CPK: wybrano wykonawcę linii kolejowej z Ostrołęki do Giżycka

CPK: wybrano wykonawcę linii kolejowej z Ostrołęki do Giżycka Radio Zachód - Lubuskie

Fot. Centralny Port Komunikacyjny

Spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego wybrała wykonawcę prac przygotowawczych dla budowy około 140-kilometrowego odcinka linii kolejowej numer 29: Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Jest to kluczowy fragment tak zwanej „szprychy numer 3” na północnym wschodzie Polski.

Spółka podkreśla, że budowa nowego odcinka linii numer 29 między Ostrołęką, Łomżą i Giżyckiem oznacza duże korzyści dla pasażerów. Skróceniu ulegnie czas przejazdu pociągów łączących centralną Polskę z Podlasiem i Mazurami, zwiększając tym samym jeszcze bardziej potencjał turystyczny tego regionu.

Przedmiotem postępowania jest przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę złożoną przez konsorcjum spółek: Egis Polska, Egis Rail i JAF Geotechnika, które zaproponowało cenę niewiele ponad 20 milionów złotych. O wyborze, oprócz ceny zdecydowało doświadczenie pracowników firmy.

W ramach studium powstanie analiza przebiegów planowanej linii kolejowej oraz inne specjalistyczne opracowania: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Na ich podstawie spółka CPK wskaże preferowany przebieg linii w zakresie koniecznym do prowadzenia dalszych przygotowań. Studium ma powstać w ciągu 14 miesięcy, ale kilka dodatkowych miesięcy zarezerwowano na przygotowanie dokumentacji geologicznej i map projektowych.

Budowa „szprychy” trasy Warszawa – Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko będzie oznaczać liczne korzyści dla pasażerów. Do sieci połączeń dalekobieżnych włączone zostaną na przykład Łomża, Kolno, Pisz i Orzysz.

Linia zapewni skrócenie przejazdu z Warszawy: do Ostrołęki do godziny, do Łomży do 1 godziny 15 minut, do Kolna – półtorej godziny, do Pisza – 1 godziny 45 minut, do Orzysza do 2 godzin i do Giżycka do 2 godzin 15 minut. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

Według harmonogramu, pierwsze roboty budowlane między Ostrołęką i Łomżą mają ruszyć w 2023 roku i potrwać do końca 2027 roku.

To nie koniec inwestycji CPK w tym regionie. Spółka CPK zobowiązała się też, że dofinansuje prowadzone przez samorządy prace przygotowawcze dla modernizacji poprzecznej lokalnej linii kolejowej numer 223 z Orzysza przez Mikołajki, Mrągowo i Biskupiec do Czerwonki. Inwestycja została zakwalifikowana do drugiego etapu naboru w ramach Programu Kolej+, który jest realizowany przez PKP PLK.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 kilometrów nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

 

Exit mobile version