Wszystkie małe biznesy mierzą się z podobnymi trudnościami: nie mają dużych budżetów, a muszą skutecznie się wypromować. W przeciwnym wypadku ich zyski staną w miejscu, a z czasem zaczną spadać.
Żeby więc utrzymać się na powierzchni, musisz stać się rekinem biznesu. Jak możesz to zrobić bez narażania się na wysokie koszty?
Pozwól, że podpowiem Ci, co naprawdę działa.
- Własna strona internetowa
Własna strona internetowa to dziś absolutna konieczność. Nawet wtedy, gdy wolisz spotykać swoich klientów twarzą w twarz lub prężnie działasz w social mediach (o czym za chwilę).
Czy w ogóle wyobrażasz sobie dobrze prowadzony biznes, który w sieci istnieje tylko w Google Maps? Ja też nie! Nie bądź naiwny – Ty też potrzebujesz własnej strony.
Dopracowana i profesjonalna witryna zwiększy wiarygodność biznesu. Dotrze tam, gdzie Ty nie możesz i w efekcie podniesie sprzedaż.
Nie zastanawiaj się więc po co, ale raczej jak. Zadbaj, aby Twoja strona internetowa:
- była responsywna (czyli dostosowana do ekranów różnej wielkości),
- miała intuicyjne menu (krótkie, ale pozwalające na szybkie odnalezienie treści interesujących użytkownika),
- odznaczała się spójnym i atrakcyjnym designem (to właśnie dobór kolorów, grafik i czcionek zrobi na użytkowniku największe wrażenie),
- miała czytelny układ treści.
- Media społecznościowe
Media społecznościowe dawno przestały służyć wyłącznie do kontaktu ze znajomymi. Teraz stanowią potężne narzędzie marketingowe i dużym błędem byłoby z tego nie skorzystać. Trafisz w ten sposób szczególnie do młodszego pokolenia, które na Instagramie, TikToku czy YouTubie szuka porad, inspiracji i recenzji konkretnych produktów.
Najpierw jednak słowo przestrogi: nie zakładaj konta tam, gdzie Tobie wygodnie. Przemyśl raczej, z jakich narzędzi korzystają Twoi klienci. Jeśli np. prowadzisz małą kwiaciarnię, prawdopodobnie chcesz trafić do osób po 30. Ci korzystają z Facebooka, Instagrama i Messengera. Ale jeśli Twój biznes opiera się na sprzedaży planerów i notatników szkolnych, musisz zaistnieć na YouTubie i TikToku.
Wygospodaruj też budżet na płatne kampanie np. Facebook Ads. Pozwoli Ci to trafić do Twojej grupy docelowej.
- Blog
Prowadzenie bloga nie pomoże Ci w bezpośredniej sprzedaży. Ale jest niezbędne, jeśli chcesz utrzymać i rozwijać swój biznes w kolejnych latach. Zwiększy też Twoją przewagę nad konkurencją. Wykorzystaj ten potencjał!
Możesz:
- Dzielić się na blogu inspiracjami, poradami lub kulisami swojej działalności – takie treści uzupełnią Twoją stronę i pozwolą ją lepiej wypozycjonować.
- Przeprowadzić kampanię razem z innymi, znanymi twórcami – to swego rodzaju okrzyk w stronę klientów, który w połączeniu z innymi głosami stanie się wyraźniejszy i na pewno zwróci uwagę.
Małym przedsiębiorcom wydaje się często, że nie stać ich na takie działania. Nie do końca jest to prawda. Wybierz odpowiedni kreator stron www za darmo, a przekonasz się, że prowadzenie bloga może być łatwe, przyjemne i tanie.
- CSR
CSR to społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility). Chodzi o Twoje zaangażowanie w działania ważne z punktu widzenia społeczeństwa, takie jak:
- akcje charytatywne,
- pomoc zwierzętom,
- ochrona środowiska naturalnego,
- promocja zdrowych nawyków,
- zaspokajanie potrzeb okolicznych mieszkańców.
Nie chodzi oczywiście wyłącznie o stworzenie pozorów, czy suchą kalkulację. Twoi odbiorcy od razu wyczują hipokryzje, a nawet mogą zepsuć Ci opinię, punktując wszystkie Twoje błędy. Na przykład, zaangażowanie w pomoc bezdomnym zwierzętom na niewiele się zda, jeśli szyjesz torebki ze skóry naturalnej… Znam również przypadek chwalenia się wysyłką znoszonej odzieży do Afryki, która – jak zapewne się orientujesz – i bez tego jest dosłownie zaśmiecona ciuchami i sprzętami z Europy. Obie akcje nie przyniosły i nie przyniosą dobrych rezultatów.
Najpierw zrób więc dokładny research, czy pomoc będzie trafiona i czy jest zgodna z wartościami Twojej marki. Nie martw się też, jeśli Twoja firma jest niewielka. Nawet działalność jednoosobowa może przyczynić się do sukcesu większych akcji! Wystarczy, że weźmiesz udział w licytacji lub pomożesz w drukowaniu materiałów promocyjnych.
- Rozwój lokalu lub siedziby firmy
Wyobraź sobie, że podjąłeś się wszystkich tych działań: masz świetną stronę internetową, dobrze prowadzone social media i blog, a nawet od czasu do wspierasz inicjatywy społeczne. Twój PR wygląda świetnie. Na tyle, że napływa do Ciebie coraz więcej klientów. Masz też propozycje współpracy z większymi graczami. Ale.. kiedy pojawiają się w Twoim sklepie/biurze/lokalu widzą stare i zaniedbane meble, popsute sprzęty, bałagan i brud. W ich głowie zapala się czerwona lampka wołająca: uciekaj!
Na pewno nie chciałbyś się znaleźć w takiej sytuacji. By do tego nie dopuścić, musisz rozwijać się na dwóch poziomach: online i w rzeczywistości. Miejsce, w którym przyjmujesz swoich klientów, jest Twoją największa wizytówką i powie dużo więcej o Twojej marce niż najlepiej skrojona kampania.
Dlatego nie zapomnij o:
- atrakcyjnej aranżacji wnętrza,
- nieskazitelnej czystości,
- funkcjonalności i ergonomii,
- nadaniu wnętrzu charakteru (poprzez dodatki, slogan i inne elementy wyróżniające)
- stworzeniu przyjaznej atmosfery,
- inwestowaniu w sprzęty i produkty najwyższej jakości (np. dla kawiarni będzie to sprowadzenie świeżo palonej kawy i zakup ekspresu w wersji premium).
Łącząc wszystkie 5 elementów wymienionych w tym artykule, zapewnisz sobie sukces w biznesie!