Remont kostrzyńskiego mostu kolejowego przez Wartę na finiszu

Fot. Patryk Małyszko

Fot. Patryk Małyszko

Kończy się remont kolejowego mostu na rzece Warcie w granicznym Kostrzynie nad Odrą (Lubuskie). Efektem inwestycji wartej ok. 26 mln zł będzie uruchomienie na nim dodatkowego toru, co zapewni większe możliwości połączeń – poinformował rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Mirosław Siemieniec.

Remont ponad czterystumetrowej przeprawy nad Wartą, to także odbudowa drugiego toru – niewykorzystywanego od 2011 r. Zakończenie prac finansowanych ze środków budżetowych jest planowane do końca tego roku. Inwestycja umożliwi przejazd większej liczby pociągów przez granicę polsko-niemiecką.

„Likwidacja tzw. wąskiego gardła zwiększy przepustowość mostu, co pozwoli na przygotowanie lepszej oferty podróży i dogodniejszych warunków dla przewozu towarów na odcinku Kostrzyn nad Odrą – Küstrin-Kietz” – powiedział rzecznik.

Dalsza część tekstu pod nagraniem wideo.

Remont mostu kolejowego nad Wartą w Kostrzynie nad Odrą – luty 2022 roku

Po zakończeniu prac pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h – dwukrotnie szybciej niż przed pracami. Na finiszu jest układanie nowych torów na moście i na kilkusetmetrowym odcinku między mostem a stacją Kostrzyn nad Odrą.

Obiekt zyskał nowe stalowe elementy, usztywniające i wzmacniające konstrukcję, tzw. stężenia i poprzecznice. W podporach i przyczółkach mostu uzupełniono m.in. ubytki cegieł, kamienia i betonu.

Wyposażone w system elektrycznego ogrzewania rozjazdy zapewnią sprawne przejazdy także w trudnych warunkach zimowych. W ramach realizowanych prac remontowany jest także wiadukt kolejowy nad ul. Niepodległości, w pobliżu stacji Kostrzyn nad Odrą. Wzmocniono konstrukcję obiektu. Ułożono nowe tory i przygotowano odwodnienie.

Modernizowany tzw. most berliński w Kostrzynie nad Odrą to ważny obiekt na linii kolejowej Tczew – Kostrzyn (linia nr 203). Przeprawa na Warcie prowadzi do granicy polsko-niemieckiej. Czteroprzęsłowy most, z kratownicowymi i żelbetowymi przęsłami, o długości 410 m został wybudowany w 1952 r.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. skoordynowały remont mostu na Warcie z realizowaną przez stronę niemiecką (DB Netz) przebudową przeprawy kolejowej na Odrze, między Kostrzynem nad Odrą a Küstrin-Kietz.

Prace uwzględniły także inwestycję prowadzoną przez Wody Polskie na odcinku między mostami, która jest efektem podpisanego w 2019 r. porozumienia między PKP PLK a PGW Wody Polskie. Obiekt nad Odrą będzie miał wysokość zapewaniającą właściwe warunki transportu rzecznego, wymaganego do uzyskania V klasy żeglowności.

„Zwiększą się możliwości komunikacyjne na rzece i wzrośnie bezpieczeństwo mieszkańców – wyższa przeprawa ułatwi w sezonie zimowym prowadzenie akcji lodołamania” – wyjaśnił rzecznik PKP PLK.

Do czasu zakończenia prac przez stronę niemiecką, planowanych obecnie do połowy 2023 r., na odcinku między Kostrzynem nad Odrą a Küstrin-Kietz obowiązuje zastępcza komunikacja autobusowa.

Exit mobile version