Są zapewnienia wykonawcy, że w połowie czerwca tunel pod Świną zostanie udostępniony. Ma to nastąpić jeszcze przed sezonem – przekazała zastępczyni prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska. Przeprawa pod cieśniną Świny ma zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam.
„Myślę, że na dzień dzisiejszy to będzie najbardziej nowoczesny tunel, jaki został zbudowany. Zapewniam, że będzie bezpieczny”
– przekazała w poniedziałek podczas sympozjum naukowo-technicznego zastępczyni prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska.
„Są zapewnienia, że w połowie czerwca tunel pod Świną zostanie udostępniony. Ma to nastąpić jeszcze przed sezonem”
– podkreśliła.
Czytaj także:
Trwa drążenie tunelu pod Świną. Największa maszyna w kraju
Maszyna drążąca tunel w Świnoujściu jest największą maszyną w Polsce - powiedział PAP dyrektor operacyjny firmy Gulermak Michał Wójcik. Wykonawcą stałego połączenia wysp Uznam i Wolin jest konsorcjum PORR/...
Czytaj więcejDetailsW ubiegłym tygodniu pierwsze autobusy przejechały testowo podwodnym tunelem z wyspy Uznam na wyspę Wolin i z powrotem.
„Autobus komunikacji miejskiej bardzo sprawnie przejechał przez tunel, po to, żeby zbadać czas przejazdu. Będziemy mogli już ustawić kursy autobusów i zaraz po otwarciu uruchomić komunikację publiczną przez tunel”
– przekazała Michalska.
Jak przekazał świnoujski magistrat, od ostatniego przystanku po stronie wyspy Uznam do pierwszego przystanku na wyspie Wolin (trasa długości 4 km, w tym 1780 m to tunel) autobus komunikacji miejskiej jechał 10 minut; przez sam tunel, jadąc z prędkością 30 km/h, niecałe 5,5 minuty.
Aktualnie w pomieszczeniach technicznych trwają prace wykończeniowe. Na rampie oraz w tunelu wykonywane są dylatacje, a w budynku Biura Centrum Obsługi prowadzone są prace instalacyjne i testy wszystkich urządzeń.
Na terenie budowy trwają roboty związane z zagospodarowaniem przestrzeni na drogach dojazdowych i wokół budynków, np. stacji transformatorowych, gdzie wykonywane są prace brukarskie.
W tunelu malowane są wyjścia ewakuacyjne oraz klatki schodowe. Cała konstrukcja jest doszczelniana. Kontynuowany jest montaż niezbędnych instalacji, które będą koordynowane w Biurze Centrum Obsługi.
Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m.
Przeprawa pod cieśniną Świny ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska, a tym samym zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Aby przedostać się na wyspę Uznam należy obecnie skorzystać z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem.
„Będziemy w pełni zintegrowani komunikacyjnie, mam nadzieję, nie tracąc jednak tego ducha wyspiarskości” – powiedział w poniedziałek marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym – szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
Czytaj także:
J. Kaczyński: Część Pomorza była oddzielona od kraju
Przez wiele lat część Pomorza Zachodniego była w jakiejś mierze oddzielona od pozostałej części kraju i trzeba było to zmienić - mówił w piątek w Świnoujściu wicepremier, prezes PiS...
Czytaj więcejDetails