Mimo wielu akcji informacyjnych nadal dochodzi do wielu wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. Kolejarze wspólnie z policją prowadzą częste akcje, jak Szlaban na ryzyko czy Zatrzymaj się i żyj.
– Ponieważ w wakacje ruch na drogach jest większy my także intensyfikujemy nasze akcje. Dziś mamy kolejną – mówi Grzegorz Ławrynowicz z Komendy Regionalnej Straży Ochrony Kolei w Zielonej Górze.
W 2024 roku na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce zginęło 51 osób.
Ta wiedza może uratować Wam życie
- Droga hamowania pociągu może być nawet 18 razy dłuższa niż droga hamowania samochodu.
Samochód jadący z prędkością 90 km/h potrzebuje 70 metrów, żeby się zatrzymać. A droga hamowania najcięższych pociągów może wynosić nawet 1300 metrów, czyli mniej więcej tyle, co długość 13 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej.
- Średnia waga pociągu jest jest ok. 2 tys. razy większa niż średnia waga samochodu.
Samochód osobowy waży mniej więcej 1,5 tony, podczas gdy pociąg może ważyć od 130 ton do nawet 6 tys. ton. Wyobraźcie sobie z jak wielką siłą uderza rozpędzony pociąg i jakie szanse może mieć w zderzeniu z nim samochód, albo pieszy, który waży przeciętnie 70 km.
- Skoro mówimy o sile – czy wiecie, że siła z jaką rozpędzony pociąg miażdży samochód jest porównywalna do siły, z jaką koło samochodu miażdży aluminiową puszkę?
Chyba nie chcielibyście znaleźć się w takim samochodzie?
- Duża siła i masa, to niekoniecznie duży hałas.
Dawniej nadjeżdżający pociąg można było usłyszeć sponad kilometra. Obecnie pociągi, mimo że, są coraz szybsze, są też coraz cichsze. Wiele z nich podczas jazdy nie wytwarza charakterystycznego „stukotu”. Do tego ze względu na gabaryty pociągu ludzie często ulegają złudzeniu, że poruszają się one wolniej, niż w rzeczywistości.
Pamiętajcie! Cichy i szybki pociąg może zjawić się znienacka.
- Niewiele osób wie, że w razie niebezpieczeństwa na przejeździe, np. kiedy utknie się między szlabanami, wystarczy bardzo niewielka siła, aby je wyłamać.
Pamiętajcie tylko, aby po opuszczeniu przejazdu zadzwonić pod numer z Żółtej Naklejki PLK, umieszczonej na napędzie rogatkowym i podać numer przejazdu. Dzięki temu powiadomieni pracownicy kolei będą mogli szybko zadbać o bezpieczeństwo na przejeździe.
Dla bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych ważna jest nie tylko wiedza, ale też zdrowy rozsądek!
Polecamy
Polregio straci kolejne połączenie
Od grudnia Polregio straci kolejne połączenie kolejowe w regionie. Chodzi o trasę Leszno-Wschowa-Głogów. To tutaj są obecnie największe problemy, a...
Czytaj więcejDetails