usuwanie barier mobilności

– Budujemy autostrady przede wszystkim po to, żeby służyły ludziom, a nie żeby były maszynką do zarabiania pieniędzy dla niektórych. Otwarte bramki najlepiej będą symbolizowały naszą politykę

– powiedział premier Mateusz Morawiecki.

Jego zdaniem większa dostępność autostrad przyczyni się również do poprawy stanu portfela Polaków – bo mniej będą wydawać na autostrady, ale także do poprawy stanu środowiska naturalnego, do zwiększenia bezpieczeństwa, komfortu jazdy. – To jednocześnie oddaje charakter naszych rządów – zwiększanie dostępności i zmniejszanie obciążeń dla obywateli – wskazał.  

Jak podkreślił premier, tak długo, jak autostrady były pewnym dobrem luksusowym, „tak można powiedzieć, że nie dla wszystkich były dostępne”. 

– My udostępniamy je dla wszystkich. Opłaty za autostrady są jedną z barier mobilności. Zwiększając mobilność, zwiększamy też szanse przedsiębiorców na pozyskanie dobrego pracownika, a szansę pracowników na uzyskanie jak najlepszej pracy. Autostrady muszą jak najwięcej łączyć, a nie być barierami i stąd nasza zmiana – powiedział Mateusz Morawiecki.

Exit mobile version