Zostały ogłoszone przetargi na prace związane z modernizacją „Nadodrzanki” – przekazał we wtorek Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury. Polska na ten cel wyda pół miliarda złotych z Krajowego Planu Odbudowy
Dzisiaj ogłoszone zostały przetargi na prace związane z modernizacją „Nadodrzanki”. Linia kolejowa Świnoujście-Szczecin-Wrocław przejdzie gruntowny remont na odcinkach, które tego wymagają. Zlikwidowane zostaną wąskie gardła, przez co transport kontenerów ze Świnoujścia na południe Polski i dalej do naszych sąsiadów będzie mógł przebiegać bez zakłóceń
– napisał na swoim profilu w serwisie X wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Marchewka podkreślił, że remont pozwoli zwiększyć prędkość pociągów i poprawi bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych.
Na inwestycję przeznaczamy ponad pół miliarda złotych z KPO. Te pieniądze, odblokowane przez nasz rząd, pozwalają nam na dynamiczny rozwój
– stwierdził.
Sprawna budowa Terminala kontenerowego w Świnoujściu to jedno, ale drugie to budowa infrastruktury umożliwiającej obsługę tego terminala.
Jedno, jak i drugie realizujemy! Dzisiaj ogłoszone zostały przetargi na prace związane z modernizacją „Nadodrzanki”. Linia kolejowa…
— Arkadiusz Marchewka (@A_Marchewka) February 18, 2025
Linia kolejowa nr 273, potocznie nazywana Nadodrzanką, łączy Wrocław ze Szczecinem. Ma ponad 350 km i przebiega przez województwa: dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie.
– Po modernizacji znikną ograniczenia prędkości wynikające ze złego stanu technicznego linii na niektórych odcinkach. Pociągi pojadą szybciej nad ponad 200-kilometrowym odcinku ważnej trasy, który przebiega przez województwo zachodniopomorskie i lubuskie – mówi Radosław Śledzinski z biura prasowego PKP PLK.
– Aby planowane prace nie wpływały na ruch kolejowy, uwzględnimy je w rozkładzie jazdy. Roboty będą prowadzone najpierw na jednym, a później na drugim torze, co umożliwi planowane przejazdy pociągów w trakcie realizacji inwestycji – dodaje Śledziński.
Obecnie na niektórych odcinkach Nadodrzanki ze względu na ich złu stan techniczny pociągi muszą zwalniać do nawet 60 km/h.
Modernizacja linii kolejowej wiąże się z budową nowego głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Wybuduje go konsorcjum Qterminals z Kataru i Deme Concessions z Belgii. Część lądowa inwestycji ma kosztować ok. 1,2 mld zł. Koszty toru podejściowego szacowane są na 10 mld zł, a pirsu – na 2,5 mld zł.
Na początku lutego Marchewka poinformował o odrzuceniu skargi niemieckiej organizacji pozarządowej w sprawie budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Przekazał wówczas, że wydana decyzja środowiskowa dla tej inwestycji jest ostateczna – podaje PAP.
Budowa nowego portu kontenerowego w Świnoujściu ma się zakończyć najpóźniej w 2029 r.
