Przyczepki samochodowe – podział i zastosowanie

Przyczepki samochodowe – podział i zastosowanie Radio Zachód - Lubuskie

Przyczepki samochodowe to wszechstronne i funkcjonalne narzędzie, które sprawdza się zarówno w okazjonalnych, domowych zastosowaniach, jak i w profesjonalnej działalności. Rozważasz zakup przyczepy i zastanawiasz się, jaki rodzaj lub model najlepiej wybrać? Z tego artykułu dowiesz się, jakie są rodzaje przyczepek samochodowych i gdzie sprawdzają się poszczególne z nich.

Przyczepki samochodowe to wszechstronne i funkcjonalne narzędzie, które sprawdza się zarówno w okazjonalnych, domowych zastosowaniach, jak i w profesjonalnej działalności. Rozważasz zakup przyczepy i zastanawiasz się, jaki rodzaj lub model najlepiej wybrać? Z tego artykułu dowiesz się, jakie są rodzaje przyczepek samochodowych i gdzie sprawdzają się poszczególne z nich.

Czym są przyczepki samochodowe?

Przyczepki samochodowe to narzędzia (pojazdy bez własnego napędu) przeznaczone do transportu ładunków. Holuje się je samochodem, wykorzystując zaczepy do przyczep. W Polsce wyróżniamy różne rodzaje przyczep, stosując kilka podstawowych kryterium podziału.

Podział i rodzaje przyczep samochodowych

Głównymi kryteriami podziału przyczep samochodowych są: DMC (Dopuszczalna Masa Całkowita), liczba osi oraz rodzaj zabudowy. Istnieją też pewne kryteria specjalistyczne, np. przyczepy przeznaczone do konkretnych zadań (przewóz zwierząt, maszyn, przyczepy-chłodnie itp.).

W dalszej części artykułu skupimy się jednak na 3 podstawowych kryteriach, przy czym należy zaznaczyć, że jeden pojazd może spełniać warunki dla więcej, niż jednego kryterium (np. przyczepa lekka jednoosiowa).

DMC (Dopuszczalna Masa Całkowita)

W kontekście DMC wyróżnia się dwa główne rodzaje przyczep:

Przed zakupem przyczepy sprawdź w dowodzie rejestracyjnym swojego auta maksymalną masę przyczepy, jaką pojazd może holować. Informację tę znajdziesz w polach F.2 (maksymalna masa całkowita zestawu) i O.1 (maksymalna masa przyczepy bez hamulca). Dopasowanie DMC przyczepy do tych wartości zapewni zgodność z przepisami, bezpieczeństwo i komfort użytkowania sprzętu.

Liczba osi

W przypadku liczby osi obowiązuje podział na przyczepy jednoosiowe lub wieloosiowe (co najmniej dwie osie). Pierwsze są łatwe w manewrowaniu, zwrotniejsze i tańsze w eksploatacji, jednak zwykle oferują niższą nośność (do 750 kg DMC), są to zatem przyczepki lekkie). Przyczepy wieloosiowe lepiej radzą sobie z ciężkimi załadunkami, są stabilniejsze i wytrzymalsze, jednak droższe w eksploatacji i trudniejsze w kontekście manewrowania.

Rodzaj zabudowy (zastosowanie)

Najszersza kategoria podziału. Rodzaj zabudowy wpływa przede wszystkim na przeznaczenie przyczepy, ponieważ decyduje o jej podstawowych i dodatkowych funkcjach oraz cechach. I tak wyróżnić można np. przyczepy bagażowe, wywrotki, kempingowe, lawety, przyczepy podłodziowe i wiele innych. W kontekście kategoryzacji przyczep warto też zwrócić uwagę na obecność hamulca najazdowego, który muszą posiadać przyczepki o masie powyżej 750 kg.

Zastosowanie przyczepki samochodowej – co i kiedy wybrać?

W zależności od typu przyczepy samochodowe mają wiele zastosowań. Oto kilka propozycji ich wykorzystania w sferze zarówno prywatnej, jak i profesjonalnej:

Pamiętaj: każda przyczepa jest inna, dlatego przed zakupem dokładnie przeanalizuj jej parametry, dostosowując je do indywidualnych potrzeb oraz preferencji.

 

Exit mobile version