Bezpieczne piątki na skrzyżowaniu torów i dróg

Mimo wielu akcji informacyjnych nadal dochodzi do wielu wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. Kolejarze wspólnie z policją prowadzą częste akcje, jak Szlaban na ryzyko czy Zatrzymaj się i żyj.

– Ponieważ w wakacje ruch na drogach jest większy my także intensyfikujemy nasze akcje. Dziś mamy kolejną – mówi Grzegorz Ławrynowicz z Komendy Regionalnej Straży Ochrony Kolei w Zielonej Górze.

W 2024 roku na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce zginęło 51 osób.

Ta wiedza może uratować Wam życie

Samochód jadący z prędkością 90 km/h potrzebuje 70 metrów, żeby się zatrzymać. A droga hamowania najcięższych pociągów może wynosić nawet 1300 metrów, czyli mniej więcej tyle, co długość 13 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej.

Samochód osobowy waży mniej więcej 1,5 tony, podczas gdy pociąg może ważyć od 130 ton do nawet 6 tys. ton. Wyobraźcie sobie z jak wielką siłą uderza rozpędzony pociąg i jakie szanse może mieć w zderzeniu z nim samochód, albo pieszy, który waży przeciętnie 70 km.

Chyba nie chcielibyście znaleźć się w takim samochodzie?

Dawniej nadjeżdżający pociąg można było usłyszeć sponad kilometra. Obecnie pociągi, mimo że, są coraz szybsze, są też coraz cichsze. Wiele z nich podczas jazdy nie wytwarza charakterystycznego „stukotu”. Do tego ze względu na gabaryty pociągu ludzie często ulegają złudzeniu, że poruszają się one wolniej, niż w rzeczywistości.

Pamiętajcie! Cichy i szybki pociąg może zjawić się znienacka.

Pamiętajcie tylko, aby po opuszczeniu przejazdu zadzwonić pod numer z Żółtej Naklejki PLK, umieszczonej na napędzie rogatkowym i podać numer przejazdu. Dzięki temu powiadomieni pracownicy kolei będą mogli szybko zadbać o bezpieczeństwo na przejeździe.

Dla bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych ważna jest nie tylko wiedza, ale też zdrowy rozsądek!

 

Exit mobile version