Raport: Tylko 38 proc. nauczycieli uważa, ze narzędzia AI powinny być włączone w proces edukacji

Raport: Tylko 38 proc. nauczycieli uważa, ze narzędzia AI powinny być włączone w proces edukacji Radio Zachód - Lubuskie

Tylko 38 proc. nauczycieli szkół ponadpodstawowych uważa, że narzędzia związane ze sztuczną inteligencją powinny być formalnie włączone w proces edukacji – wynika z raportu pt. „Polska edukacja w cieniu AI”.

Badanie opracowali eksperci z Collegium Da Vinci w Poznaniu. Naukowcy badali związek między zwiększającym się znaczeniem sztucznej inteligencji, a polskim systemem edukacyjnym.

Jeden z autorów raportu profesor Marek Zieliński rektor Collegium Da Vinci mówi, że w kwestii wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji nauczycielom towarzyszy ciekawość, ale i obawa.

„Obawa o potencjalne zastąpienia ich pracy, a w przypadku nauczycieli w szkołach ponadpodstawowych również o kwestię chociażby tego, w jaki sposób pracują już po zakończeniu swojej kariery w szkole czyli często jako korepetytorzy, że tu pojawią się rozwiązania, które ich zastąpią” – mówi Marek Zieliński.

Doktor Konrad Maj z Uniwersytetu SWPS mówi, że nauczyciele mogą wykorzystać sztuczną inteligencję na przykład przy sprawdzaniu prac. „Chociaż to jest dyskusyjne, bo nauczyciel również powinien sam to robić, chociaż jak się wspomaga, to chyba nie ma w tym wielkiej tragedii” – mówi wykładowca. Jak dodaje, nauczyciel może również wspomagać się sztuczną inteligencją przy wybieraniu materiału do zajęć czy w tworzeniu grafik do swoich prezentacji.

Najbardziej otwarty na formalne włącznie narzędzi AI do procesu edukacji jest świat biznesu. Według raportu ten pomysł popiera 75 proc. ankietowanych z tego kręgu. Takie rozwiązanie popiera też 60 proc. badanych nauczycieli akademickich.

Badanie przeprowadzono w kwietniu 2023 roku na grupie 2379 respondentów.

IAR/Informacyjna Agencja Radiowa/#Ingram/i ad/w zr

Exit mobile version