78 mln na remonty linii kolejowych

S. Kordyjalik

pociąg_PKP_kolej

PKP Polskie Linie Kolejowe i Urząd Marszałkowski Woj. Lubuskiego podpisały umowy na dofinansowanie dwóch projektów kolejowych o łącznej wartości ponad 78 mln zł – poinformował Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

„Dzięki tym projektom będą szybsze i wygodniejsze podróże w województwie lubuskim między Zbąszynkiem a Czerwieńskiem (linia nr 358). Podróżni skorzystają także z nowoczesnych peronów na stacjach Babimost i Sulechów. Zostanie także przygotowana dokumentacja dot. modernizacji linii nr 203 na odcinku Krzyż – Gorzów Wielkopolski” – powiedział Wolny.

Modernizacja linii kolejowej nr 358 (Zbąszynek – Gubin) na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk będzie kosztowała ponad 69 mln zł. Zgodnie z zawartą umową dofinansowanie inwestycji z Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020 wyniesie ponad 59 mln zł.

W inwestycji będą wyremontowane będą tory i obiekty na około 42 km trasy. Zamontowane zostaną nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym i ogrzewane rozjazdy. Poziom bezpieczeństwa zwiększy modernizacja 29 przejazdów kolejowo – drogowych, będzie nowa nawierzchnia i monitoring.

„Zasadniczym efektem planowanych prac będą sprawniejsze i krótsze podróże. Po zakończonej modernizacji pociągi ze Zbąszynka do Czerwieńska będą mogły przyśpieszyć ze 100 do 120 km/h. Inwestycja poprawi przepustowość trasy i punktualność pociągów. Umożliwi to przewoźnikom uruchomienie dodatkowych połączeń” – wyjaśnił Wolny.

Wygodniejsze podróże zapewni przebudowa peronów na stacjach w Babimoście i w Sulechowie. Pasażerowie jadący w stronę m.in. Gorzowa Wlkp., Zbąszynka czy Nowej Soli łatwiej skorzystają z pociągów dzięki wyższym, lepiej wyposażonym peronom. Będą nowe ławki i wiaty, zostaną zlikwidowane będą bariery architektoniczne, gdyż na peronach będą pochylnie.

PKP PLK zapowiadają podpisanie umowy z wykonawcą tej inwestycji w połowie 2019 r., a zakończenie jej do końca 2021 r.

Będzie do kontynuacja prac lat 2010 – 2012, będących pierwszym etapem modernizacji linii nr 358. Wykonano wówczas wymianę torów, co umożliwiło jazdę pociągów z prędkością 100 km/h. Przebudowano perony przystanku Łęgowo Sulechowskie. Wybudowano zelektryfikowany 2,5 km tor między Pomorskiem a Przylepem, tzw. łącznicę kolejową, która wyeliminowała konieczność zmiany kierunku jazdy pociągów na stacji Zielona Góra.

Druga z podpisanych w tym tygodniu umów dotyczy dofinansowania na wykonanie dokumentacji projektowej oraz uzyskania decyzji administracyjnych związanych z rewitalizacją linii kolejowej nr 203 na odcinku Krzyż – Gorzów Wielkopolski. Dokumentacja ta pozwoli na sprawną przebudowę tego ważnego fragmentu linii.

Przygotowanie projektu będzie kosztowało blisko 9 mln zł. Kwota dofinansowania z RPO Lubuskie 2020 wyniesie 7,5 mln zł. Pozostała kwota będzie pochodzić z Funduszu Kolejowego i środków własnych PLK.

„Celem projektu jest przygotowanie optymalnego wariantu rewitalizacji trasy z Krzyża do Gorzowa Wielkopolskiego. Zakładane jest zwiększenie prędkości pociągów do 120 km/h, czyli o 20 km/h większej niż obecnie. Prace nad projektem mają rozpocząć się w maju 2019 r. i potrwają do września 2020 r.” – dodał Wolny.

Exit mobile version