Zakończył się pierwszy etap prac na Mierzei Wiślanej

Zakończył się pierwszy etap prac na Mierzei Wiślanej Radio Zachód - Lubuskie

Fot. PAP/Marcin Gadomski

Na podstawie decyzji wojewody pomorskiego rozpoczęły się prace związane z przekopem przez Mierzeję Wiślaną. Decyzja wojewody dotyczy części znajdującej się w województwie pomorskim – podało w piątek biuro prasowe wojewody pomorskiego. Urząd Marszałkowski i ekolodzy sprzeciwiają się wycince drzew, ale jak informują leśnicy, wycinka jest już zakończona.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich. Ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a także zwiększyć bezpieczeństwo Polski. Inwestycja będzie finansowana w całości z budżetu państwa i ma kosztować ok. 880 mln zł. Podczas budowy zostanie przeprowadzone odlesienie na terenie o powierzchni ok. 32 ha, a wybrany z mierzei materiał posłuży do budowy sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.

 

Przeciwko wycince drzew na Mierzei Wiślanej protestowali ekolodzy. Jak poinformował w środę rzecznik prasowy Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Gdańsku Jerzy Krefft, wycinka jest już zakończona, a wszystkie drzewa, które miały być wycięte, zostały wycięte. Jak dodał rzecznik, drewno, które zostało po wycince ma być uprzątnięte do końca lutego. Natomiast do końca marca ma trwać sprzątanie gałęzi.

⬆Protest przeciwko wycince drzew, 18 bm. Fot. PAP/Marcin Gadomski

Jak wskazało biuro prasowe wojewody pomorskiego w przesłanym komunikacie, decyzja budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską została wydana w piątek.

„Zgodnie z art. 10 ustawy decyzja została doręczona tylko wnioskodawcy, natomiast w stosunku do pozostałych stron zawiadomienia i obwieszczenia o wydaniu decyzji zostaną wysłane i wywieszone w poniedziałek 18 lutego 2019 roku. Decyzja jest zgodna z wnioskiem Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni i posiada wszystkie niezbędne pozwolenia, uzgodnienia i opinie”

– wskazało biuro prasowe wojewody pomorskiego.

⬆Wojewoda pomorski Dariusz Drelich (pośrodku) w miejscu prowadzenia prac przygotowawczych do budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Fot. PAP/Marcin Gadomski

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w przesłanym komunikacie poinformowało, że obecnie prowadzone prace, to prace przygotowawcze. Rozpoczęcie głównych prac budowlanych nastąpi po rozstrzygnięciu przetargu i podpisaniu umowy z wyłonionym wykonawcą. Prace z użyciem specjalistycznych maszyn będą kontynuowane przez kolejne dni.

„W celu zapewnienia bezpieczeństwa i uniknięcia zagrożenia dla zdrowia i życia ludzkiego, obszar prac został wygrodzony. Obowiązuje tam całkowity zakaz wstępu”

– podał resort.

Tempem podjęcia prac związanych w przekopem przez mierzeję zaskoczony jest Urząd Marszałkowski w Gdańsku, który w wydanym przez siebie komunikacie stwierdza:

„Tuż po wydaniu przez Wojewodę Pomorskiego Dariusza Drelicha pozwolenia na realizację przekopu ruszyła wycinka drzew na Mierzei Wiślanej. Nie jesteśmy zaskoczeni faktem wycinki, ponieważ mamy świadomość determinacji obecnych władz, by realizować tę inwestycję. Możemy ubolewać, że odbywa się to bez poszanowania faktu dot. istniejących kontrowersji i nierozwianych wątpliwości a także pomimo toczącego się postępowania przed Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w sprawie odwołań od decyzji środowiskowej”

– napisał Michał Piotrowski z biura prasowego urzędu marszałkowskiego.

Inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni ma decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie. Nie jest ona prawomocna, bo odwołania od niej złożyli do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska zarząd woj. pomorskiego i organizacje ekologiczne.

Urząd Morski w Gdyni ma pozwolenie wodnoprawne wydane przez Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku na wykonanie urządzeń wodnych. Dyrektor Zarządu Zlewni w Elblągu, wydał natomiast pozwolenie wodnoprawne na lokalizowanie na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią nowych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko i nowych obiektów budowlanych oraz na gromadzenie na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią materiałów, które mogą zanieczyścić wody w ramach inwestycji pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”.

Pozwolenia wodnoprawne zostały wydane na obszar województwa pomorskiego. Te dotyczące województwa warmińsko – mazurskiego zostaną wydane później. Ogłoszono także przetarg na przekop. Inwestor szuka wykonawców samego przekopu, wraz ze śluzą i portem wewnętrznym oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Przewidywany termin otwarcia ofert to marzec 2019 roku.

Komisja Europejska analizuje

W połowie grudnia Komisja Europejska zwróciła się do polskich władz z pismem w sprawie raportu oddziaływania na środowisko i pozytywnej decyzji RDOŚ w Olsztynie. W styczniu KE poinformowała PAP, że otrzymała odpowiedź i że przeanalizuje ten dokument.

Wcześniej minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk wyraził nadzieję, że prośba Komisji nie jest pokłosiem pisma, które do KE wysłał jakiś czas temu rosyjski wiceminister rolnictwa, ponieważ Komisja w piśmie powołuje się na zobowiązania rządu PO-PSL z 2013 roku oraz lipca 2015 roku, że Polska będzie konsultować projekt z Brukselą.

Jak zapowiada resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 roku.

Exit mobile version