Pół miliarda złotych na remont „Nadodrzanki”

Peron kolejowy - zdj. ilustracyjne (PKP PLK)

Peron kolejowy - zdj. ilustracyjne (PKP PLK)

Zostały ogłoszone przetargi na prace związane z modernizacją „Nadodrzanki” – przekazał we wtorek Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury. Polska na ten cel wyda pół miliarda złotych z Krajowego Planu Odbudowy

Dzisiaj ogłoszone zostały przetargi na prace związane z modernizacją „Nadodrzanki”. Linia kolejowa Świnoujście-Szczecin-Wrocław przejdzie gruntowny remont na odcinkach, które tego wymagają. Zlikwidowane zostaną wąskie gardła, przez co transport kontenerów ze Świnoujścia na południe Polski i dalej do naszych sąsiadów będzie mógł przebiegać bez zakłóceń

– napisał na swoim profilu w serwisie X wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Marchewka podkreślił, że remont pozwoli zwiększyć prędkość pociągów i poprawi bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych.

Na inwestycję przeznaczamy ponad pół miliarda złotych z KPO. Te pieniądze, odblokowane przez nasz rząd, pozwalają nam na dynamiczny rozwój

– stwierdził.

Linia kolejowa nr 273, potocznie nazywana Nadodrzanką, łączy Wrocław ze Szczecinem. Ma ponad 350 km i przebiega przez województwa: dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie.

– Po modernizacji znikną ograniczenia prędkości wynikające ze złego stanu technicznego linii na niektórych odcinkach. Pociągi pojadą szybciej nad ponad 200-kilometrowym odcinku ważnej trasy, który przebiega przez województwo zachodniopomorskie i lubuskie – mówi Radosław Śledzinski z biura prasowego PKP PLK.

– Aby planowane prace nie wpływały na ruch kolejowy, uwzględnimy je w rozkładzie jazdy. Roboty będą prowadzone najpierw na jednym, a później na drugim torze, co umożliwi planowane przejazdy pociągów w trakcie realizacji inwestycji – dodaje Śledziński.

Obecnie na niektórych odcinkach Nadodrzanki ze względu na ich złu stan techniczny pociągi muszą zwalniać do nawet 60 km/h.

Modernizacja linii kolejowej wiąże się z budową nowego głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Wybuduje go konsorcjum Qterminals z Kataru i Deme Concessions z Belgii. Część lądowa inwestycji ma kosztować ok. 1,2 mld zł. Koszty toru podejściowego szacowane są na 10 mld zł, a pirsu – na 2,5 mld zł. 

Na początku lutego Marchewka poinformował o odrzuceniu skargi niemieckiej organizacji pozarządowej w sprawie budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Przekazał wówczas, że wydana decyzja środowiskowa dla tej inwestycji jest ostateczna – podaje PAP.

Budowa nowego portu kontenerowego w Świnoujściu ma się zakończyć najpóźniej w 2029 r.

Exit mobile version