Kolejny przetarg na A18: Olszyna-Żary Zachód

Kolejny przetarg na A18: Olszyna-Żary Zachód Radio Zachód - Lubuskie

fot. Pixabay

GDDKIA ogłosiła kolejny przetarg na rozbudowę drogi krajowej nr 18 w woj. lubuskim. Chodzi o dostosowanie jej do parametrów autostrady na 12-kilometrowym odcinku między Olszyną a węzłem Żary Zachód – poinformowała w czwartek PAP rzeczniczka zielonogórskiego oddziału GDDKiA Anna Jakubowska.

„Połączyliśmy dwa odcinki (nr 1 i 0), chcemy zrealizować je w ramach jednego postępowania. To pozwoli na ograniczenie kosztów ogólnych, które rozłożą się na dwa zadania”

– powiedziała Jakubowska.

Oferty będą przyjmowane do 10 października br. Wyłoniony w nim wykonawca będzie miał za zadanie zaprojektowanie i rozbudowę drogi wraz z węzłem Olszyna. Inwestycja ma zostać ukończona w ciągu 40 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych w przypadku prac budowlanych.

W minionych latach dwukrotnie ogłaszany był przetarg na realizację odcinka „zero” przy samej granicy państwa. Za każdym razem najtańsza oferta na roboty przekraczała budżet zadania o ponad 50 proc. postępowanie było unieważniane. Po przeanalizowaniu wcześniejszych postępowań, podjęto decyzję o połączeniu dwóch odcinków (nr 1 i 0) i ich realizację w ramach jednego zadania – tego, którego dotyczy opisywany przetarg.

W takcie procedowania jest przetarg na realizację odcinka między Żarami a Iłową (odcinek nr 2, niespełna 22 km). Pierwsze podejście do wyłonienia wykonawcy tej inwestycji zostało unieważnione z uwagi na zbyt wysokie ceny zaoferowane przez firmy drogowe.

„W powtórzonym na zmienionych zasadach przetargu wpłynęło 8 ofert, z których większość mieści się w kosztorysie. Obecnie trwa ich weryfikacja. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest pod koniec roku”

– powiedziała Jakubowska.

Szacowany koszt całej rozbudowy drogi nr 18 między Olszyną (Lubuskie) i Golnicami (Dolny Śląsk) na długości 70 kilometrów i dostosowanie jej do parametrów autostrady to ponad jeden mld zł. Inwestorem jest Oddział GDDKiA w Zielonej Górze. Inwestycja została podzielona na cztery odcinki.

Obejmie ona nie tylko przebudowę jezdni południowej drogi, ale także budowę niezbędnej w przypadku autostrady infrastruktury. Powstaną m.in. miejsca obsługi podróżnych (jako odrębne zadania), przejścia dla zwierząt, zmodernizowane zostaną węzły z drogami lokalnymi i wybudowane drogi dojazdowe, powstanie obwód utrzymania autostrady (jako odrębne zadanie).

Droga A18 biegnie przez woj. lubuskie i dolnośląskie, od granicy z Niemcami Olszyna-Forst (łączy się tutaj z niemiecką A15 w kierunku Berlina), przez obszar Borów Dolnośląskich aż do węzła Krzyżowa k. Bolesławca, gdzie łączy się z autostradą A4. Odcinek od granicy Polski do węzła Krzyżowa ma długość ok. 78 km.

Dzisiejsza droga krajowa nr 18 została wybudowana przez Niemców w latach trzydziestych ubiegłego wieku jako droga jednojezdniowa o nawierzchni betonowej. Przez wiele lat droga funkcjonowała jako droga krajowa nr 12.

Na początku lat 90-tych XX wieku na odcinku od węzła „Olszyna” do węzła „Królów” na DK18 dobudowano drugą jezdnię o nawierzchni bitumicznej, natomiast w latach 2005-2007 zmodernizowano przedmiotowy odcinek i dobudowano drugą jezdnię na odc. „Królów” – „Golnice” o nawierzchni betonowej.

Południowa jezdnia z płyt betonowych od wielu lat jest w złym stanie technicznym. Na całym odcinku poniemieckiej jezdni występują spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w płytach betonowych, co jest odczuwalne podczas podróży. Nawierzchnia jest niejednorodna, ponieważ najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryto masą bitumiczną.

Exit mobile version